bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
حامد مهینی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
اینجا خارگ است، جزیره‌ای مرجانی که به‌عنوان شاهرگ اقتصاد ایران و نقطه پایانی خطوط انتقال نفت کشور محسوب می‌شود.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: اینجا خارگ است، جزیره‌ای مرجانی که به‌عنوان شاهرگ اقتصاد ایران و نقطه پایانی خطوط انتقال نفت کشور محسوب می‌شود. جزیره‌ای که سال‌هاست با آب‌های نیلگون خلیج همیشه پارس عجیب الفت گرفته است و تمام بی‌محبتی‌ها و نامهربانی را به جان می‌خرد و مهربانانه دیدگانش را به روی سهل‌انگاری‌ها می‌بندد. باید خیلی سخاوتمند باشی که بتوانی تحمل کنی این‌که به‌‌واسطه نامت فخر بفروشند اما خودت را فراموش کنند. خارگ‌نشین‌ها نجیب و دریادل هستند، سال‌هاست محدودیت‌ها را احساس می‌کنند و با سکوتشان درد درون را فریاد می‌کشند. این جزیره در سال‌های سخت جنگ تحمیلی شاهد روزهای دشوار و تلخی بود اما هیچ‌گاه مقابل تیرباران حوادث کمر خم نکرد. مردمان این جزیره نفت‌خیز از دیرباز با هنر پیوند ناگستنی دارند و دمی از آن فاصله نگرفته‌اند.

اما بدون اغراق می‌توان گفت که رد پای هنر تئاتر در این جزیره بسیار پررنگ است، به نحوی که امروزه این هنر در این جزیره حامیانی پرو پا قرص دارد. این مساله بیانگر موفقیت و پویایی تئاتر این دیار است. این جزیره هر ساله در حوزه تئاتر سه جشنواره به همت سیدپیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه نفتی ایران و .... برگزار می‌کند که همین امر نقش بسیار موثری در پویایی و تحرک تئاتر جزیره دارد، چراکه برگزاری جشنواره همواره نقش بسیار کلیدی را در رشد و پیشرفت هنر ایفا می‌کند و مانع از خمودی و بی‌انگیزگی هنرمندان آن منطقه می‌شود.
تیرماه گروه نمایش «عرش» این جزیره در نهمین جشنواره تئاتر و سرود شاهد و ایثار (26 تا 30 تیرماه) که با نمایشی به‌نام «یه خط شادی و دو خط غم» به نویسندگی و کارگردانی حامد مهینی حضور یافته بود، افزون بر این‌که به‌عنوان اثر برگزیده جشنواره انتخاب و به دبیرخانه جشنواره ملی ایثار کشور معرفی شد، موفق شد در سه بخش این جشنواره عناوینی نظیر مقام نخست کارگردانی و طراحی صحنه برتر (حامد مهینی) و بازیگری اول مرد جشنواره (عبد بناری) را به‌دست آورد.

به گفته کارگردان نمایش «یه خط شادی و یه خط غم»، این نمایش با موضوع ایثار و شهادت است و روایتگر دوران جنگ است، یعنی زمانی که پل آبادان-خرمشهر مورد اصابت موشک بعثی‌ها قرار ‌می‌گیرد و مردم برای رفت‌وآمد و گذران زندگی از بلم‌های چوبی دست‌ساز استفاده می‌کنند. آنها این بلم‌ها را به آب می‌انداختند و از شط عبور می‌کردند تا این‌که در این میان مادر یکی از بچه‌های محل مریض می‌شود و نیاز به دارو پیدا می‌کند. بچه‌ها بلم پدر «عبد» را دور از چشم خانواده به آب می‌اندازند اما در راه بازگشت و پس از تهیه دارو وسط شط مورد حمله عراقی‌ها می‌گیرند... . این نمایش پنج شخصیت به‌نام‌های «حمود»، «عبد»، «نی‌نی»، «جری» ( از انگلیسی‌های مقیم آبادان) و «دایی ناصر» دارد و عبد بناری، فرید عرب‌زاده، دانیال جعفری، محمدسعید محمدپور و حامد مهینی در آن ایفای نقش می‌کنند. حامد مهینی (طراح صحنه)، وحید چهل‌امیرانی (آهنگساز)، فاطمه حاجی‌زاده (طراحی لباس)، عبدالحسین بناری (طراح نور)، فرید عرب‌زاده (مدیر صحنه) و محمدمتین افراسیابی (پوستر و بروشور) از دیگر عوامل نمایش «یه خط شادی و دو خط غم» به‌شمار می‌روند.

کارگردان نمایش «یه خط شادی و دو خط غم» در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: دورخوانی و متن‌خوانی این نمایش در دو هفته آخر اردیبهشت‌ماه صورت گرفت ولی به سبب یک‌سری از مشکلاتی که برای گروه‌ تئاتری خارگ رخ داد، 10 روزی کارمان متوقف شد اما تقریبا از 10 تیرماه به‌طور رسمی و دقیق کار تمرین را شروع کردیم و تا جشنواره حدود 60 روز با دورخوانی تمرین مفید داشتیم، چون خودم نویسنده اثر بودم، در حین تمرین بازنویسی متن را هم انجام می‌دادیم.
این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که برای تولید آثار باکیفیت چه فاکتورهایی را باید رعایت کرد، بیان کرد: برای تولید آثار فاخر و باکیفیت در استان نیاز به تمرین مداوم و اجرای عموم داریم که بتوانیم به‌قول تئاتری‌ها «نمایش چکش لازم را برای جشنواره بخورد» البته مهم‌تر از همه آموزش لازم است که الحمدالله امسال به‌خوبی دارد به این مقوله توجه می‌‌شود. 

مهینی در خصوص تعامل تئاتر خارگ با انجمن هنرهای نمایشی استان گفت: از سال 82 بود که ارتباط تئاتر خارگ با استان کلید خورد و خدا را شکر روز به روز این ارتباط نزدیک و نزدیک‌تر شد و الان هم با جهانشیر یاراحمدی، مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان ارتباطات خیلی تنگاتنگی داریم و به‌عبارتی دلی شده است، به‌طوری که تئاتری‌های جوان خارگ به تئاتر بوشهر گره خورده‌اند.
وی با بیان این‌که برگزاری جشنواره‌های متعدد تئاتری در استان و... موجب زنده نگهداشتن تئاتر می‌شود، افزود: برگزاری جشنواره یعنی این‌که تئاتر هنوز نفس می‌کشد و هنرمندانی وجود دارند که جنب و جوش دارند. شما دقت کنید، برای برگزاری یک جشنواره حدود صد نفر در تکاپو هستند و فعالیت می‌کنند اما نباید فراموش کنیم که برای رشد تئاتر و استفاده کامل از این هنر باید اجراهای عموم را تقویت کرد و به‌نظر من برگزاری جشنواره یکی از عواملی است که در پیشرفت تئاتر می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و بقیه آن به مسائلی نظیر آموزش، اجرای عموم و حمایت مسوولان مربوط می‌شود.

حامد مهینی با بیان این‌که در جزیره خارگ سه جشنواره تئاتری هر سال برگزار می‌شود، یادآور شد: این جشنواره‌ها شامل جشنواره تئاتر دفاع مقدس است که نزدیک به چهار سال است برگزار می‌شود، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خلیج فارس است که حدودا تاکنون 12 دوره آن برگزار شده و  جشنواره تئاتر دینی و مذهبی استان به میزبانی خارگ است که امسال سیزدهمین دوره‌اش برگزار می‌شود و هدف اصلی از برگزاری این جشنواره‌ها، جذب جوانان و خانواده‌ها به محیط‌های فرهنگی و ترویج هنر زنده تئاتر است.
کارگردان نمایش «یه خط شادی و دو خط غم» با تاکید بر این‌که اگر فردی در تئاتر و هنر بگوید که به هدفش رسیده است، دقیقا برعکس نابود شده است، خاطرنشان کرد: چراکه در هنر هرچه بیشتر جلو می‌رویم و اعتبار کسب می‌کنیم، وظیفه‌مان سنگین‌تر می‌شود و باید بیشتر از هر زمان دیگری به‌دنبال کسب علم و تجربه در زمینه کاری‌مان باشیم. پس حالا حالاها باید برویم تا به هدف اصلی‌ در تئاتر برسیم.
مهینی در پاسخ به این سوال که دوست دارید کدام حرف ناگفته خود را در نمایش بگویید، گفت: حرف ناگفته زیاد است و دلم خیلی پردرد است اما خیلی دوست دارم که بگویم ما که همه دار و ندارمان را روی تئاتر گذاشتیم از مالی گرفته تا جانی! دیگر از ما چی می‌خواهید، با عشق تئاتری ما کاری نداشته باشید.
وی در ادامه گفت‌وگو به مسوولانی که واقعا تمام‌قد پشت تئاتر جزیره مانده‌اند و این هنر را حمایت می‌کنند، اشاره و تصریح کرد: الحمدالله تئاتر خارگ تا الان در زمینه حمایتی با مشکلی روبه‌رو نبوده است و با وجود سایه سیدپیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه نفتی ایران که حامی و دلسوز تئاتر خارگ است، همیشه در امنیت کامل هستیم. همچنین آقای ستایشی روابط عمومی مدیریت عملیات عمومی خارگ که پیگیر لحظه‌به لحظه هنر تئاتر است، آقای اسدی‌زاده، رئیس فعال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خارگ، بخشدار خارگ و امام جمعه هنردست جزیره همه و همه همیشه ما را حمایت کرده‌اند.
مهینی در خصوص نقش هنرمندان بانو در تعالی هنر تئاتر استان تاکید کرد: بانوان هنرمند تاثیر مستقیمی بر تعالی هنر تئاتر دارند و از هر زاویه‌ای که بخواهیم به هنر تئاتر نگاه کنیم، چه محیط بیرونی و چه محیط درونی، بدون‌شک در می‌یابیم که تئاتر بدون بانوان درام‌شکل است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی جزیره خارگ در پایان با ابراز تاسف از وضعیت کنونی تئاتر جزیره ادامه داد: در حال حاضر تئاتر خارگ روزهای سخت خود را می‌گذارند. روزهایی که شایسته و لایق تئاتر خارگ نیست. خارگی که رشد و شکوفایی تئاتری‌اش در این یک دهه اخیر به‌صورت موشکی بوده و تمامی موفقیت‌ها و عناوین کسب شده‌اش در سایت‌های رسمی موجود است. خارگی که استخوان‌بندی تئاتری‌اش از زمان جلال آل‌احمد، فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستانه در زمان تبعیدشان شکل گرفته است. من به‌عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی جزیره خارگ به کمک جوانان و هنرمندان تئاتری متعهد که حدود 10 تا 15 سال زحمت کشیده و عرق ریخته‌اند، نمی‌گذاریم زحماتمان هدر رود و تئاتر به‌دست هنرمندان نااهل بیفتد. از تمامی حامیانی که نام بردم، عاجزانه طلب کمک دارم و می‌خواهم که به حرف‌های و درددل‌های ما گوش بدهند. ما در همه حال در شرجی و گرما و... آجرهای تئاتر خارگ را روی هم چیده‌ایم و خارگ را به سراسر کشور شناسانده‌ایم، به‌طوری که تئاتر خارگ بارها به دلیل توانمندی و موفقیت‌هایش تیتر اول روزنامه‌ها و سایت‌های کشوری شد. در پایان امیدوارم که بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم به ما نگاهی بیندازد، چراکه موفقیت ما موفقیت آنهاست و ما هم جزء خانواده‌های ایثارگر و جانباز هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: