bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
با امضای قرارداد همکاری با شرکت لینده؛
ایران در آستانه قرن پانزدهم خورشیدی و در افق 1404 تلاش دارد تا به‌عنوان قطب اول پتروشیمی منطقه و یکی از کشورهای تاثیرگذار در این حوزه راهبردی تبدیل شود.
بامدادجنوب- مهدی محمدی: ایران در آستانه قرن پانزدهم خورشیدی و در افق 1404 تلاش دارد تا به‌عنوان قطب اول پتروشیمی منطقه و یکی از کشورهای تاثیرگذار در این حوزه راهبردی تبدیل شود. گام‌های بلند ایران اما از یک دهه پیش و پس از شروع تحریم‌های ناجوانمردانه، به ناگهان دچار تزلزل شد، در حالی که در همین پارس جنوبی باید 24 مجتمع بزرگ پتروشیمی سرگرم تولید مواد اولیه باشند، تحریم‌ها باعث شد که حتی خوراک مناسب هم برای چند پتروشیمی آماده به کار نباشد. با این حال، روزها و ماه‌های پس از برجام نقطه امید جدیدی در نگاه برنامه‌ریزان حوزه پتروشیمی ایران تبدیل شد.
تا پیش از این، غربی‌ها با علم به ارزش افزوده پتروشیمی برای اقتصاد ایران تلاش کردند تا این صنعت را هم در لیست تحریم‌های خود قرار دهند، با این وجود این تحریم‌ها هر چند مانع از سرمایه‌گذاری خارجی، ورود تکنولوژی‌‌های جدید و همچنین ایجاد صنایع پایین‌دستی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر شد، اما ایرانی‌ها داشته‌های خود را به‌خوبی محافظت کرده تا پس از مذاکرات هسته‌ای، بتوانند راه خود را به بهترین شکل انتخاب کنند.
اکنون که فرصتی بعد از برجام به دست آمده است، سرمایه‌گذاران خارجی تمایل بیشتری برای حضور در خاک ایران دارند، این تمایل به‌حضور با توجه به سفرهای مدیران شرکت‌های حوزه پتروشیمی ایران و همچنین مدیران بلندپایه نفتی به کشورهای صاحب تکنولوژی و بازدید سرمایه‌گذاران خارجی از توانمندی‌های داخلی ایران، بیشتر خود را نشان دهند. استان بوشهر به دلیل وجود منابع غنی گاز، وجود منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و همچنین وجود زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع پایین‌دستی، قرارگیری در ساحل خلیج فارس به‌عنوان تامین کننده آب مورد نیاز صنعت و داشتن اسکله‌های به‌روز جهت صادرات محصولات پتروشیمی، اگر نگوئیم عالی‌ترین، اما بهترین منطقه برای تداوم سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

یکی از کشورهای صاحب تکنولوژی، آلمان است که در طول دهه‌های گذشته همکاری‌های بسیاری با طرف‌های ایرانی جت توسعه زیرساخت‌های پتروشمی خود داشته است. این کشور علاوه بر داشتن تکنولوژی لازم، از سرمایه و انگیزه لازم هم برای حضور در صنعت پرسود ایران برخوردار است و این امیدواری وجود دارد که با افزایش مبادلات دو کشور، پای صاحبان صنعت و سرمایه آلمانی به خاک ایران باز شود. سفرهای متعدد مقامات بلندپایه آلمانی به ایران که در سطح قائم‌مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد این کشور صورت گرفت و با امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد همراه بود، مقدمه‌ای برای ورود به مبحث مهم کلان پتروشیمی به شمار می‌رود که بدون شک خوشحالی صنایع پتروشمی ایران را در پی خواهد داشت. 
رایزنی‌های دو کشور در طول چند ماه گذشته در این حوزه افزایش چشمگیری داشته و باید شاهد شنیدن خبرهای خوشی در این زمینه باشیم. در همین حال، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در آیین امضای قرارداد همکاری میان شرکت لینده و شرکت کیان، اعلام کرد که این رویداد نشان دهنده گشایش فصلی نو در همکاری ٢ طرف است.
به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی، در مراسم امضای قرارداد همکاری میان شرکت لینده آلمان و شرکت کیان، اعلام کرد که این رویداد برای صنعت پتروشیمی ایران بسیار مهم است. وی با بیان اینکه افزون بر منافعی که امضای همکاری برای شرکت‌های کیان و لینده خواهد داشت، این قرارداد نشان دهنده از سرگیری ارتباط قدیمی لینده با بخش پتروشیمی ایران است، افزود: متأسفانه تحریم‌های ناعادلانه و بی‌رحمانه اقتصادی در همکاری ایران و لینده اختلال ایجاد کرد، اما با امضای برجام، فصلی نو در روابط ایران و آلمان و دیگر کشورهای بزرگ، گشوده شده است.

شاهدایی با تأکید بر این که امضای این قرارداد تنها نقطه آغاز تلاش‌ها است، گفت: اطمینان خود را ابراز می‌کنم که شما با تلاش و تعهد مشترک، می‌توانید روابطی حتی قویتر از این را ایجاد کنید. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان تاکید کرد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، همه تلاش خود را برای تضمین موفقیت این قرارداد به کار خواهد بست.
گفتنی است شرکت لینده، بزرگترین تولیدکننده گازهای صنعتی در جهان است، سهام گروه لینده، در تمامی بازارهای بورس اوراق بهادار موجود در آلمان، از جمله بورس فرانکفورت، معامله می‌شود. این شرکت همچنین در فهرست بازار بورس زوریخ ذکر شده است. شرکت لینده، با توجه به میزان قیمت سهام، در فهرست ۳۰ شرکت نخست شاخص دکس، قرار گرفته است.
قرارداد اعطای دانش فنی و مهندسی پایه کارخانه الفین، بوتادین، استخراج بنزن و هیدرودی آلکیلاسیون شرکت پتروشیمی کیان با شرکت آلمانی لینده با اعتبار ٣٤ میلیون و ٩٦٠ هزار یورو امروز با حضور مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت به امضا رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: