bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
ممنوعیت واردات برنج موقتی است؛
هشتم تیرماه سال جاری بود که قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک از ممنوعیت واردات برنج خارجی از اول مرداد‌ماه خبر داد. این اقدام وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل شروع فصل برداشت و...
بامداد جنوب: هشتم تیرماه سال جاری بود که قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک از ممنوعیت واردات برنج خارجی از اول مرداد‌ماه خبر داد. این اقدام وزارت جهاد کشاورزی به‌دلیل شروع فصل برداشت و حمایت از برنجکاران داخلی بود که بر اساس آن، ترخیص برنج‌های وارداتی از اول مردادماه ممنوع و ثبت سفارش‌های انجام‌شده غیر قابل قبول می‌شد. 
بر اساس این قانون، ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک حداکثر تا 31 تیرماه امکان‌پذیر بوده و از این تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نخواهد بود و حتی ثبت‌ سفارش‌های انجام‌شده غیر قابل قبول خواهد بود. 
البته ابلاغ و اعلام این قانون تنها مربوط به سال جاری نبوده و همه‌ساله در راستای حمایت از کشاورزان برنج‌کار، دولت هم‌زمان با فصل برداشت برنج در کشور، ترخیص برنج‌های وارداتی تا پایان فصل برداشت و توزیع آن در بازار را ممنوع اعلام می‌کند. با علم به این موضوع، انتظار می‌رود که مردم در این ایام، به‌علت کم شدن برنج خارجی در بازار و سبقت گرفتن تقاضا از عرضه که گرانی برنج خارجی را به‌دنبال دارد، خرید برنج خود را کاهش داده و تا پایان فصل برداشت مصرف برنج خود را مدیریت کنند. اما در ایران و به‌خصوص استان ما اوضاع کمی متفاوت است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای پایانی تیرماه و با کاهش واردات برنج و نگرانی مردم از آینده، تقاضا برای خرید برنج خارجی در شهرستان گناوه افزایش یافته و فروشندگان نیز قیمت اجناس خود را گران‌تر کرده‌اند.
بر این اساس، نرخ انواع برنج وارداتی در بازار گناوه در چند روز اخیر، با یک افزایش بی‌رویه تا حدود 30 درصد گران شده است.
برخی از عمده‌فروشان برنج خارجی در بازار گناوه در گفت‌وگو با ایرنا، دلیل اصلی افزایش نرخ برنج وارداتی را حذف این کالا در لیست کالاهای واردات مجاز ملوانی بر اساس بخشنامه سراسری ممنوعیت ورود این نوع محصول عنوان کردند.
یکی از بازاریان با بیان این‌که قیمت برنج هندی با مارک‌های مختلف در کیسه‌های 40 کیلویی بین 10 تا 30 درصد در بازار این بندر افزایش یافته است، افزود: برنج باسمتی هندی با مارک محسن کیسه چهارتایی یک میلیون و 270 هزار ریال به یک میلیون و 750 هزار ریال، رجب از یک میلیون و 350 هزار ریال به یک میلیون و 800 هزار ریال، شهربانو از یک میلیون و 350 هزار ریال به یک میلیون و 500 هزار ریال و سون از یک میلیون و 130 هزار ریال به یک میلیون و 400 هزار ریال در یک هفته اخیر افزایش قیمت داشته است.
برنج دانه بلند هندی در مغازه خرده‌فروشان بندر گناوه نیز که هر کیلوگرم بین 40 تا 50 هزار ریال عرضه می‌شد، حدود 10 هزار ریال در هر کیلو افزایش قیمت داشته است.
روند افزایش قیمت برنج در این بندر سبب شده تا بیشتر خانواده‌ها از بیم تداوم روند گرانی اقدام به خریدهای بیشتر از نیاز خود کنند.

برخی عمده‌فروشان برنج و دیگر مواد غذایی خارجی در سایت تجاری گناوه بیان کردند که استقبال مردم به خرید زیاد کمبود عرضه برنج در این بندر را در پی داشته است.
آنان معتقد هستند بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی برای متوقف شدن واردات برنج خارجی موقتی است و پس از اتمام آن نرخ انواع برنج به حالت اولیه بازگشته و مردم نباید نگران باشند.
این در حالی است که با این افزایش، نرخ برخی مواد غذایی وارداتی خارجی نظیر انواع چای، شربت، روغن، کنسرو، آبمیوه، نوشابه و تنقلات خارجی که در یک ماه اخیر به‌دنبال توقف دوماهه فعالیت شناورهای تجاری با کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس بین 10 تا 20 درصد افزایش یافته بود، در هفته جاری به‌تدریج به نرخ قبل از گرانی بازگشت.
محمدحسین داریونی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناوه گفت: دستگاه متولی توزیع و کنترل برنج در کشور وزارت جهاد کشاورزی است و تنها ثبت سفارش واردات در حیطه مسوولیت کاری این اداره است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق شهروندان مصرف‌کننده گناوه هم با تائید گران شدن نرخ انواع برنج خارجی بیان کرد: روند گرانی برنج خارجی در بازار این بندر شتاب مضاعفی گرفته است.

عبدالعلی صیادی ضمن دعوت مصرف‌‌کنندگان به آرامش و پرهیز از شتابزدگی در خرید بیش از نیاز برنج گفت: با اتمام مهلت یک ماهه ممنوع بودن واردات برنج خارجی، نرخ آن نیز کاهش خواهد یافت.
مدیر جهاد کشاورزی گناوه گفت: ممنوعیت واردات برنج خارجی تصمیم کلی دولت و در حمایت از تولید داخلی است که در سطح کلان اتخاذ شده است.
بازار گناوه در شمال استان یکی از بازارهای بزرگ عرضه کالای خارجی ارزان‌قیمت در جنوب کشور به‌شمار می‌آید.
نام:
ایمیل:
* نظر: