bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
ارزش افزوده 20 میلیون دلاری با عرضه محصولات جدید؛
شرکت پتروشیمی جم بزرگ‌ترین واحد تولید الفین در جهان، یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1378 در منطقه آزاد پتروشیمی در عسلویه بوده‌ است.
بامدادجنوب: شرکت پتروشیمی جم بزرگ‌ترین واحد تولید الفین در جهان، یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1378 در منطقه آزاد پتروشیمی در عسلویه بوده‌ است. این مجتمع به‌منظور تولید الفین‌ها و پلی‌اتیلن‌های سبک خطی و سنگین تاسیس شده است.
مجتمع پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحدهای الفین، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-1 را نام برد که ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان، کسب و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

این پتروشیمی توانست در اواخر سال ٩٤، به  ٩٥ درصد ظرفیت اسمی پایدار در تولید الفین برسد، این در حالی بود که تولید گذشته واحد الفین مجتمع پتروشیمی جم، ٧٠ تا ٧٥ درصد ظرفیت اسمی بوده است. رسیدن به ظرفیت اسمی واحدهای بزرگی چون الفین، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل عملیات واحدهاست، زیرا واحد الفین شرکت پتروشیمی جم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های الفین فعلی جهان، در گذشته و در بهترین شرایط با ٢٥ درصد زیر ظرفیت اسمی تولید می‌کرده است.
حال، در ادامه موفقیت‌های شرکت پتروشیمی جم، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به موفقیت‌های روزافزون این شرکت گفت: تولید محصول نسل چهارم در پتروشیمی جم سبب شده است تا ضمن قطع واردات این محصولات از خارج کشور، سالانه ۲۰ میلیون دلار ارزش افزوده برای کشور در بر داشته باشد.

 سیدحسین میرافضلی با اشاره به این‌که پتروشیمی جم مجری طرح الفین دهم، بزرگ‌ترین مجتمع تولید اتیلن جهان به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: محصولات این مجتمع شامل اتیلن، پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌پروپیلن، اتیلن گلایکول‌ها، آلفا الفین‌ها، بنزین پیرولیز خام، نفت کوره و بوتادین است.
وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های پتروشیمی جم در سال جاری، بر اساس صادرات بیشتر محصولات پایه‌گذاری شده است، تاکید کرد: علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخشی از محصولات پتروشیمی جم به خارج از کشور صادر می‌شود. البته امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است میزان صادرات این شرکت افزایش یابد که در این راستا بازارهای هدف صادراتی این محصولات تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به این‌که تاکنون چهار هزار تن محصول نسل چهارم در این مجتمع تولید شده است، بیان کرد: این تولیدات که در تولید پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر کاربرد دارد علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای اروپایی و شرق آسیا هم صادر می‌شود.

میرافضلی از افزلیش محصولات نسل چهارم در پتروشیمی جم خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت‌های موجود فراتر از ظرفیت اسمی و تولید محصول‌های جدید با ارزش افزوده بالا، راهبرد اساسی شرکت پتروشیمی جم است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم درخصوص اشتغال ایجادشده در این شرکت، با بیان این‌که اکنون سه هزار و 500 نفر در پتروشیمی جم فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: با توسعه واحدهای جدید ضمن افزایش دو برابری اشتغال‌زایی از خام‌فروشی صدها میلیون دلار ماده اولیه جلوگیری و ارزش افزوده محصولات یاد شده سه برابر می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: