bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
12 سال از زمانی که در نخستین کنکور شرکت کردم می‌گذرد. نگارنده تجربه شرکت در چهار کنکور سراسری را دارد. دوبار آزمون سراسری، یک بار آزمون کارشناسی ارشد و یک بار آزمون دکتری تخصصی.
بامدادجنوب- هدی خرمآبادی: 12  سال از زمانی که در نخستین کنکور شرکت کردم می‌گذرد. نگارنده تجربه شرکت در چهار کنکور سراسری را دارد. دوبار آزمون سراسری، یک بار آزمون کارشناسی ارشد و یک بار آزمون دکتری تخصصی. حال همان‌طور که همگان می‌دانند نتیجه نهایی و قطعی آزمون‌های سراسری در دو مرحله اعلام می‌شود. این یعنی افزایش مضاعف دلهره و اضطراب‌ها... . در کنار آزمون سراسری، آزمون دانشگاه آزاد را هم اضافه کنید. اینها تنها دلهره و نگرانی ناشی از قبولی در آزمون بوده است. در کنار اینها هزینه ثبت نام‌ها، رفت و آمدها و پس از آن سختی تحصیل را هم در نظر بگیرید. اکنون که 12 سال از آن زمان می‌گذرد و به تمام آن فراز و نشیب‌های دوران تحصیلم و وضعیت کنونی بازار کار می‌اندیشم ، با خود می‌گویم ای کاش وضعیت تحصیل و اشتغال قشری که این روزها درگیر کنکور بوده‌اند، با دوره ما تفاوت داشته باشد و ای کاش کسانی که امروز در راس هستند، با بیکاری امروز ما، دوران تحصیل خود را فراموش نکرده باشند و یادشان بیاید که چقدر سخت درس خوانده‌اند... . 

  امروز آخرین گروه کنکوری‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، این در حالی است که رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان گفت: امسال ۱۱ هزار و ۵۱۷ نفر از استان در کنکور سراسری شرکت می‌کنند. 
عبدالمجید مصلح روز  پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان با بیان این‌که در کل کشور ۸۶۰ هزار نفر در کنکور سراسری شرکت می‌کنند که ۱۱ هزار و ۵۱۷ نفر مربوط به استان است، ضمن تاکید بر این‌که ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان را بانوان و ۳۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد شرکت‌کننده کنکور استان مربوط به شهرستان بوشهر با سه هزار و ۸۷۵ نفر است.
مصلح با اشاره به این‌که در دشتستان دو هزار و ۹۸۸ نفر، در گناوه هزار و ۱۳ نفر، در دشتی ۸۷۹ نفر، در جم ۷۵۸ نفر، در دیر ۷۱۱ نفر، در کنگان ۶۸۵ نفر، در تنگستان ۴۱۵ نفر، در عسلویه ۳۱۸ نفر، در دیلم ۲۶۹ نفر و در خارگ ۷۳ نفر کنکور می‌دهند، افزود: شش هزار و ۷۲۵ نفر در رشته تجربی کنکور می‌دهند که شامل 7/57 درصد از کل داوطلبان می‌شود، در حالی که این درصد در سطح کشور ۶۰ درصد است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس با بیان این‌که هزار و ۷۱۳ نفر نیز در رشته ریاضی و فیزیک امتحان می‌دهند که 7/14 کل کنکوری‌های استان را شامل می‌شود و در سطح کشور این میزان ۱۹ درصد است، ادامه داد: هزار و ۲۶۴ نفر در رشته علوم انسانی امتحان می‌دهند که 8/10 درصد کل کنکوری‌های استان را شامل می‌شود و در سطح کشور این میزان ۱۹ درصد است.
این مسوول با تاکید بر این‌که در استان بوشهر هزار و ۲۱۷ نفر در رشته زبان‌های خارجی کنکور می‌دهند که 4/10 درصد از کنکوری‌های استان را شامل می‌شود و در سطح کشور این آمار 7/0 درصد است و نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان کنکور زبان‌های خارجی در استان بیش از ۱۰ برابر میانگین کشور است.
وی با اشاره به این‌که۸۲۷ نفر معادل 25/6 درصد کنکوری‌های استان در رشته هنر کنکور می‌دهند، گفت: در سطح کشور ۹ هزار و ۸۸۱ نفر در کنکور هنر ثبت ‌نام کرده‌اند که یک درصد از کنکوری‌ها را شامل می‌شود.
مصلح یادآور شد: شاخص‌های انتخاب رشته باید تغییر کند و روند به‌سمت رشته‌های فنی و مهندسی باشد.

ای کاش رئیس دانشگاه خلیج فارس با این جمله (شاخص‌های انتخاب رشته باید تغییر کند و روند به‌سمت رشته‌های فنی و مهندسی باشد)، بیش از پیش کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان را به انتخاب رشته‌های فنی و مهندسی متمرکز نمی‌کرد. هر چند این گفته مصلح برای ما روشن است و در استان نفت‌خیز بهتر است تحصیل نسل جوانش با توجه به نیازهای روز، صورت بگیرد اما فراموش نکنیم که بخشی از این نیازها را ما ایجاد می‌‌کنیم. جامعه به همان اندازه که به مهندس عمران، نفت و گاز، مکانیک و ... نیاز دارد، به جامعه‌شناس، روان‌شناس، اقتصاددان و ... هم نیاز دارد. در استان بوشهر با توجه به استعدادهای ناب و مشاهیر بنامی همچون صادق چوبک، منیرو روانی‌پور، منوچهر آتشی، ایرج شمسی‌زاده، باباچاهی و دیگر بزرگان اهل ادب و هنر این خطه کاش بستری هر چند کوچک برای رشته زبان و ادبیات فارسی و دیگر رشته‌هایی که در حق آنها اجحاف شده است، وجود داشت.

 چه‌بسا که با حذف این رشته‌ اهمیت زبان فارسی کم‌کم به فراموشی سپرده شود و دیگر کسی توجهی نکند که مثلا باید بنویسیم گاهی به جای گاها، در هر صورت به جای علی کل حال، مرزبوم به جای مرز و بوم و ... . حال که سیاست بر این است که نیاز و تمایل به رشته‌های مهندسی باشد، باید دغدغه مهم‌تر از انتخاب رشته کنکوری‌ها، فراهم کردن بازار کار آنها باشد. آیا برای تحصیل‌کرده‌ها و دانش‌آموخته‌های رشته‌های مهندسی، شغل (نسبتا ایده‌آلی که بتوان با آن نیازهای اولیه معیشت را برآورده کرد) به تعداد کافی وجود دارد؟ کنکور هم امروز تمام می‌شود و کنکوری‌ها تا اعلام نتایج نهایی آن، دوران پر اضطراب و آشوبی را به سر می‌برند و هر شب کابوس قبول نشدن می‌بینند و این‌که پس از این همه کلاس کنکور، هم‌کلاسی‌شان وارد دانشگاه می‌شود و حال او باید یک سال دیگر پشت این در، بار دیگر درس بخواند و هر ثانیه ثانیه زندگی‌ نگران پاسخ این پرسش باشد که «آیا امسال قبول می‌شود؟»... . حرف درباره کنکور و اضطرابی که اطرافیان به یک کنکوری می‌دهند، نحوه برگزاری آزمون‌ها در شرایط سخت و در محل‌هایی که خود مزید بر علت برای سختی این روز و به‌دنبال داشتن نارضایتی کنکوری‌ها می‌شود، از جمله این موارد است که در این مجال نمی‌گنجد.
نام:
ایمیل:
* نظر: