bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
نگاهی به عملکرد فراکسیون امید؛
عملكرد فراكسيون اميد در مدت زمان کوتاهی كه از آغاز به كار مجلس دهم گذشته، انتقاد برانگيز شده است. از دست دادن رياست مجلس و به‌دنبال آن از دست دادن رياست بيشتر كميسيون‌هاي مجلس و ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: عملكرد فراكسيون اميد در مدت زمان کوتاهی كه از آغاز به كار مجلس دهم گذشته، انتقاد برانگيز شده است. از دست دادن رياست مجلس و به‌دنبال آن از دست دادن رياست بيشتر كميسيون‌هاي مجلس و در نهایت رای نمایندگان مجلس دهم به كدخدايي به‌عنوان يكي از حقوقدانان شوراي نگهبان را می‌توان بخشي از ناكامي‌هاي فراكسيون اميد قلمداد کرد. موضوعی که باعث شده عملکرد این فراکسیون در فضاي مجازي و در ميان اصلاح‌طلبان زیر سوال برود. به‌عنوان مثال می‌توان به این سوال که چطور عباسعلي كدخدايي كه از مجلس اصولگراي نهم راي نياورد حالا در فراكسيون اميد انتخاب شد و بعد از آن هم در صحن مجلس با راي بالايي روانه شوراي نگهبان شده است؟ اشاره کرد.
علیرضا حاجب فعال سیاسی حقوقی استان معتقد است؛ بررسی عملکرد فراکسیون امید را نمی‌توان جدای از نحوه شکل‌گیری آن و مباحث و ضرورت‌های خاص آن مقطع ( مقطع انتخابات مجلس‌) تحلیل و ارزیابی کرد، چراکه در آن مقطع و با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان ضرورت شکل‌گیری مجلسی غیر افراطی و با حضور نیروهای معتدل همه جناح‌ها را احساس می‌کردند. اصلاح‌طلبان می‌خواستند دولت بتواند با فراغ بال و همراهی بیشتری از طرف مجلس سیاست‌های اقتصادی خود را اجرا کند از این رو لیست امید بر اساس ممکنات بسته شد و نه بر اساس ایده‌آل‌ها که سیاست نیز جز علم ممکنات نیست.

حاجب با بیان این‌که با تمام این تفاسیر پس از انتخابات و توفیق نسبی لیست امید، انتظار تشکیل فراکسیونی هدفمند، مقتدر با برنامه‌ریزی مدون، کوچکترین انتظاری بود که از جانب مردم و حامیان این لیست می‌رفت، تصریح کرد: اما چیزی که ما در این دو ماه از این فراکسیون دیدیم، متاسفانه نتوانست انتظارات را برآورده کند انتخاب رئیس مجلس، ریاست فراکسیون‌ها، تلاش برای استیضاح برخی وزرا از سوی برخی نمایندگان بدون هماهنگی با هیات‌رئیسه فراکسیون و کاندیدا نشدن اعضا برای کمیسیون‌های مهم و حیاتی از جمله کمیسیون فرهنگی و کمیسیون اصل 90 نشان داد که متاسفانه این فراکسیون هنوز به بلوغ نسبی سیاسی نرسیده و تشتت در میان آنان موج می‌زند و این فراکسیون هنوز نتوانسته میان خواسته‌های فردی و جمعی اعضای خود رابطه‌ای منطقی برقرار کند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فراكسيون اميد آنگونه كه بايد عمل نكرده است، گفت: اعضای این فراکسیون با توجه به این‌که از جناح‌های مختلف فکری و سیاسی تشکیل شده‌اند، دارای مطالبات متفاوت و گاه متضادی هستند که این تفاوت‌ها در مقاطع حساس خود را به اشکال مختلف مانند انتخاب رئیس مجلس و ریاست فراکسیون‌ها نشان می‌دهد. از سوی دیگر ضعف این فراکسیون را می‌توان در هیات‌رئیسه آن نیز جست‌وجو کرد، چراکه نتوانسته آن چنان که باید اعضای آن را حول محور مشترکات و حداقل‌های که بر اساس آن این فراکسیون تشکیل شده مانند برجام یا ضرورت دفاع از دولت در مقابل دلواپسان گرد هم آورد، جا دارد در خصوص این موضوع هیات‌رئیسه فراکسیون سریعا در پی رفع این نقیصه، در همین ماه‌های ابتدائی تشکیل مجلس، برآید تا شاهد فراکسیونی توانمند همچون فراکسیون اقلیت مجلس پنجم باشیم. 

گفتنی است محمدرضا عارف رئيس فراكسيون اميد نیز انتقاداتی به برخی همراهان در این فراکسیون روا می‌دانست؛ طبق آنچه که در رسانه‌ها منتشر شد، زمانی كه انتقادات به از دست دادن كرسي‌هاي رياست كميسيون‌ها بالا گرفت، او از عملكرد برخي از اعضاي فراكسيون اميد گلايه كرد و گفت كه عده‌اي كم لطفي كردند.
با این حال عارف در نشست مجمع عمومی فراکسیون امید که روز گذشته برگزار شد، گفت: نقدهای جوانان در فضای مجازی به فراکسیون امید نشانه دغدغه ارزشمند آ‌نها نسبت به فراکسیون است و به‌نوعی سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شوند سرمایه‌ای که باید آن را حفظ کنیم.
گفتنی است عملکرد نمایندگان استان نیز در همین مدت کوتاه بحث برانگیز شده بود چه آن زمان که بحث کدروت میان نماینده مرکز  و جنوب استان پیش آمد و چه آن زمانی که تنها نماینده اصولگرای استان از استیضاح وزیر سخن به میان آورد.
حاجب در خصوص عملكرد نمايندگان استان با بیان این‌که برای تحلیل و بررسی عملکرد نمایندگان در ماه‌های ابتدای کمی زود است، گفت: با این حال با توجه به این‌که مجلس فعلی مجلسی است که در آن تنوع نسبی سلایق و دیدگاه‌ها وجود دارد و جناح‌های مختلف سیاسی در آن حضور دارند، امید می رود که شاهد مجلسی قوی و پیگیر در تمام زمینه‌ها خصوصا اقتصادی، سیاست داخلی و حقوق شهروندی باشیم. 

وی تصریح کرد: از نمایندگان استان انتظار داریم که فارغ از مشرب فکری و سیاسی خود به جد پیگیر مطالبات عقب مانده هم‌استانی‌ها از قبیل راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، پتروشیمی‌های دشتستان و گناوه، راه‌های ارتباطی بین شهری و روستائی، باشند و همچنین برای برخورداری استان خصوصا مناطق جنوبی که در محدوده پیرامونی پارس جنوبی قرار دارند، تلاش کنند تا از حداقل‌های امکانات رفاهی از طریق رایزنی با وزارت نفت برخوردار شوند، البته خواهان بررسی همه‌جانبه و دقیق منطقه آزاد تجاری بوشهر با در نظر گرفتن تمامی فواید نواقص آن نیز هستیم.
گفتنی است، انتظار می‌رود با توجه به رویکرد و نگاه نمایندگان استان، شاهد همراهی بیشتر آنها با دولت بیش از ادوار گذشته باشیم. رویکردی که به توسعه استان کمک شایانی می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: