bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
کودکان بوشهری و والدین آنها ناگزیرند 8 ماه از سال را به دلیل گرما و شرجی هوا در خانه مانده و آرزوی شهربازی استاندارد و سرپوشیده به دلشان بماند.
 موضوعی که باعث می شود کودکان این شهر وقتی به دیگر استان ها سفر می کنند، آرزوی بازی با وسایل شهربازی آن شهر را داشته باشند!
داشتن شهربازی به رویای دیرینه کودکان بوشهری تبدیل شده و مشخص نیست این طلسم چه زمانی شکسته خواهد شد.

این در حالی است که کودکان بوشهری و والدین آنها ناگزیرند 8 ماه از سال را به دلیل گرما و شرجی هوا در خانه مانده و آرزوی شهربازی استاندارد و سرپوشیده به دلشان بماند.

موضوعی که باعث می شود کودکان این شهر وقتی به دیگر استان ها سفر می کنند، آرزوی بازی با وسایل شهربازی آن شهر را داشته باشند!


پارک های بادی، همه داشته های شهر میلیاردی!

در این بین، همه داشته های مرکز استان برای تفریح کودکان به پارک های بادی در پارک های ساحلی منحصر می شود که بخشی توسط اداره استاندارد به دلیل رعایت نشدن الزامات مربوطه تعطیل گردیده، بخشی هم که باقی مانده، در گرمای کشنده بوشهر حضور والدین و بازی کودکان با مشقت و زجر همراه می باشد.

همچنین یک مجموعه کوچک بازی های الکترونیک هم در جنوب شهر چندسالی فعال است که هزینه آن با جیب برخی خانواده ها سازگار نیست و آنهایی هم که کودکان خود را به این محل برده اند، می گویند: وسایل الکترونیکی آن تکراری است و پس از چندبار مراجعه، دیگر کششی در کودکان برای بازی ایجاد نمی کند.

وقتی حال و روز بوشهر اینگونه باشد، اوضاع سایر شهرستان ها روشن تر است، خصوصا اینکه پس از سقوط مرگبار مادر و کودکی برازجانی از چرخ فلک این شهر در ایام نوروز، نظارت های اداره استاندارد بر پارک های بازی سختگیرانه تر شده و داشته های موجود برای کودکان شهر با محدودیت مواجه گردیده است.

بدون شک اینکه بوشهر به عنوان گاوصندوق کشور با میلیاردها درآمد، کودکانش در حسرت یک شهربازی مانده اند، کم لطفی مسئولان ملی و محلی را نمایان می کند.

ضمن اینکه شوراهای شهر و شهرداران ادوار بوشهر در این محرومیت طولانی مقصرند، چرا که نه خود گامی موثر برداشته اند، نه پای سرمایه گذار خصوصی را به ایجاد شهربازی باز کرده اند یا آنقدر در کاغذبازی های اداری از شورا، شهرداری و دستگاههای اجرایی استان معطل نگاه داشته اند که این سرمایه گذاران عطای کار را به لقایش بخشیده است.

مشابه چنین سرمایه گذارانی در این دوره شورا و قبل از آن چندین مورد وجود داشته که در فرآیندهای طولانی، اهلیت و توانایی شان تایید گردید، اما پس از چند ماه مشخص شده قید همه چیز را زده اند، حتی آنهایی که هزینه گزافی برای مطالعات اولیه طرح خود به مشاوران پرداخته بودند!

بزرگترین چرخ فلک کشور به تابستان نرسید

میگلی نژاد وقتی در خردادماه گذشته به شهرداری بوشهر بازگشت، در یکی از نخستین اظهارنظرهایش بر ضرورت توجه به مقوله تفریح کودکان تاکید کرده تا شم بالای وی از نیاز شهروندان را نشان دهد. او در همین زمینه وعده ایجاد بزرگترین چرخ فلک کشور به ارتفاع 80 متر و دارای کابین های مجهیز به وسایل سرمایشی و گرمایشی در بوشهر را دارد.

اظهارنظر شهردار بوشهر با بازتاب گسترده ای در میان افکار عمومی مواجه شد و وقتی بازار نقد یا دفاع از آن داغ شد، میگلی نژاد وعده بهره برداری از چنین سازه ای تا نوروز 95 داد و گفت: جانمایی آن در ساحل محله جلالی صورت گرفته و تلاش داریم همزمان با آن، مجموعه شهربازی کودکان هم بهره برداری برسد.

نمایی از طرح چرخ فلک پیشنهادی برای بوشهر


اما هرچند شهردار بوشهر به مدد تجربه دوره قبلی اش، نیازهای فوری شهروندان را خوب شناخته و در مسیر آن گام برداشت تا وعده اش برای تحول در میان شهروندان باور شود، یا برای پروژه های شهری زمان تعیین گردید که در اغلب موارد در موعد مقرر به بهره برداری رسید، اما درباره نیاز مهمی چون شهربازی، وعده او از روزها و هفته ها عقب ماندند.

به عبارتی شهربازی و چرخ و فلک 80 متری بوشهر که قول آن برای نوروز بوشهر داده شد، امروز که به نیمه تابستان رسیده ایم به سرانجام نرسیده است.

مشکل در خارج کشور، دلیل تاخیر در وعده شهردار بود

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری بوشهر درباره دلیل این تاخیر می گوید: بخشی از قطعات چرخ فلک نظیر بلبرینگ آن باید از خارج کشور و آلمان تامین می شد که مشکلات ناشی از تحریم ها برای انتقال آن به ترکیه و سپس ایران زمان بر شد که اینک در آستانه ورود به کشور می باشد.

عبدالرسول رمضانی با بیان اینکه فنداسیون این چرخ فلک آماده شده، افزود: به محض ورود تجهیزات موتوری چرخ فلک که مشابه آن در کشور وجود ندارد، سایر اجزای آن هم مطابق جزییات دیگر در شرکت داخلی تولید می شود.

رمضانی افزود: پیش بینی می شود تا شهریورماه بلبرینگ و سایر قطعات موتوری این پروژه به بوشهر منتقل و متعاقب آن سازه فلزی آماده و کار نصبش آغاز گردد.

این مقام مسئول ضمن تایید اینکه چرخ فلک به تابستان نمی رسد، وعده داد: پیش بینی بهره برداری آن در آذرماه می شود، ضمن اینکه پیگیر سرمایه گذار برای شهربازی مجاور آن هستیم تا بصورت همزمان قابل بهره برداری باشد.

به گفته وی، تاخیر پیش آمده در این موضوع خارج از برنامه ریزی های اولیه بوده و ناشی از دشواری برخی مبادلات در خارج کشور می باشد، ولی تا آذر یا نهایتا دی ماه قابل بهره برداری است.

کودکان شهر را دریابید

به هرحال ساخت یک شهربازی مدرن در بوشهر به رویا و دغدغه خانواده ها برای تفریح  کودکان مبدل شده و تا امروز وعده ها در این خصوص به نتیجه نرسیده یا همراه شوراهای شهر و شهرداران می روند!

این در شرایطی می باشد که چنین مراکزی می تواند روحیه نشاط و شادابی را در میان کودکان و خانواده آنها ایجاد نماید و جامعه به سمت شکوفایی قدم بردارد، وگرنه تبعات روحی و اجتماعی آن گریبانگیر خانواده ها و شهر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: