bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
میثم وفایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
امروزه استفاده از فوتبال تنها به‌دلیل تماشاگر پسند بودن و نوع فعالیت آن نیست و بسیاری از کشورها با استفاده از آزمایش‌های مختلف که انجام داده‌اند، با برنامه‌ریزی صحیح در تمامی زمینه‌ها از این ورزش سود می‌برند و...
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: امروزه استفاده از فوتبال تنها به‌دلیل تماشاگر پسند بودن و نوع فعالیت آن نیست و بسیاری از کشورها با استفاده از آزمایش‌های مختلف که انجام داده‌اند، با برنامه‌ریزی صحیح در تمامی زمینه‌ها از این ورزش سود می‌برند و با توجه به نتایج به‌دست آمده مشخص شده است که ورزش فوتبال یکی از راه‌های کم‌هزینه و بسیار مفید جهت کنترل هیجانات افراد جامعه است. همچنین فوتبال یکی از راه‌های تقویت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک کشور است. 
اغلب کشورها با فرستادن بازیکنان بزرگ خود به لیگ‌های برتر و بزرگ جهانی به تبلیغ فرهنگ، آداب و رسوم و دین خود کمک می‌کنند. (همان‌طور که چند نفر از بازیکنان مسلمان لیگ انگلستان همزمان با بازی‌های لیگ روزه می‌گرفتند که تاثیر زیادی در دیدگاه مردم دنیا به اسلام داشت.) بنابراین مسوولین کشورها به این نتیجه رسیدند که برای بهره‌بردن از فواید بسیار ورزش فوتبال، نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و جامع دارند به همین منظور سال‌ها پیش مدارس فوتبال ایجاد شده و توسعه یافت تا بازیکنان با استعداد، از پایه شناسایی و آموزش داده شوند و نهایت بازدهی را در آینده داشته باشند.
کودکی و نوجوانی، سن تجربه و تفریح است و فوتبال یکی از جدی‌ترین علاقه‌مندی‌ها در این گروه است. در این بین، فعالیت در مدارس فوتبال به‌عنوان شیوه‌ای برای رشد در این رشته محسوب می‌شود. با توجه به آغاز فصل تابستان خانواده‌ها به امید آن‌که پسرشان در آینده تبدیل به فوتبالیست بزرگی شود، او را در مدرسه فوتبال ثبت‌نام می‌کنند و البته که در ظاهر راه درستی را انتخاب کرده‌اند، چراکه در تمام دنیا مدارس فوتبال بهترین راه معرفی فوتبالیست‌ها به باشگاه‌های فوتبال هستند. در کشور ما نیز مدارس فوتبال ایجاد شده و فعالیت می‌کنند اما فقط در بعضی از استان‌ها نتیجه داده است. استان‌هایی مانند (خوزستان، اصفهان و فارس) با توجه به مدیریت بهتر و استفاده از ظرفیت‌های موجود نتایج بهتری در بازیکن‌سازی و صادرات بازیکن گرفته‌اند ولی در اکثر مناطق با توجه به مدیریت ضعیف نتایجی حاصل شده است.

در استان ما نیز مدارس فوتبال احداث شده و کار خود را شروع کرده‌اند. امروز به سراغ یکی از همین مدارس فوتبال رفتیم که طی این چند ساله فعالیت مثبتی داشته و چند بازیکن از این مدرسه به تیم ملی دعوت شده‌اند. در کنار این مساله، مدیریت این باشگاه به عهده میثم وفایی است که امسال با تاسیس مدرسه فوتبال برای کودکان کم‌بضاعت کار بسیار بزرگی انجام داد. کاری نتیجه آن سال‌ها بعد مشخص می‌شود. البته در کنار و در این مدرسه مربیان با تجربه‌ای حضور دارند که هر یک در کار خود متخصص هستند.
به همین دلیل امروز به سراغ مدیر این مدرسه فوتبال رفتیم. میثم وفایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که این مدرسه حدود 5 سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است، افزود: موسس این مدرسه خودم هستم و در این 5 سال شش بازیکن از از این مدرسه، به تیم ملی راه یافته‌اند. مجوز این مدرسه را از طرف هیات فوتبال بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان دریافت کرده‌ایم و مدرسه در کل سال فعالیت دارد. اهداف مدرسه فوتبال از روز اول، آموزش بچه‌ها بود و سعی کرده‌ایم که همیشه آموزش را در اولویت اول قرار دهیم. اگر هم امروز از جایگاه خوبی در بین مردم برخوردار هستیم، فقط به‌خاطر همین آموزش‌ها است، چراکه ما بیشتر به مساله آموزش و تمرین توجه می‌کنیم. سعی ما این است که تا آنجا که می‌توانیم بچه‌ها را آموزش دهیم و خروجی این آموزش‌هایمان را استعداد یابی کنیم. ما در این مدرسه سه سانس دارم که دو سانس آن آموزشی است و هر کسی که در این دو سانس موفق‌تر و مستعدتر باشد را به سانس سوم که تیم اصلی و منتخب است، می‌آوریم. البته سن بچه‌های در این مدرسه از پنج سال شروع می‌شود و به 13 سال ختم می‌شود.

وفایی در پاسخ به این سوال که از مسوولان ورزش استان از مدرسه چگونه حمایت می‌کنند، پاسخ داد: از آنجا که مدرسه فوتبال یک باشگاه خصوصی است به همین دلیل از آن هیچ حمایتی نمی‌شود. ما هم از طریق شهریه‌هایی که از بچه‌ها می‌گیریم، هزینه‌های مدرسه را تامین می‌کنیم. متاسفانه هزینه‌ها خیلی زیادی است مانند هزینه‌های چمن و حقوقی که ماهیانه به مربیان می‌دهیم. ما سعی کرده‌ایم که هر بازیکن، یک توپ در زمین داشته باشد و برای آنها لباس‌های با کیفیت بالا و با قیمت مناسب تهیه کرده‌ایم. به هر حال حمایت خاصی از ما صورت نمی‌گیرد، چراکه مدرسه ما شخصی است. مسوولان ورزش استان فقط اجرا کننده هستند و در بودجه‌ای که به آنها داده شده است، چیزی برای ما تعریف و مشخص نشده است.
وی در مورد حمایت خانواده‌ها از مدرسه فوتبال با بیان این‌که حمایت آنها از ما بسیار خوب است، تصریح کرد: چون آنها می‌بینند که چگونه ما با فرزندانشان کار می‌کنیم. البته با ما تشکیل انجمن اولیا و مربیان که شامل خود اعضای خانواده‌ها می‌شود، کارهای مثبت زیادی انجام داده‌ایم و اگر خدا بخواهد در آینده کارهای بیشتری انجام می‌دهیم. یک بحث مهم این است که در اصل خانواده‌ها جزئی از مدرسه فوتبال هستند، مثلا هنگامی که تمرینات شروع می‌شوند بیشتر بچه‌ها با خانواده خود می‌آیند و خانوده آنها تا پایان تمرینات نظاره‌گر استعداد بچه‌های خود هستند. البته بعضی از اتفاقات اخیر، مانند آقای گل شدن مهدی طارمی در لیگ برتر و راه‌یابی دانیال ماهینی (‌که خود بزرگ شده مدارس فوتبال است) به تیم ملی باعث افزایش انگیزه در بین خانواده‌ها شده است و آنها دوست دارند بچه‌هایشان در این رشته پیشرفت کنند.

مدیر مدرسه فوتبال ستارگان در مورد حضور بچه‌های کم بضاعت در تمرینات این مدرسه بدون دریافت شهریه از آنها، گفت: خب مدرسه فوتبال خیریه ما جدا از این مساله است و در تمرینات آنها در روزهای دیگر برگزار می‌شود و آن مدرسه فقط و فقط برای بچه‌های کم بضاعت و یتیم تشکیل شده است. ما هر کسی را که شناسایی می‌کنیم، به محل تمرینات می‌آوریم، چراکه در کنار ثواب آن، بعضی از خانواده‌ها توان پرداخت شهریه ما را ندارند و بچه‌هایشان عاشق فوتبال هستند. بالاخره بعد از 5 سال من به آرزوی دیرینه خود رسیدم و توانستم آن مدرسه خیریه را افتتاح کنم که هم‌اکنون در حال فعالیت است. البته این مدرسه خیریه، دومین مدرسه خیریه کشور است که در این زمینه فعالیت می‌کند. ما هیچ هزینه‌ای از آن بچه‌ها دریافت نمی‌کنیم و همه امکانات را در اختیارشان قرار می‌دهیم.
وفایی در پاسخ به این سوال که چه آینده‌ای را برای فوتبال بوشهر پیش‌بینی می‌کند، تاکید کرد: فکر می‌کنم طی چند سال آینده به‌خصوص نسل 13 ساله‌های الان، تیم‌های قدرتمندی در سطح استان داشته باشیم، چراکه تیم‌ها دنبال استعداد‌ها هستند که آنها را برای بزرگسالان آماده کنند. فک می‌کنم حدود 7 سال دیگر تیم‌ بوشهر در لیگ‌های کشوری تیم قدرمندی داشته باشد. البته در مدارس دیگر بوشهر بازیکنان بااستعداد زیادی پیدا می‌شوند که به نظر من اگر آنها در سن بزرگسالی در کنار هم جمع شوند و یک تیم منتخب را تشکیل دهند، تیمی قدرتمند شکل می‌گیرد.

وی در ادامه در مورد این موضوع که تیم‌های شهرستان برای پیدا کردن استعدادهای برتر به این مدرسه مراجعه می‌کنند یا خیر، تاکید کرد: بچه‌ها تا سنین 14 سالگی در مدارس فوتبال فعالیت می‌کنند و بعد از آن وارد نونهالان می‌شوند. البته برخی از مدارس تیم نونهالان را تشکیل داده‌اند ولی خیلی از مدارس به خاطر شرایط مالی نمی‌توانند این کار را انجام دهند و این باعث می‌شود که بچه‌های که در این مدارس فعالیت می‌کنند به جاهای دیگر بروند. به نظرم در این دوران امکان افت در میان این بازیکنان وجود دارد، چراکه آنها در بین تیم‌ها تقسیم می‌شوند و تا آموزش‌های لازم را در این تیم‌ها ببیند و با شرایط کار مربی آشنا شود، خود مدتی طول می‌کشد. به همین دلیل ما از دو تیم شاهین و ایرانجوان بوشهر در خواست کرده‌ایم که به مدارس ما توجه‌ای بیشتری کنند و حمایت‌های ویژه‌ایی انجام دهند، چراکه این تیم‌ها پتانسیل لازم را دارند و می‌توانند با این بچه‌ها تیم قدرتمندی تشکیل دهند.
میثم وفایی در پایان گفت‌وگو با بیان این‌که از رسانه‌ شما تشکر می‌کنم که به ما اهمیت می‌دهید، تصریح کرد: مدارس فوتبال و مربیان آنها، قشر مظلومی هستند. تنها آرزوی من این است که به‌زودی یک تیم در لیگ برتر داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: