bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
بدون‌شک برگزاری جشنواره‌های معتبری نظیر جشنواره مشاعره رضوی، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره موسیقی نواحی و... در استان به معرفی و رشد هنر استان کمک شایانی می‌کند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: هر سال با انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی رضوی شور و هیجانی در میان اهالی هنر و قلم به‌راه می‌افتد. نکته جالب این جشنواره این است که به‌منظور مشارکت همه استان‌ها در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره، بخش‌های ملی آن به استان‌های مختلف سپرده‌ می‌شود که همین مساله باعث رونق و پویایی این جشنواره می‌شود. بوشهر هم یکی از استان‌هایی است که با اجرای جشنواره ملی مشاعره رضوی در جشنواره بین‌المللی رضوی نقش پررنگی را ایفا می‌کند، به‌گونه‌ای که دو سال پیاپی (93 و 94) به‌‌دلیل برگزاری مطلوب و رعایت نظم و شرایط این جشنواره جزء هشت استان برتر کشور در جشنواره بین‌المللی رضوی معرفی می‌شود.

بدون‌شک برگزاری جشنواره‌های معتبری نظیر جشنواره مشاعره رضوی، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره موسیقی نواحی و... در استان به معرفی و رشد هنر استان کمک شایانی می‌کند. در استان‌های دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری نه تنها برای متولیان فرهنگی بلکه برای مدیریت ارشد آن استان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به‌طوری که بیشتر استانداران کشور نظیر استانداران خراسان شمالی و رضوی از نزدیک خبرهای مربوط به این جشنواره‌ها را پیگیری می‌کنند و در نشست‌های متعددی پیرامون هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره‌ها حضور می‌یابند و تمام‌قد از برگزاری آنها حمایت می‌کنند. حال در بوشهر با توجه به این‌که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه‌ای در برگزاری این جشنواره‌های معتبر دارد، استانداری کمترین همراهی را با وی دارد. البته دیگر دستگاه‌های اجرائی واقعا در برگزاری این جشنواره‌ها اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را همراهی می‌کنند اما این انتظار زیادی نیست که استاندار جوان بوشهر نیز در راستای معرفی فرهنگ و ارتقای هنر و ادب استان با همدلی با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فرهنگ‌دوستی خود را به نمایش بگذارد. بارها از این نگاه که ناشی از مشاوره‌های اشتباه است، در گزارش‌های خود انتقاد کرده‌ایم، چون همان‌طور که اطلاع دارید امروزه با تقویت فرهنگ و آگاهی مردم می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را گرفت. 

جشنواره ملی مشاعره رضوی در بوشهر آغازی نیک داشت و اینک با معرفی برترین‌های مرحله‌های پیشین همزمان با دهه کرامت برگزیدگان نهایی خود را معرفی خواهد کرد. در خصوص این جشنواره گفت‌وگویی را با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت دادیم.
حمیده ماحوزی با بیان این‌که ان‌شاءالله امسال یازدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی را برگزار می‌کنیم، به بامداد جنوب گفت: این جشنواره از سری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا ( ع) است که بوشهر عهده‌دار برگزاری بخش ملی آن است.
وی با اشاره به این‌که جشنواره ملی مشاعره رضوی از مطالبات جدی شهروندان عزیز بوشهری و ملی است و افراد زیادی از سراسر ایران برای ورود به این جشنواره تلاش می‌کنند، افزود: دبیرخانه این جشنواره با تقویت جشنواره دانش‌آموزی و تشکیل اتاق فکر به‌صورت ماهانه، برگزاری جلسات آسیب‌شناسی و رفع مشکلات سال‌های گذشته و افزودن برنامه‌های جانبی نظیر مشاعره دانش‌آموزی، نمایشگاه عکس و آثار تجسمی و ... و تبلیغات در صدا و سیما و نشریات به‌منظور برگزاری هر چه‌بهتر این جشنواره تلاش کرد و با برنامه‌ریزی پیش رفت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که انتخاب داوران با توجه به ویژگی خاص داوری مشاعره و بر اساس تصمیمات اتاق فکر صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ملاک‌های انتخاب داوران این جشنواره شامل سابقه داوری مشاعره، تسلط بر اشعار رضوی، داشتن توانایی لازم در حوزه شعر یا ادبیات، آشنایی با فرهنگ رضوی و اراتمندی به آستان مقدس امام رضا (ع) و پایبندی به اخلاقیات و شئونات اسلامی بود که ما با رعایت این شرایط در نهایت سعید بیابانکی، علی هوشمند، احمدی‌فرد، صدیقه مزارعی‌زاده، مرضیه معصومی و حسین دارند را به‌عنوان هیات داوران انتخاب کردیم.
ماحوزی با بیان این‌که سه سال است که دبیری جشنواره ملی مشاعره رضوی عهده‌دار است، یادآور شد: مدیر اجرائی این جشنواره نیز فریما بوشهری است که از اولین دوره برگزاری آن تاکنون (11 دوره) عهده‌دار این پست بوده است، افزود: جشنواره مشاعره رضوی در بخش دانش‌آموزی 13 مرداد‌ماه با رقابت 62 نفر در سالن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود. نمایشگاه عکس و آثار تجسمی 17 مرداد‌ماه گشایش می‌یابد و جشنواره ملی مشاعره رضوی نیز 20 مرداد‌ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در محل مجتمع فرهنگی‌هنری 9 دی برگزار خواهد شد.
وی با بیان این‌که در بخش نهایی جشنواره ملی رضوی از میان 59 نفر راه‌یافته به مرحله نهایی هشت نفر انتخاب خواهند شد، خاطرنشان کرد: برای حفظ سوابق این جشنواره رعایت این موارد را در نظر گرفتیم: تهیه گزارش تصویری از روند برگزاری جشنواره، گزارش مرتب نحوه برگزاری جشنواره در پورتال، نمایش بانک اطلاعاتی اشعار خوانده شده از سوی مشاعره‌کنندگان در سایت، مجلد کردن گزارش و برنامه‌های ادوار گذشته این جشنواره و انتشار دائمی مطالب در رسانه‌های مکتوب. بدون‌شک نام امام رضا (ع) باعث برکت و رونق این جشنواره است، بنابراین برای رعایت و احترام به شأن و منزلت این امام همام برنامه‌ریزی ویژه‌ای می‌طلبد، در همین راستا دبیرخانه جشنواره ملزم به رعایت این شرایط شده است: رعایت حجاب و پوشش برای کلیه حاضران در برنامه از شرکت‌کنندگان تا مهمانان جشنواره الزامی است، توجه به برگزاری برنامه‌های کیفی و ایجاد امکانات لازم برای حضور حداکثری علاقه‌مندان در جشنواره، جلب مشارکت دیگر سازمان‌ها، برگزاری برنامه «زیر سایه خورشید» با حضور خادمین امام رضا (ع) در برنامه اختتامیه، پذیرایی خاص از میهمانان حضرت و تکریم شرکت‌کنندگان در برنامه و جذب هنرمندان و ادیبان محلی به این برنامه.

دبیر جشنواره ملی مشاعره رضوی در خصوص همکاری دستگاه‌های اجرائی در برگزاری این جشنواره گفت: با توجه به موضوع جشنواره و ارادت نسبت به امام رضا (ع) کلیه ادارات مرتبط با این حوزه با دبیرخانه همکاری داشتند و سعی شد که با توجه به نوع همکاری و ارتباط سازمان‌ها و ادارات از کمک‌های آنها بهره ببریم. ارگان‌هایی نظیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، شورای اسلامی شهر بوشهر، انجمن‌های فرهنگی و هنری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بوشهر، اداره‌کل اموزش و پرورش استان، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و صدا و سیما در برگزاری این جشنواره ما را همراهی می‌کنند.
حمیده ماحوزی با بیان این‌که سالانه از سراسر ایران با انتشار فراخوان این جشنواره برای برگزاری مطلوب این جشنواره اعلام آمادگی می‌کنند، بیان کرد: در حال حاضر جشنواره مشاعره رضوی یکی از بخش‌های مهم این جشنواره بین‌المللی است و تنها برنامه زنده‌ای که در اختتامیه اجرا می‌شود، برنامه مشاعره استان بوشهر است که برگزیدگان سال قبل در آنجا به مشاعره می‌پردازند و یکی از بخش‌های جذاب اختتامیه جشنواره بین‌المللی رضوی است و با افتخار نام استان بوشهر برده می‌شود.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر تقویت جشنواره دانش‌آموزی استانی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش، تاثیرات بسیار خوبی در جامعه گذاشته شده و اغلب به‌صورت خانوادگی خود را برای جشنواره آماده می‌کنند، گفت: که این شور و استقبال در اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و تبیین سیره و سنت رضوی تاثیر زیادی دارد. ما از طریق فراخوان، پیامک، صدا و سیما و نشریات برای جذب مخاطبان استفاده کردیم. منابع این جشنواره از طریق توزیع cd حاوی اشعار رضوی و توزیع کتاب خورشید خراسان آسمان در دسترس شرکت کنندگان قرار گرفت.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: یکی از تاثیرگذارترین عوامل در فراگیر شدن این جشنواره، بخش دانش‌آموزی است، به‌طوری که برای رقابت، دانش‌آموزان با برگزاری کلاس‌های آموزشی مشاعره و دعوت از دوستان خود به فراگیر شدن این برنامه اقدام کرده‌اند. در سال جاری با حضور آموزش و پرورش در اتاق فکر و همکاری و همراهی بسیار خوب آنها، دانش‌آموزان تمایل بیشتری به حضور در این جشنواره از خود نشان دادند.
ماحوزی با اشاره به این‌که تشکیل اتاق فکر برای این جشنواره سبب همدلی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها شد، یادآور شد: حضور آیت‌الله صفایی‌بوشهری، امام جمعه بوشهر و همچنین انتشار مطالب در شبکه‌های مجازی موجب شد برای پربار شدن جشنواره با پیشنهادات بسیار خوبی روبه‌رو شویم و سطح جشنواره نسبت به سال گذشته ارتقا یابد. 
وی با بیان این‌که این جشنواره تاکمون موفق شده است به اهداف خود دست یابد، افزود: به‌طوری که هر سال نسبت به سال‌های گذشته متقاضیان بیشتر شده و اغلب به‌صورت خانوادگی و گروهی اقدام به حفظ شعر کرده، در رقابت بسیار زیبا و جذاب شعر رضوی شرکت می‌کنند و دیده شده که برخی شرکت‌کنندگان با برگزاری کلاس‌های تخصصی و خصوصی سعی بر تسلط در مشاعره دارند.

دبیر جشنواره ملی مشاعره رضوی در بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره در حال رایزنی برای حضور افراد موثر و دارای وجه مردمی و فرهنگی در سطح کشور در این جشنواره است، البته ناگفته نماند که آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر از علاقه‌مندان و طرفداران جدی این جشنواره است که هر سال به‌عنوان مهمان ویژه در این جشنواره حضور می‌یابد و با نوع سخنرانی خاص ایشان که تلفیقی از دین و فرهنگ است و همچنین با اشاره به وظایف مردم و مسوولان در خصوص برگزاری این جشنواره به میزان تاثیرگذاری این اتفاق فرهنگی بزرگ می‌افزاید. همراهی و حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهرها، فرمانداران شهرستان‌ها و شخصیت‌های فرهنگی استان نیز از برنامه‌های این ستاد است.
نام:
ایمیل:
* نظر: