bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
چند روزی است که زمزمه‌های مبنی بر رفتن معاونت سیاسی استانداری بوشهر از ساختمان سرخ رنگ خیابان سنگی، شنیده می‌شود تا باز بازار رایزنی‌ها برای تصدی این پست داغ شود و ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: چند روزی است که زمزمه‌های مبنی بر رفتن معاونت سیاسی استانداری بوشهر از ساختمان سرخ رنگ خیابان سنگی، شنیده می‌شود تا باز بازار رایزنی‌ها برای تصدی این پست داغ شود و برخی با تعارف کردن این پست و سر زبان انداخت اسامی متعدد به‌عنوان «گزینه احتمالی» از خجالت دوستان درآیند. گویی زیر سقف آسمان بی‌نظمی عظیمی حاکم است، با این‌حال باید تصور کنیم وضع عالی‌ست!
چهره خوشحال فتح‌الله حقیقی که متولد ساوه است و عمده سابقه وزارت کشوری‌اش در استان قم رقم خورده، در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که او از این جابه‌جای و تغییر و تحولات که در نهایت دامن او را هم گرفت، خوشحال است.

پست معاونت سیاسی اگر همتراز با استاندار نباشد، چیزی هم از نماینده اول دولت در استان کم ندارد. بنابراین اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد معاونان سیاسی استانداری بوشهر در دوره‌های مختلف داشته باشیم به یک مثنوی هفتادمن می‌رسیم؛ چه از علی زینبی که در دولت نهم عهددار این سمت بود و ماجراهای خبری فراوانی با شکر‌الله عطارزاده نماینده وقت مجلس داشت که انصافا همچون یک نیروی قدرتمند در کنار استاندار وقت باقی ماند بگوییم، چه آن زمان که هاشمی تختی با عنوان معاونت سیاسی در ساختمان سرخ استانداری به بوشهری‌ها معرفی شد و ترجیح داد در زمان مسوولیتش آرامش کامل بر فضای سیاسی استان حاکم باشد و چه آن زمان که محمدحسین پرآور که در روزهای پایانی مسوولیتش سعی کرد ارتباطش را با خبرنگاران بیشتر کند، می‌بینیم که روزهای زمام داری هر یک از معاونان حکایتی مخصوص به خود دارد.
با این حال نمی‌توان اهمیت استان بوشهر در سپهر سیاسی ایران را نادیده گرفت. مساله‌ای که باعث می‌شود مقامات سیاسی در وزارت کشور هم نتوانند به راحتی از یک گزینه برای این پست سخن بگویند. بدون‌شک کسی که قرار است عهددار این مسوولیت باشد، باید مقتدر بوده و با تعارف کردن کارها را پیش نبرد.

ذاكري از کارمندان اسبق وزارت کشور که در دوره‌های متوالی در حوزه معاونت سیاسی نیز حضور داشته، در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره می‌گوید؛ بوشهر پایتخت انرژی کشور است و از نظر استراتژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مرز مشترک ایران با چهار کشور عربستان، قطر، بحرین و امارات متحده عربی در محدوده جغرافیایی استان بوشهر نیز خود گویای مرتبه ممتاز بوشهر درکشور است.
وی تصریح کرد: با توجه ویژه به این استان، کسی باید در جایگاه معاون سیاسی استانداری بوشهر مسقر شود که افق دید و دانش و تجربیاتش فراتر و وسیع‌تر از دیگران باشد، چهره زبده و کار آزموده‌ که بتواند بار سنگین این مسوولیت را بدوش کشد، همچنین نسبت به استان شناخت کافی داشته باشد و منافع ملی را نیز ارجح بداند.
ذاکری پیرامون وظایف معاونت سیاسی گفت: معاون سیاسی به‌طور عام حکم معاون اول استاندار را دارد و به‌طور خاص معاون کلیدی او محسوب می‌شود که در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی وظیفه ساماندهی دارد. از سوی دیگر موضوع انتخاب فرمانداران و بخشداران اتباع خارجه و همچنین گروه‌ها و احزاب، فرق و مذاهب، مراودات و تعاملات در حوزه مرز با کشورهای همسایه‌، تقسیمات کشوری‌، بحث انتخابات، کمسیون مبارزه با مواد مخدر و رسیدگی به مسائل دانشجویی را برعهد دارد.
وی تاکید کرد: اگر فردی که از پختگی لازم برخوردار نباشد عهده‌دار این مسوولیت شود، نتیجه‌اش این می‌شود که حاصل چند سال انتصاب یک فرد بدون قابلیت کارنامه موفق، رزومه‌ای برجسته برایش ایجاد می‌شود برای این‌که برود جای دیگری در یک منصبی با لابی گری قرار گیرد و به‌عبارتی شرش از این استان کوتاه و به جای دیگری برسد.

ذاکری در پاسخ به این سوال که چه انتظاری باید از معاونت سیاسی داشت، گفت: کسی که برای انتصاب در جایگاه معاون سیاسی با او مذاکره می‌شود اگر با وظایف و تکالیف قانونی معاون سیاسی استاندار آشنایی داشته باشد و هدفش عمل به تکلیف باشد نه دریافت حکم پریدن روی صندلی معاون سیاسی و استفاده از مزایای مادی و دنیوی این جایگاه و ابزار این و آن شدن، باشد. اول شرطش باید این باشد که در راستای وظایف تعریف شده قانونی و منطبق با مصالح عمومی و ملی عمل کند. چنانچه استاندار و وزارتخانه پذیرفت بیاید و عمل کند. این‌طور نباشد که حتی انتصاب فرماندار و بخشدار حوزه و تصمیمات مرتبط با حوزه مسوولیتی خود را یک هفته بعد از زبان این و آن بشنود و با این حال تلاش کند ظاهر را هم نگهدارد.
گفتنی است همواره در انتخاب استاندار و معاون سیاسی ابتدا چند اسم بومی به‌عنوان «گزینه‌های مطرح» اعلام می‌شود، و بعد به یک‌باره با یک گزینه غیر بومی مواجه می‌شویم. 
با این حال با توجه به شرایط کنونی استان نباید گزینه بومی و غیر بومی خیلی مطرح باشد، آنچه که باید حائز اهمیت باشد و در اولویت قرار گیرد توانمندی کسی است که قرار است در یک سال پایانی دولت دهم ناکار آمدی برخی مدیران ارشد در استان را جبران کند و زمام امور را دست گیرد. 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: