bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
در روستایی با پنج خانوار در تنگستان؛
بي‌آبي در جاي‌جاي استان بيداد مي‌کند و مردم نسبت به مديريت آب شاکي هستند، از آن طرف مسوولان استان با جديت تمام به‌دنبال دريا و ساحل براي تبديل آن به منطقه گردشگري هستند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: بي‌آبي در جاي‌جاي استان بيداد مي‌کند و مردم نسبت به مديريت آب شاکي هستند، از آن طرف مسوولان استان با جديت تمام به‌دنبال دريا و ساحل براي تبديل آن به منطقه گردشگري هستند. بامداد جنوب بارها درباره رشد قارچ گونه دهکده‌هاي گردشگري در سراسر استان و به‌ويژه تهديداتي که دهکده گردشگري بوشهر براي آينده محيط زيست و امنيت مردم دارد، مطلب منتشر کرده است. اين بار اما فعالان اجتماعي خبر از ساخت يک دهکده گردشگري ديگر در روستاي دل‌آرام مي‌دهند. خبري که حکايت از بي‌توجهي مسوولان به مشکلات شهروندان دارد. مسوولان به جاي اين‌که تدبيري براي اشتغال جوانان و بحران بي‌آبي بينديشند، در جست‌وجوي دريا و ساحل و احداث دهکده‌هاي گردشگري هستند، اين بار در روستايي با پنج خانوار! بر باد دادن بيت‌المال در مصارفي که مردم در کنار بي‌آبي و وضعيت درمان و بهداشت و اشتغالشان به هيچ وجه نمي‌خواهند، چه توجيهي دارد؟

براي بررسي بيشتر با يکي از فعالان اجتماعي و مدني شهرستان تنگستان گفت‌وگو کرديم و از او در خصوص احداث دهکده گردشگري در روستاي دل‌آرام پرسيديم. اين فعال اجتماعي ضمن تقدير و تشکر از خدمات دولت در راستاي توجه به زيرساخت‌هاي گردشگري و آثار و بناهاي تاريخي با بيان اين‌که متاسفانه اعتبارات حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري استان به‌صورت غير عادلانه توزيع مي‌شود، گفت: در سه سالي که گذشت، اعتبارات ميراث فرهنگي با جهت‌گيري‌هاي خاص، به‌صورت انحصاري توزيع شده و همين امر موجبات نارضايتي مردم، شوراها و دهياري‌ها را برانگيخته است.

وي با اشاره به اين‌که بخشي از کمک‌ها و اعتبارات ميراث فرهنگي و گردشگري به‌صورت انحصاري و به‌ويژه براي شهر بوشهر هزينه مي‌شود، افزود: يکي از تفاهمنامه‌ها در سفر رئيس‌جمهور به استان، بين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور و استانداري بوشهر، ايجاد دهکده گردشگري دل‌آرام بوده است. اين در حالي است که روستاي دل‌آرام يک روستاي پنج خانواري است، بدون دهياري و هيچ‌گونه امکاناتي اما چون از نعمت ساحل و دريا برخوردار است، به‌عنوان نقطه‌اي براي احداث دهکده گردشگري مطرح و مورد توجه واقع شده است.

اين منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، با بيان اين‌که ايجاد دهکده گردشگري در روستاي دل‌آرام، هيچ توجيه اقتصادي ندارد و در حال حاضر کارشناس مربوط در منطقه يادشده در 60 هکتار نقشه‌اي را مانند دهکده گردشگري آماده کرده است، ضمن تاکيد بر اين موضوع که وقتي منطقه نمونه گردشگري دلوار از مصوبات استاني دولت نهم و دهم در سال 84 هنوز روي زمين مانده، چرا مسوولان استاني به جاي تکميل آن در انديشه ايجاد منطقه ديگري هستند، گفت: چنين اقدامي نه تنها توجيه اقتصادي ندارد بلکه خلاف نظر آقايان به هيچ وجه اشتغال پايدار نيز ايجاد نمي‌کند.

وي پيش‌بيني هزينه براي ساخت فاز نخست اين دهکده را يک ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: قرار است عمليات اجرائي اين دهکده امسال آغاز شود. اين شخص در ادامه به طرح‌هاي نيمه‌تمام ديگري نيز اشاره و خاطرنشان کرد: منطقه نمونه گردشگري خاييز از مصوبات استاني در سال 84 بوده که هيچ اعتبار دولتي و خصوصي در آن هزينه نشده، اين در حالي است که منطقه خاييز در گذشته در توليد مرکبات زبانزد بوده و از لحاظ حيات وحش، خوش آب و هوايي و آثار باستاني مطرح بوده و ظرفيت‌هاي بسياري داشته است اما در اين منطقه اقدامات اوليه‌اي همچون نصب آلاچيق، سرويس‌هاي بهداشتي و ... صورت نگرفته است. 

اين منبع موثق در ادامه به منطقه کلات هم اشاره کرد و گفت: اين منطقه مدت ده سال است که هنوز تکميل نشده و بنا بر همين، اولويت دولت بايد در وهله نخست تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام با قدمت ده ساله باشد.

وي علاوه بر توزيع انحصاري اعتبارات به نکته ديگري اشاره کرد و يادآور شد: جاده دسترسي به دهکده‌هاي گردشگري، مبحث بسيار مهمي است که در جذب گردشگر نقش مهمي ايفا مي‌کند.

اين فعال مدني به دهکده آب‌درماني آبگرم معدني اهرم نيز اشاره کرد و با بيان اين‌که اين دهکده در سال 86، به‌عنوان دهکده آب‌درماني کشور معرفي شد، تصريح کرد: متاسفانه بخشي از زيرساخت‌هاي آبگرم مانند آلاچيق از طرف شهرداري اهرم هزينه شد نه ميراث فرهنگي. وي در پاسخ به اين سوال که چرا توزيع انحصاري اعتبارات ميراث فرهنگي و گردشگري موجبات نارضايتي شهروندان را فراهم کرده، گفت: مردم امروز هوشيار هستند و مي‌بينند که چگونه تغييرات و ساخت و سازها در شهر بوشهر تداوم دارد و در حق ديگر نقاط استان اجحاف مي‌شود. مدرسه سعادت و دهکده گردشگري نمونه‌اي از انحصاري شدن اعتبارات در مرکز استان هستند. هزينه 15 ميلياردي دهکده گردشگري، به‌قطع بيت‌المال بوده است. بي‌شک هزينه اعتبارات در روستاي دل‌آرام نيز بيت‌المال است. در روستايي که جمعيتي ندارد، به هيچ وجه اشتغال پايدار ايجاد نمي‌شود.

اين منبع موثق تاکيد کرد که آن دسته از آثار تاريخي و گردشگري که در فهرست ملي آثار ملي و گردشگري به ثبت رسيده‌اند، بايد در اولويت اعتبارات استاني باشند.در همين راستا،  امام جمعه اهرم نيز روز جمعه  از مسوولان خواست نسبت به تکميل بناهاي تاريخي اقدام کنند.

وي در ادامه با بيان اين‌که کسي مخالف احداث دهکده‌هاي گردشگري نيست، گفت: اما احداث چنين دهکده‌هايي بايد توجيه اقتصادي داشته باشد و بررسي همه‌جانبه‌اي روي آن صورت بگيرد تا نه نيمه‌تمام افتتاح شود ونه نيمه‌کاره رها شود. اگر در دهکده گردشگري بوشهر، هتل پنج ستاره احداث شود، مي‌توانيم به آن اميدوار باشيم، در غير اين صورت با چنين شرايطي که فضاي سبز کافي ندارد و حتي مکان مناسبي براي خودروها ندارد، هيچ‌گونه توجيهي ندارد.

اين فعال اجتماعي با اشاره به آزادراه بوشهر-شيراز، سدهاي باهوش، خاييز، دالکي، دشت پلنگ و باغان، بزرگراه اهرم-برازجان که مصوبه سال 86 بوده و هنوز تکميل نشده، تصريح کرد: تکميل اين پروژه‌ها به رونق و توسعه استان کمک مي‌کنند، نه ساخت چمن مصنوعي و نصب آلاچيق. مسوولان استاني بايد بر طرح‌هاي کلان متمرکز شوند.

اين سخنان از سوي اين فعال اجتماعي در حالي مطرح شد که دهکده گردشگري بوشهر با نداشتن ارزيابي محيط زيستي آينده خطرناک و ناخوشايندي را براي اين منطقه رقم مي‌زند و حال اين سوال مطرح مي‌شود که آيا به صرف وجود دريا در يک روستا با پنج خانوار مي‌توان دهکده گردشگري ايجاد کرد و آيا مديرکل محيط زيست استان براساس تجربه دهکده گردشگري بوشهر اين بار اقدام به ارزيابي‌هاي محيط زيستي در اين روستا مي‌کند يا باز هم دست روي دست مي‌گذارد تا کار از کار بگذرد...؟
نام:
ایمیل:
* نظر: