bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
زهرا میرزایی‌خواه در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
اهرم دیار نخلستان‌های وسیع و سربه فلک کشیده است. این شهر که بر دامن بیرمی خوش نشسته است، مهد پرورش هنر و فرهنگ است اما
بامدادجنوب- الهام بهروزی: اهرم دیار نخلستان‌های وسیع و سربه فلک کشیده است. این شهر که بر دامن بیرمی خوش نشسته است، مهد پرورش هنر و فرهنگ است اما برای رشد و پیشرفت نیاز به توجه بیش از پیش دارد. در این گزارش می‌خواهیم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهرم بنویسیم. این مرکز فرهنگی هنری از سال 79 تاکنون به مدت 16 سال است که مشغول به فعالیت در حوزه کودکان و نوجوانان و ارائه خدمات به آنهاست و در این سال‌ها تاثیر بسیار زیادی در شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان اهرمی در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی داشته است. عنصر کلیدی در کلیه فعالیت‌های این مرکز، تاکید بر اصل پرورش خلاقیت و حس اعتماد به‌نفس و تقویت روحیه خودباوری در میان اعضا است. بنابراین برای دستیابی به این اهداف رابطه صمیمی و دوستانه اعضا و مربیان با یکدیگر نقش اساسی را در ترویج این اصول ایفا می‌کند. در این میان، رسالت مربیان فراتر از ارائه مطالب و مباحث به‌صورت مستقیم و صرفا آموزش بوده است. در حقیقت آنها می‌کوشند تا با ایجاد بستری مناسب باعث بروز توانمندی‌های ذاتی و نهفته اعضا شوند. بنابراین این امر مهم و اصول اولیه به‌عنوان سرلوحه کار مربیان قرار گرفته است. مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان اهرم در گفت‌و‌گویی صمیمانه فعالیت‌ها و موفقیت‌های این مجموعه را شرح داد.

زهرا میرزایی‌خواه در خصوص نقش خانواده‌ها در تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بامداد جنوب گفت: به‌طور قطع برای پیشبرد فعالیت‌های مد نظر و دستیابی به اهداف عالیه کانون نیاز به همکاری خانواده‌ها داریم و خدا را شکر در این سال‌ها جایگاه کانون و تاثیر آن برای خانواده‌ها کاملا شناخته شده و خود خانواده‌ها در زمینه‌های تخصصی فعالیت‌های کانون خواستار حضور کودکان خود در کارگاه‌های کانون پرورش فکری هستند. 
وی در ادامه افزود: در تابستان امسال اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عضویت در کتابخانه کودک و نوجوان علاوه بر برنامه‌های فرهنگی که شامل قصه‌گویی و نمایش خلاق، شعرخوانی، روخوانی و نقد کتاب، نشریه‌نگاری، کتابسازی، نمایش و نقد فیلم و ... می‌شود، در کارگاه‌های ادبی (آموزش شعر و داستان‌نویسی و نوشتن خلاق) و کارگاه‌های هنری (نقاشی، سفالگری و نمایش عروسکی) شرکت کردند که البته امسال برای جذب و پایدارسازی اعضای نوجوان، کلاس تابلو برجسته با مقوا (ملیله‌های کاغذی)، معرق و ظریف‌بری با چوب، نقاشی روی سنگ و سوخته‌نگاری روی چوب را داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت.

میرزایی‌خواه با بیان این‌که یکی از دلایلی که باعث شد کارگاه نقاشی روی سنگ و چوب را داشته باشیم، استفاده خلاقانه از مواد قابل بازیافت و نعمت‌های رایگان خدادادی بود، خاطرنشان کرد: این نعمت‌ها در اطراف ما فراوان است و بیشتر اوقات بی‌تفاوت از کنار آنها می‌گذریم. ما در کانون پرورش فکری کتابی به‌نام «دوباره نگاه کن» داریم. با این کتاب به بچه‌ها می‌گوییم که به اطراف خود با دقت بیشتری نگاه کنند. در واقع این خود آموزش مهارت خوب دیدن است و ما غیرمستقیم آن را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. در مرحله بعد بچه‌ها از اشیای بی‌جان سنگ و چوب آثار زیبایی خلق می‌کنند. 
وی در خصوص هنر سوخته‌نگاری گفت: سوخته‌نگاری هنری است که تاریخچه طولانی در کشور ما دارد ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و معمولا روی چرم و بیشتر روی چوب انجام می‌شده، ما امسال این هنر را برای اعضا بیشتر معرفی کردیم که اعضای نوجوان علاقه بیشتری از خود نشان دادند و با پیشرفت عالی آثار زیبا و چشم‌نوازی را خلق کردند. البته اگر بخواهیم از دید اقتصادی هم به آن نگاه کنیم، این هنر می‌تواند به‌عنوان یک مهارت و حرفه‌ای پردرآمد درآید ولی در این زمینه مشکلاتی دیده می‌شود که یکی از آنها نبود مواد اولیه به‌ویژه چوب مرغوب است و به همین علت در حال حاضر اعضا از چوب‌های بازیافتی و دست دوم برای این کار استفاده می‌کنند.

مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهرم در بخش دیگری از گفت‌و‌گو به تاکید و درخواست مکرر زهره عالی‌نسب، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مبنی بر اهمیت و توجه به فعالیت‌های پژوهشی و آموزش مهارت‌های زندگی و اخلاق شهروندی به کودکان و نوجوانان اشاره و بیان کرد: در همین راستا در این مرکز فعالیت‌ها در حوزه‌های مورد تاکید وی برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کارگاه آموزشی پرسشگری و مساله‌یابی و کارگاه آشنایی با پژوهش ویژه کودکان اشاره کرد. از آنجایی که مهارت پرسشگری وجست‌وجوگری با توجه به نیاز انسان، یکی از مهارت‌های پایه و اساسی برای کودک است. بنابراین اهتمام ویژه‌ای به برگزاری این فعالیت‌ها با استفاده از شیوه نوین و بهره‌گیری از ابزار بازی و سرگرمی و نیز تاکید بر استفاده و رجوع به کتاب‌های موجود شده است.

زهرا میزرایی‌خواه درباره فعالیت‌های این مجموعه در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: در اینجا لازم است، یادآوری کنم در واقع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همان کتابخانه کودکان و نوجوانان است که بر این اساس کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های آن کتاب‌محور است. بنابراین توجه به کتاب و کتابخوانی از جمله اهداف اصلی مراکز فرهنگی-هنری کانون پرورش فکری است و در این زمینه طرح‌های کتابخوانی متعددی با استفاده از ابزار‌ها و شیوه‌های جذاب و با توجه به نیاز مخاطبان اجرا می‌شود که بخشی از این طرح‌ها داخلی بوده و در مرکز برای اعضا به اجرا درمی‌آید و از سوی دیگر، بخشی از این طرح به تعامل با ادارات و نهادهای فرهنگی متولی کتاب وکتابخوانی برمی‌گردد که در این راستا می‌توان به عضویت کانون پرورش فکری در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان و شرکت در برنامه‌های کتابخوانی این نهاد نظیر مسابقه کتابخوانی رضوی، نشست‌های کتابخوان، چیدمان بخش کودک کتابخانه عمومی و... و همچنین همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در فراخوان پایتخت کتاب ایران اشاره کرد.
وی در رابطه با جشنواره‌های رضوی هم گفت: این مرکز امسال نسبت به سال‌های گذشته پربارتر و پررنگ‌تر در جشنواره‌های رضوی شرکت کرده است و با توجه به تغییراتی که امسال در فراخوان‌های این جشنواره به وجود آمد، بیش از 60 کودک و نوجوان این مرکز در فراخوان‌های مختلف (کاردستی رضوی، نقاشی، شعر و داستان رضوی) این جشنواره حضور یافتند. همچنین در راستای تعامل با نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان، اعضا با شرکت در مسابقه کتابخوانی رضوی با مطالعه دو کتاب «اعترافات غلامان» و «دوست مهربان کبوترها» در این مسابقه شرکت کردند. 

میرزایی‌خواه همچنین به حضور مربی این مرکز در بخش معرفی شخصت رضوی اشاره و تصریح کرد: شرکت در فراخوان معرفی شخصیت رضوی یکی دیگر از فعالیت انجام شده در این راستا بوده است. البته باید اشاره کنم که اعضا و مربیان مرکز اهرم در سال‌های گذشته افتخارات متعددی را در جشنواره رضوی کسب کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مقام اول و سوم تصویرگری در دو سال متمادی، نفر دوم عکاسی، مقام برگزیده گروه نشریه‌نگاری، برگزیده کتابخوانی رضوی، شایسته تقدیر در داستان کوتاه و ... اشاره کرد و امسال نیز برگزیده‌های کشوری در دهه کرامت که از 14 مردادماه آغاز می‌شود، اعلام خواهد شد.
وی که از قصه‌گویان برتری کشوری است و قصه‌گویی را تا سطح بین‌المللی ادامه داده است، در این خصوص گفت: قصه و قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های اصلی و مورد توجه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و مربیان سعی کرده‌اند تا از قصه‌گویی به‌عنوان روشی برای آموزش ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی استفاده کنند. قصه‌ها هم شادی‌آفرین است و هم آموزنده. در قصه‌ها از واژه‌هایی استفاده می‌شود که کودکان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. 
زهرا میرزایی‌خواه آگاهی دادن به کودک درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کند، پرورش عادت‌های مفید و ایجاد عزت نفس و حس استقلال‌طلبی و گسترش خلاقیت از مهم‌ترین هدف‌هایی دانست که در قصه‌گویی برای کودک دنبال می‌شود و یادآور شد: با خواندن قصه و بازگویی آن، نیروی بیان و تکلم کودک رشد پیدا می‌کند و بر دایره لغات و اطلاعاتش افزوده می‌شود. کودک با خواندن یا گوش سپردن به قصه بر توجه و دقتش به پیرامون خود می‌افزاید و درباره هر موضوع و پدیده‌ای فکر می‌کند. او از این راه مهارت‌هایی مثل خوب دیدن، خوب شنیدن، پرسیدن و به‌دنبال پاسخ بودن را به دست می‌آورد. بنابراین کانون پرورش فکری با شناخت تاثیر قصه و قصه‌گویی و به‌منظور تقویت و گسترش این مهم همه‌ساله اقدام به برگزاری جشنواره قصه‌گویی در میان مربیان می‌کند که مرکز اهرم نیز همه ساله در این برنامه حضوری فعالانه دارد و من این افتخار را داشته‌ام در سال‌های گذشته مقام‌های متعددی را در زمینه قصه‌گویی کسب کنم که از جمله این موفقیت‌ها می‌توان به مقام برگزيده قصه‌گويي استاني در سال‌های متمادی، برگزيده قصه‌گويي منطقه 3 كشور در شهر ياسوج، حضور در جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي فارس و ... اشاره کرد. 
وی در ادامه به پاره‌ای از عناوینی که در حوزه‌های دیگر کسب کرده، اشاره و بیان کرد: در این سال‌ها مقام‌هایی نظیر کسب عنوان مسوول نمونه کشوری در سال 90، مقام دوم کشوری انیمیشن و فیلم کوتاه تهران (سال 92)، دریافت دو گواهي ثبت طرح اسباب‌بازي برای نخستین‌بار در استان در سال‌های 92 و 90، برگزیده کشوری مسابقه نقاشی آفرینش‌های عاشورایی (کرمان)، کسب رتبه اول و سوم کشوری در جشنواره تصویرگری رضوی در شهر قم در دو سال متمادی، تقدیر به‌عنوان نخبه بسیجی در زمینه فرهنگ و هنر در سطح استان و ... را می‌توان نام برد.

مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهرم در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این افتخارات در سایه تعامل و همدلی که میان اعضا و مربیان این مرکز وجود دارد، به دست آمدند و این همدلی و تعامل باعث می‌شود همه در کمال آرامش به انجام وظیفه بپردازند و من از همین‌جا از کلیه همکاران خودم در مرکز اهرم تشکر می‌کنم، به‌خصوص از زهره عالی‌نسب، مدیرکل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که با حمایت‌های خود ما را در پیشبرد اهداف کانون هدایت می‌کند، به‌طور ویژه قدردانی می‌کنم، البته به‌عنوان مسوول کانون پرورش فکری اهرم و به‌عنوان نماینده کودکان و نوجوانان شهر اهرم دوست دارم محیطی امن و توام با آرامش را در کانون فراهم کنم تا کودکان بیشترین بهره را از اوقات فراغت خود ببرند و یکی از دغدغه‌های حال حاضر من در این مجموعه توسعه فضای آموزشی مرکز به‌ویژه ساخت سالن نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهرم است که یکی از خواسته‌های بحق کودکان اهرمی است و امیدوارم با همکاری مسوولان استانی و شهرستانی هر چه زودتر این امر محقق شود، به امید آن روز.
برچسب ها: فرهنگ ، آموزش ، کانون ، اهرم
نام:
ایمیل:
* نظر: