bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۴
به دلیل نبود امکانات:
کی از لنج‌های صیادی بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور روز گذشته آتش گرفت و همراهی باد موجب شد تا آتش به سایر لنج‌ها سرایت کند و آنها را هم به کام خود ببرد. آنچه که از فضای این شهر پیدا بود، دود سیاهی بود که آسمان بندر دیر را فرا گرفته و آتشنشان‌ها با تمام توان به‌دنبال کنترل آتش‌سوزی و هدایت شناورها به خارج از اسکله بودند.
بامداد24: آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین اسکله صیادی کشور و در بندر دیر، 17 شناور صیادی و باربری را از نبود کرد.

یکی از لنج‌های صیادی بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور روز گذشته آتش گرفت و همراهی باد موجب شد تا آتش به سایر لنج‌ها سرایت کند و آنها را هم به کام خود ببرد. آنچه که از فضای این شهر پیدا بود، دود سیاهی بود که آسمان بندر دیر را فرا گرفته و آتشنشان‌ها با تمام توان به‌دنبال کنترل آتش‌سوزی و هدایت شناورها به خارج از اسکله بودند. 

رئیس شورای اسلامی شهر بندر دیر در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب از آتش گرفتن 17 لنج خبر داد و گفت: بیش از 150 لنج در اسکله بوده که همگی به خارج از اسکله هدایت شدند.

عباس پولادی با بیان این‌که متاسفانه امکانات اسکله دیر در حد نام بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور نیست، گفت: حتی یک ماشین آتش نشانی مجهز برای خاموش کردن آتش در دسترس ما نیست و مجبور به کمک گرفتن از امکانات شهرهای مجاور نظیر «کنگان» و «بنک» شده‌ایم.

وی با بیان این‌که مردم از این وضع به‌شدت گله‌مند هستند و متاسفانه ما پاسخ قانع کننده‌ای برای سوالات آنها نداریم، گفت: لنج‌های این قشر زحمت‌کش در حال سوختن است و هیچ‌کس نمی‌تواند برای کنترل وضع موجود کاری انجام دهد.

پولادی با بیان این‌که از نیروهای کنگان، بنک، بردستان، خورموج، آبدان، بردخون و پارس جنوبی کمک گرفته‌ایم، افزود: برای کنترل حریق دست به دامن دیگران شده‌ایم و امیدوارم آتش به دیگر زیرساخت‌های اسکله صدمه‌ای وارد نکند.

فرماندار شهرستان دیر نیز در این خصوص گفت: متاسفانه پس از آتش گرفتن یکی از لنج‌ها، به‌دلیل سرعت زیاد باد، آتش به دیگر لنج‌ها انتقال پیدا کرده است.

حمزه اعتماد در خصوص علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی گفت: در حال حاضر اطلاعات دقیقی از علت اصلی حادثه در دست نیست و پس از کنترل وضعیت باید دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این موضوع رسیدگی کنند.

وی افزود: خوشبختانه این اتفاق هیچ خسارت جانی و کشته‌ای را در بر نداشته است.

فرماندار شهرستان دیر افزود: خوشبختانه با تلاش همه دست‌اندرکاران، همراهی و همگرایی شهرستان‌های همجوار و فرمانداران محترم شهرستان‌های کنگان و دشتی آتش‌سوزی اسکله دیر مهار شد.

اعتماد با بیان این‌که تمام دغدغه ما پمپ بنزین مستقر در اسکله بود، گفت: تمام تلاش و نیروی خود را برای جلوگیری از انتقال آتش به‌سمت پمپ بنزین به‌کار بردیم، چون رسیدن آتش به مخزن بنزین برابر با انفجاری مهیب در اسکله بود که تخمین خسارت‌ها در آن موقع قابل پیش‌بینی نبود.

وی با یادآوری این نکته که متاسفانه سرعت 36 کیلومتری باد مزید بر علت شده و کار مهار آتش را به‌شدت سخت کرده بود، افزود: پس از رسیدن نیروهای کمکی از پارس جنوبی، شهرستان‌های کنگان و دشتی، بعد از تلاش سه ساعته آتش تقریبا مهار شد.

اعتماد با بیان این‌که تعداد 16 لنج گرفتار این آتش‌سوزی گسترده شدند، ادامه داد: از این میان 14 شناور به‌طور کامل و سه شناور دیگر نیز نیمه سوخته‌اند. همچنین از این تعداد 12 لنج صیادی و پنج لنج سفاری بوده‌اند که طبق برآورد اولیه در حدود 130 میلیارد ریال خسارت به آنها وارد شده است. 

متاسفانه در این آتش‌سوزی توان ما برای کنترل و مهار آتش کافی نبود و تلاش مجموعه بر پیشگیری از خسارت‌های بیشتر بود و به‌طور مسلم مهار این حجم آتش با امکانات موجود کار ساده و امکان‌پذیری نبود.

فرماندار دیر افزود: در زمان آتش‌سوزی 70 فروند لنج سفاری، 40 فروند لنج صیادی و 30 قایق در اسکله حضور داشتند که با تدابیر اتخاذ شده به‌سرعت از محل آتش‌سوزی فاصله گرفتند.

آنچه در این اتفاق بیشتر از همه به چشم می‌آید، این است که متاسفانه مسوولان ما یاد گرفته‌اند بعد از هر اتفاقی مانند نوشدارو عمل کنند و یادشان بیفتد که بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور با بیش از 500 لنج صیادی و باربری و... هیچ امکاناتی ندارد تا در مواقع ضروری مانند این حادثه از آن استفاده کنند و نیازی نباشد از شهرهای دیگر کمک بگیرند. این موضوع جای بسی تاسف دارد.

به نظر می‌رسد اتفاقات باید خسارت‌ها به فلک کشیده شود تا مسوولان به خودشان بیایند و فکری به حال شهرستان‌های کوچک کنند، هر چند این شهرستان‌ها از لحاظ اقتصادی یکی از پردرآمدترین شهرها هستند.

کمبود هلیکوپترهایی که آتش را خاموش می‌کنند و همچنین تجهیزات آتش‌نشانی متعلق به اسکله باعث شده که مردم لنج‌دار شغل خود نگران باشند و این‌که هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد، خواب را از چشمانشان ربوده است. 

به نظر می‌رسد این‌گونه آتش‌سوزی‌ها باید درس عبرتی برای مسوولان باشد، هر چند آتش‌سوزی در ساختمان عسلویه و کشتی‌های دلوار نتوانست مسوولان را از خواب غفلت بیدار کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: