bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
اسفندماه زمان مناسبی برای این بود که روحانی به فکر ترمیم و تغییر کابینه باشند.
بامداد جنوب: حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی او را بر کرسی ریاست‌جمهوری نشاند با این حال او از همان ابتدا رویکرد خاص خود را در پیش گرفت. رویکردی که در برقراری آن،‌ هم در کابینه خود با ملاحظات دوستان و موانع مجلس نهم روبرو شد. اکنون با روی کار آمدن مجلسی اعتدالی انتظار می‌رود روحانی اعتدال را در کابینه برقرار کند.
محمدجواد حق‌شناس در این‌باره می‌گوید؛ اسفندماه زمان مناسبی برای این بود که روحانی به فکر ترمیم و تغییر کابینه باشند. دولت می‌توانست بر اساس انتظاراتی که از هر وزارت‌خانه می‌رفت و عملکرد هر یک از وزارتخانه‌ها، دست به تغییراتی در کابینه بزند که حداقل در ‌یک سال باقی‌مانده از عمر دولت این وزارتخانه‌ها بتوانند عملکرد بهتر و دقیق‌تری داشته باشند.

حق‌شناس با برشمردن نقاط قوت و ضعف دولت در حوزه‌های گوناگون، تصریح کرد: مثلا در حوزه وزارت خارجه تیم دولت بسیار خوب عمل کرده است و همچنین در حوزه امنیتی و وزارت اطلاعات عملکرد بسیار خوبی داشته است. در چند سال اخیر همسایگان و منطقه ما وضعیت به‌شدت ناامنی را تجربه کرده است، این در حالی است که ما کوچک‌ترین نمود ناامنی را در کشور خود مشاهده نمی‌کنیم. این عملکرد بسیار خوب تیم امنیتی دولت را می‌رساند که در این مهروموم‌ها کمتر به آن توجه شده است.
وی با بیان این‌که ما در حوزه اقتصادی دچار ضعف فرماندهی هستیم، بیان کرد: علی‌القاعده انتظار می‌رود که در این حوزه یک «تیم» مستقر باشد اما من فکر می‌کنم اطلاق عنوان «تیم» به این ترکیب عنوان درستی نباشد. در این حوزه ضرورت انسجام، هماهنگی و یکپارچگی بیشتری احساس می‌شود. هرچند ما باید به دولت در رابطه با کنترل و کاهش رشد تورم نمره خیلی خوبی دهیم. همین‌طور دولت در خصوص تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های موجود نمره خوبی می‌گیرد. در این مدت انضباط مالی جدیی بر منابع مختصری که وجود داشته است حاکم شده و این بر ایجاد آرامش اثرگذار بوده است. کنترل نرخ ارز از دیگر موفقیت‌های دولت در اقتصاد است و نیز برجام امتیازات اقتصادی مشخصی داشت، من‌جمله آزادسازی بخشی از اموال و سروسامان بخشیدن به وضعیت خزانه دولت از دیگر فعالیت‌های مثبت اقتصادی قسمت اقتصادی دولت بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: اما شاید مهم‌ترین قسمتی که در این حوزه به آن نقد وارد است، بخش خروج از رکود و رسیدن به یک رونق مناسب در بخش اقتصاد است که آن‌هم ممکن است دلایل خاص خودش را داشته باشد. مثلا شاید اگر این بخش رونق می‌گرفت، کنترل تورم به مشکل می‌خورد.
وی با بیان این‌که از دیگر مواردی که باید بیشتر در دستور کار دولت قرار می‌گرفت، حرکت به سمت تعمیق و گسترش عدالت اجتماعی است گفت: یکی از چیزهایی که جامعه ما از آن رنج می‌برد همین بخش تبعیض‌ها، اختلاف طبقاتی وحشتناک و ثروتمند شدن عده‌ای در سال‌های اخیر است که طبقه نوکیسگان را به وجود آورده‌اند. طبقه‌ای که فاقد اخلاق اجتماعی است و «دور دور کردن» آقازادگانشان با ماشین‌های آخرین سیستم و چند صدمیلیونی در خیابان‌های شهر، واقعیت تلخ عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی در کشور را نمایان می‌کند. این در حالی است که در مقابل سازمان تامین اجتماعی توانایی تامین اجتماعی مردم را ندارد و به مرز ورشکستگی رسیده است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین در خصوص عملکرد تیم سیاست داخلی دولت گفت: در حوزه سیاست داخلی هم انتظار این است که دولت نسبت به وعده‌هایی که داد بود پیگیری‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام می‌داد و یا در صورت نبود موفقیت روشن می‌کرد که چرا نتوانست به آنها جامه عمل بپوشاند. حجم قابل‌توجه‌ای از مدیران دولت سابق که به وعده‌های این دولت باور نداشتند در راس کار باقی‌مانده‌اند و دولت نسبت به جابه‌جایی آنها حساسیت نشان نداده است که همین امر باعث ضعف دولت شد. به‌خصوص در حوزه نماینده‌های عالی دولت در استان‌ها می‌شد از نیروهای توانمندتر و با اختیارات بیشتری استفاده کند.

برچسب ها: سیاسی ، روحانی ، کابینه
نام:
ایمیل:
* نظر: