bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۵
یک کشته و 8 زخمی در نخل تقی؛
16 تیرماه روز حادثه‌آفرین دیگری در استان بود، آن هم درست در نقطه‌ای از استان که همه نگاه‌ها و توجهات معطوف به آن است. این حادثه تلخ و غیر قابل پیش‌بینی روز عید فطر در حالی رقم خورد که در دیگر نقاط کشور نیز حوادث غیر مترقبه در کمین همه بود.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: 16 تیرماه روز حادثه‌آفرین دیگری در استان بود، آن هم درست در نقطه‌ای از استان که همه نگاه‌ها و توجهات معطوف به آن است. این حادثه تلخ و غیر قابل پیش‌بینی روز عید فطر در حالی رقم خورد که در دیگر نقاط کشور نیز حوادث غیر مترقبه در کمین همه بود. سوختن بلندترین برج پتروشیمی ایران در ماهشهر، خبر غم‌انگیز و تاسف‌بار دیگری بود که این روزها همچنان در صدر اخبار قرار دارد. 
اما در ارتباط با حادثه روز 16 تیر در نخل تقی، فرمانده انتظامی استان، دادستان بوشهر و فرماندار عسلویه از جمله مسوولان استان و شهرستان بوده‌اند که در خصوص درگیری بین نیروهای پلیس و افرادی که گفته می‌شود قاچاقچی بوده‌اند، اظهار نظر کرده‌اند. در همین راستا، فرمانده انتظامی استان طی اطلاعیه‌ای از فعالان فضای مجازی و رسانه‌های خبری درخواست می‌کنند که از انتشار مطالب بدون منبع پرهیز کنند و گرنه سر و کارشان با پلیس فتا خواهد بود و همین مساله باعث شده تا ما اندکی دستمان برای نوشتن بلرزد. 
سردار حیدر عباس‌زاده روز پنجشنبه در ارتباط با حادثه روز چهارشنبه در بندر نخل تقی شهرستان عسلویه می‌گوید: مطالبی که بدون منبع موثق از این رویداد در فضای مجازی انتشار یافت، صحت ندارد و با افرادی که شایعه‌سازی کرده و یا اخبار کذب منتشر کنند، برخورد قاطع می‌شود!

وی در تشریح این حادثه این‌گونه گفته است: «این درگیری عصر روز چهارشنبه رخ داد و به‌دلیل توجه نکردن قاچاقچیان به دستور پلیس و درگیری قاچاقچیان با پلیس، یکی از قاچاقچیان کشته شد. بلافاصله پس از اطلاع از وقوع این درگیری به شخصه به محل اعزام شدم و با حضور در محل حادثه با همراهی و همکاری مردم و مسوولان شهرستان عسلویه و نخل تقی و با تلاش پلیس و نیروهای انتظامی و همکاری سایر دستگاه‌ها، امنیت کامل برقرار شد». 
فرمانده انتظامی استان در ادامه تاکید می‌کند که: «در این حادثه دو نفر زخمی شدند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند. برای تامین امنیت مردم در تمام نقاط استان، شبانه‌روز فعالیت می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که قاچاقچیان و ناامن‌کنندگان در هیچ نقطه‌ای امنیت داشته باشند». 
هر چند فرمانده محترم انتظامی استان بر تامین امنیت شهروندان تاکید کرده‌اند که در جای خود سزاوار تقدیر است و ما نیز به نوبه خود از همه نیروهای انتظامی به پاس زحماتشان قدردانی می‌کنیم اما آیا نباید علت واقعی بروز چنین جرائمی را در سطح استان و به‌ویژه در مهم‌ترین نقطه استان، ریشه‌یابی کرد؟ بامداد جنوب اما در گفت‌وگو با یکی از افراد مطلع در نخل تقی گوشه‌های جدیدی از این حادثه را جویا شد که در صورت لزوم آن را منتشر خواهیم کرد. فقط این نکته را باید گفت که فرد کشته شده دارای سه سر عائله بوده و زندگی بسیار فقیرانه‌ای داشته است. البته این نکته را هم باید توضیح داد که چرا در مورد ضارب توضیح بیشتری داده نمی‌شود و اصلا درگیری مقتول با وی چگونه بوده است؟ آیا وی را تهدید کرده و ضارب چه رفتاری در دیگر مناطق خدمتی خود داشته است؟ این‌که رسانه‌ها از همان نخست متهم و تهدید شوند، به هیچ عنوان نکته مناسبی نیست. رسانه‌ها وقتی فلان کشف یا فلان حادثه نیروی انتظامی را پوشش کامل می‌دهند، خوب هستند اما وقتی دنبال گزارش و کشف واقعیت‌ها می‌روند، با پلیس فتا تهدید می‌شوند؟! 
علاوه بر این، دادستان عمومی و انقلاب بوشهر نیز در تشریح آخرین جزئیات این گفته است: «این درگیری که در اسکله شهر نخل تقی شهرستان عسلویه اتفاق افتاده منجر به کشته شدن یکی از شهروندان نخل تقی شده است. تحقیقات پیرامون این موضوع و علت درگیری از سوی مرجع قضائی در حال انجام است». 

حسن‌پور تصریح می‌کند: «با توجه به تدابیر صورت گرفته و همکاری اهالی منطقه و معتمدان و شورای اسلامی و ائمه جمعه در حال حاضر جو آرامی در شهر برقرار است و جای نگرانی نیست».
 یکی از شهروندان که نخواست نامش فاش شود، درباره فرد کشته شده می‌گوید: این فرد قاچاقچی نبوده و جنس قاچاق هم نداشته، تنها با نیروهای پلیس درگیری لفظی داشته است. این در حالی است که دادستان بوشهر نیز در خصوص هویت فرد کشته شده نیز گفته است: «این‌که شخص کشته شده در ارتباط قاچاق کالا بوده است یا خیر؟ در حال حاضر با توجه به کشف نکردن کالای قاچاقی در این ارتباط برای دستگاه قضائی موضوع محرز نیست و تحقیقات در حال انجام است و مامور یاد شده جهت انجام تحقیقات در اختیار دستگاه قضائی است و چنانچه جرمی محرز شود، مطابق قانون برخورد لازم صورت خواهد گرفت». 
به گزارش پارس خلیج؛ حادثه حوالی ساعت ۱۶ روز چهارشنبه و زمانی آغاز شد که یک مامور نیروی انتظامی به موتورسواری در حین خروج از اسکله نخل تقی به اتهام قاچاق دستور ایست می‌دهد که گویا به‌دلیل بی‌توجهی موتورسوار، مامور پلیس اقدام به تیراندازی کرده که منجر به مرگ این فرد می‌شود. حال باید پرسید آیا نخستین اقدام بازدارنده در ارتباط با بی‌توجهی یک شهروند آن هم به‌سبب تنها یک گمانه‌زنی، نشانه گرفتن اسلحه و کشتن او بوده است؟ به همین راحتی؟! با وجود این‌که فرمانده انتظامی استان و دادستان بوشهر بر لزوم دامن نزدن به شایعات تاکید داشته اند که در جای خود سخن کاملا صحیحی هم هست اما آیا همین سکوت مسوولان در شفاف‌سازی به‌موقع بستر دامن زدن به چنین شایعاتی را فراهم نمی‌کند؟ 

ساعتی پس از آن برخی از اهالی نخل تقی مقابل پاسگاه این شهر تجمع کرده که منجر به درگیری میان آنها و پلیس شد که طبق خبرهای غیر رسمی چهار مجروح داشته است.
نکته قابل تامل این حادثه اما سکوت معنی‌دار و محافظه‌کارانه برخی مسوولان و نمایندگانی است که به‌عنوان خیرالموجودین با رای مردم انتخاب شده‌اند تا نماینده، صدای رسا و حافظ منافع آنها باشند. در همین راستا، فرماندار شهرستان عسلویه که از قضا نمایندگی شورای تامین این شهرستان را نیز عهده‌دار است، به میدان رسانه و مطبوعات آمد و خبر از امنیت و آرامش کامل در عسلویه داده است.
عبدالله نادری که گفته می‌شود جرات حضور در میدان را نداشت، بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه نشست شورای تامین شهرستان عسلویه با اشاره به حوادث روز گذشته این شهرستان، گفته است: به‌دنبال کشته شدن یکی از شهروندان شهر نخل ‌تقی در اسکله این شهر و پیگیری مردم برای این موضوع، برای ساعاتی این مساله ادامه یافت که با دخالت مسوولان و با صبر و متانت مردم این حادثه حل و فصل شد و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

«جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد»، هر چند که سنجیده‌ترین و آراسته‌ترین سخن رسانه‌ای است که می‌شد آن را گفت اما آیا نماینده شورای تامین شهرستان عسلویه تضمین می‌کند که بار دیگر چنین حادثه‌ای رخ ندهد و این گونه اتفاقات قربانی نداشته باشد؟! یک نفر کشته شده و از سوی دیگر براساس اظهارات دادستان ماموری هم که تیراندازی کرده، پایش گیر است و البته اکنون مهم آن است که «همه چی آرومه...». 
انتظار می‌رود مسوولان استانی و شهرستانی به‌دنبال ریشه‌یابی دقیق این‌گونه جرائم باشند و جزئیات نشست‌های مختلف در این خصوص را برای همه شهروندان شفاف‌سازی کنند، چراکه با این اقدام از سوی مسوولان مربوط، جلوی شیوع شایعات و اخبار کذب گرفته می‌شود و علاوه بر آن، اعتماد مردم به مسوولان دوبرابر شده و انگیزه همکاری آنها با مسوولان را تقویت می‌کند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: