bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
محمود عزیزی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی گفت: این جشنواره موقعیت استثنایی‌ را به دست آورده و از بسیاری اقدامات فرهنگی دیگر پیش است، چراکه دغدغه مشخص و هدفمند دارد.
به نقل از بنیاد بین المللی امام رضا (ع) این هنرمند که دبیری این رویداد را برعهده دارد، درباره دستاوردهای جشنواره تئاتر رضوی اظهار کرد: این جشنواره با بضاعت اندک، موقعیت استثنایی‌ را به دست آورده اما برای آنکه بتواند از جایگاه معتبرتری برخوردار شود باید به امکانات آن توجه داشت اما در همین حد از حمایت نیز، از بسیاری از اقدامات فرهنگی پیشتر است چراکه دغدغه مشخص و هدفمند دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه فرهنگ و هنر مسئله و دغدغه اصلی جامعه و مسئولان ما نیست، افزود: علی رغم دغدغه و تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حوزه فرهنگ و هنر، این میدان در حاشیه سیاست و برخوردهای سیاسی قرار گرفته است.

عزیزی با بیان اینکه به خدمت گرفتن تئاتر برای ترویج آموزه‌های رضوی برنامه و مدیریت فرهنگی می‌خواهد گفت: این مهم شدنی است به شرط آنکه خط قرمزهای گروهی حذف و تعریف مشخص از خاستگاه هنر ارائه شود، امروز هر گروهی برای خود دغدغه‌ای دارد و این چنین، سینما و تئاتر بدون هدف و برنامه می‌شود در حالی که در همه دنیا از آمریکا گرفته تا بنگلادش در این باره ارزش‌هایی دارند که نباید از آنها عدول شود، ما نیز باید خط قرمزها و ارزش‌ها را تعیین کنیم وگرنه به نتیجه نمی‌رسیم.

او درباره استعدادهای جوان در تئاتر رضوی ادامه داد: نه فقط در حوزه تئاتر بلکه در سایر رشته‌های هنری اکنون استعدادهای بی‌نظیری داریم که اگر برنامه‌ریزی و حمایت شوند می‌توانند جریانی اثرگذار را راه اندازی کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی درباره رسالت تئاتر در ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی بیان کرد: هنر نمایش از آئین می‌آید و آئین موضوع دینی و تئاتر مبتنی بر بیان خیر و شر است و اینها می‌تواند دستاوردی برای بیان اخلاق دینی باشد؛ البته تئاتر همیشه در اختیار آموزش بوده و هدفی جز بیان اخلاق نداشته است و می‌تواند حتی به عنوان ابزار در خدمت سیاست و دین و یا جریانی خاص قرار بگیرد چراکه اساسا و با لذات تئاتر انعکاس مناسبات اجتماعی است.

عزیزی با بیان اینکه خدمت تئاتر به دین و اهل بیت(ع) نمی‌تواند با دستورالعمل باشد، تصریح کرد: کارگزاران فرهنگی می‌توانند این نوع مهم را حمایت کنند، الان جریان‌های هنری متعدد داریم مثل تئاتر رضوی، تئاتر و سینمای مقاومت اما باید دید مدیران و کارگزاران فرهنگی چقدر اشراف دارند و چگونه مدیریت کرده‌اند و خروجی این مدیریت چیست؟ اشکال را باید در کارگزاران فرهنگی هنری یافت.

بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» ادامه داد: برای مثال در جشنواره تئاتر رضوی بسیاری از نهادهای مدعی و دغدغه‌مند، جلو نیامدند که این نشان می‌دهد فرمانروایان تولید فرهنگ و هنر بیشتر دغدغه زندگی روزمره دارند. امروز نهادهای مختلفی در کشور بیش از کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه می‌گیرند تا معارف دینی را تبلیغ و ترویج کنند اما خروجی آنها حکایت دیگری دارد.

وی با بیان اینکه هیچ فعالیت فرهنگی و هنری اعم از تئاتر و سینما خارج از اراده مدیران فرهنگی نمی‌تواند شکل بیرونی بیابد، تاکید کرد: برای همین، اینکه چرا فعالان تئاتر به جای زندگینامه شخصیت‌های بزرگ دینی مذهبی سراغ نمایشنامه‌های چندین بار اجراشده خارجی می‌روند، را باید از مسئولان پرسید تا بگویند چرا جوانان ما دنبال جریان‌های دیگر هستند!؟
برچسب ها: جشنواره ، رضوی ، تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر: