bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
به ‌دنبال اعلام سابقه تحصیلی، مبنای ۸۵ درصد پذیرش دانشجوها؛
اضطراب ناشی از نتایج کنکور همچنان ادامه دارد و این در حالی است که از مدت‌هاست بر سر تغییر شرایط کنکور نشست‌های مختلف و طرح‌های گوناگونی ارائه میشود.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: اضطراب ناشی از نتایج کنکور همچنان ادامه دارد و این در حالی است که از مدت‌هاست بر سر تغییر شرایط کنکور نشست‌های مختلف و طرح‌های گوناگونی ارائه میشود. عده‌ای موافق کنکور به‌صورت شیوه فعلی هستند و عده‌ای هم منتقد برگزاری کنکور به شکل سراسری هستند و بر شرط معدل به‌عنوان ملاک ورودی کنکور تاکید دارند. 
در همین راستا، روز گذشته رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که تا چهار سال آینده حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود، در خصوص نحوه پذیرش دانشجو در مراکز و موسسات آموزش عالی، تصریح کرد: با عنایت به ماده ۳ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب شهریورماه سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، تعیین میزان و نحوه اعمال سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانشجو جزء وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و به استناد ماده ۱۰ قانون  اعمال سوابق تحصیلی از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در آزمون سراسری به میزان ۲۵درصد اجرا شده است.

عبدالرسول عمادی با بیان این‌که مطابق تبصره ۴ ماده ۵، تاثیر سوابق تحصیلی سالانه به‌صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش موظف است سوابق تحصیلی داوطلبان شرکت در آزمون سراسری را که شامل نمرات تعدادی از دروس متوسطه و پیش دانشگاهی است که امتحانات آنها به‌صورت نهایی و سراسری مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود را به سازمان سنجش و آموزش کشور ارسال کند.
عمادی خاطرنشان کرد: براساس شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سال ۱۳۹۵ در دوره متوسطه ۲۵ درصد و در دوره پیش‌دانشگاهی پنج درصد با تاثیر مثبت تعیین شده است.

این سخنان در حالی گفته شده که اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو پیامدهای مثبت و منفی خود را دارد. پیامد مثبت آن میتواند تشویق دانش‌آموزان به کسب نمرات عالی و بهترین رزومه تحصیلی باشد و از سوی دیگر پیامد منفی آن می‌تواند منجر به این شود که دانش‌آموزی به هر دلیلی در مقطعی سوابق تحصیلی خوبی نداشته باشد. حال این مساله هم میتواند ناشی از کم و کاستی‌هایی باشد که برخی معلمان در نمره دانش آموزان وارد می کنند؛ مساله ای که در دانشگاه ها هم شاهد آن هستیم. استادی که عادت ندارد برگه امتحانی تصحیح کند، بر چه اساس به دانشجویان نمره میدهد؟ به‌طور قطع در این نمرات بی‌عدالتی خواهد شد، چه بخواهیم، چه نخواهیم. آنگاه این دانشجویان با پرونده تحصیلی خود برای استخدام به سازمان‌ها و اداره‌ها مراجعه می‌کنند و در رقابت ناعادلانه‌ای حذف می‌شود، آن هم به‌سبب یک یا دو نمره کمتر از دیگری. در صورتی که نمره به هیچ وجه ملاک و معیار خوب و میزان منصفانه‌ای برای تعیین شایستگی و لیاقت یک جوان نیست؛ جوانی که به فلان درس علاقه نداشته و از آن درس نمره خوبی هم نگرفته، حال باید تاوان این بی‌علاقگی را بدهد؛ تاوانی که به‌مراتب همه ابعاد زندگی او را تحت شعاع قرار می‌دهد. همین اتفاق ممکن است برای دانش آموزان هم در دوران تحصیلشان اتفاق بیفتد. جنگی که برای گرفتن نمره بهتر بین دانش آموزان به وجود می آید، اخلاق آنها را خدشه‌دار می‌کند. آنها به جای دوستی با یکدیگر به فکر دوز و کلک سوار کردن برای گرفتن نمره بهتر نسبت به دوست کناردستی‌شان هستند تا در آینده بتوانند وارد دانشگاه شوند و از حذف رقیب خوشحال می‌شوند و همین روحیه را در همه زندگی دنبال می‌کنند.

دخالت دادن سوابق تحصیلی در ورودی دانشگاه‌ها از اضطراب کنکور فعلی نه تنها کم نمی‌کند بلکه این استرس از همان اوان تحصیل با کودک خواهد بود. همیشه در جست‌وجوی نمره 20، از نمره 19.75 ناراحت و غمگین خواهد بود. گمان می‌کند همواره باید در تمام زندگی برای نمره 20 بجنگد. هیچ گاه از هیچ‌چیز زندگی اش راضی نیست. ملاک سنجشش در همه سطوح زندگی، 20 خواهد بود و کمتر از آن او را راضی و اقناع نمی‌کند. 
به نظر نگارنده، باید شرایطی را برای آزمون ورودی دانشگاه‌ها در نظر گرفت که هر کسی با توجه به لیاقت و شایسته‌سالاری، براساس استعداد و توانایی‌هایش به دانشگاه راه پیدا کند که بی‌شک خروجی بهتری از این طریق نصیب دانشجویان و جامعه خواهد بود. 

برچسب ها: جامعه ، دانشگاه ، کنکور
نام:
ایمیل:
* نظر: