bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
دکتر محمود عزیزی دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در آستانه برگزاری جشنواره پیام داد.
«تئاتر رضوی براساس یک الگوی در حال تکامل ماهیت، سرشت‌اش را مطابق هنری کمال‌گرا بنیان نهاده و اینک به یکی از حوزه‌های مهم تولید تئاتر در کشور تبدیل شده است. در این گستره ارزشمند پشتوانه معنوی دین در کنار ذات معناگرا و ارزش مدار هنر قرار گرفته و هنر دینی منبعث از آن تاکنون توانسته بخشی از تعالیم رضوی را به گونه‌ای مطلوب و به زبان دلنشین و تاثیرگذار تئاتر بیان کند.

امروز می‌توان به جشنواره‌ای که بر پایه این ارزشها بنا نهاده شده افتخار کرد و گفت که جشنواره تئاتر رضوی قابلیت جریان‌سازی در عرصه فرهنگ و هنر را دارد و بر همین اساس بایستی آن را شایسته تقدیر و حمایت بیشتر دانست. 

بخش مهمی از تعالیم رضوی به اخلاق اجتماعی مربوط است و خوشبختانه اخلاق رضوی به خوبی در آثار و متون شرکت کننده در این جشنواره متجلی شده و می‌توان امیدوار بود که این مسیر ادامه دهنده حرکتی تاریخی در همراهی و هم آهنگی زبان دین و بیان هنر باشد.

جشنواره تئاتر رضوی در یازدهمین دوره برگزاری‌اش به درستی محتوا و معنای دینی را در کنار مهارت و دانش هنری هنرمندان جوان و با تجربه تئاتر کشور قرار داده و آثار شرکت کننده در آن می‌توانند تجلی بخش هنر دینی در کشور باشند. امید که با تعهد و تلاش شما هنرمندان و حمایت و همراهی مدیران و فعالان این عرصه ، جشنواره تئاتر رضوی همچنان که در پی آن است، بخش مهمی از پیکره تئاتر حرفه‌ای دینی در کشور باشد و این مسیر را به سمت هر چه مطلوب تر شدن در مسیر ترویج فرهنگ رضوی ادامه دهد. بی‌شک جشنواره‌ای شریف و معنوی همچون جشنواره تئاتر رضوی می‌تواند جریان ساز در تئاتر کشور باشد.

با ادای احترام به همکاران و هنرمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی از همراهی و همکاری این عزیزان در برگزاری شایسته جشنواره تشکر می‌کنم و حضور هنرمندان متعهد و اهالی ارجمند هنر تئاتر کشور را در این جشنواره ارج می‌نهم.

امیدوارم که در طول برگزاری جشنواره ، تلاش شما عزیزان در مسیر فرهنگ مهر و منش اخلاق رضوی قرار بگیرد.»

در جشنواره یازدهم تئاتر رضوی چه خبر است؟

دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در آستانه برگزاری این رویداد، گزارش کاملی از آنچه در این دوره از جشنواره روی می‌دهد، ارائه کرد.

وحید لک گفت: یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از روز جمعه پانزدهم مرداد با اجرای نمایش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی و گیلان در تالارهای نمایشی «حافظ» و «شمس» آغاز می‌شود.

وی افزود: در بخش آغازین جشنواره، شاهد اجرای نمایشی به کارگردانی حسین مسافر آستانه خواهیم بود که اجرای ویژه افتتاحیه خواهد بود. در محوطه تالار حافظ نیز مجالس نقالی خواهیم داشت که در روز اول عزت‌الله مهرآوران و حسین مداحیان به نقالی می‌پردازند.

مدیر هنری جشنواره، بخش‌های مسابقه صحنه‌ای، مسابقه نمایشنامه نویسی و تولید متون، بخش ویژه، مجالس نقالی و کارگاه‌های آموزشی را بخش های این دوره از جشنواره معرفی کرد.

لک اضافه کرد: در بخش صحنه‌ای از میان آثار رسیده به جشنواره که توسط هیات انتخاب متشکل از آقایان تاجبخش فناییان، شهرام کرمی و نادر برهانی مرند صورت گرفت، از میان سی نمایش، ده اثر برای حضور در بخش مسابقه انتخاب و معرفی شدند.

وی ادامه داد: در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و تولید متون، هیات انتخاب طرح‌های نمایشی را بازخوانی کرد و هشت طرح نمایشی انتخاب شد. پس از آن نویسندگان جوان با مشاوره محمد امیر یاراحمدی، نصرالله قادری و حسین فدایی حسین این طرح‌ها را تا مرحله تکمیل متن پیش بردند. پس از تکمیل آثار شش نمایشنامه از میان هشت نمایشنامه تحریر شده، انتخاب و معرفی شدند.که از این میان چهار نمایش مورد حمایت برای چاپ قرار می‌گیرند و دو نمایش تقدیر می‌شود. همزمان با افتتاحیه جشنواره مجموعه نمایشنامه‌ها توسط انتشارات نمایش به چاپ خواهد رسید و در مراسم افتتاحیه رونمایی می‌شود.

در بخش ویژه با نظر دبیر جشنواره و حمایت شورای سیاستگذاری چند نمایش را مورد حمایت قرار دادند که نمایش «سردار» به کارگردانی نادر برهانی مرند و نمایش «این عروسک» به کارگردانی عزت اله مهرآوران از تهران، سِفر هشتم به کارگردانی رضا صابری از مشهد و «هزار سال و یک روز» به کارگردانی عباس کریمی از بجنورد.

دبیر اجرایی جشنواره گفت: در بخش مجالس نقالی ده مجلس با مضامین رضوی توسط نقالان برجسته کشور آقایان مرشد مصطفی سعیدی، عزت‌اله مهرآوران و حسین مداح نیا در ایام جشنواره اجرا می شود که طبق برنامه ریزی جشنواره برای بهره‌مندی از نمایش‌های سنتی و آیینی در جدول قرار گرفته است.

وی درباره کارگاه‌های آموزشی نیز گفت: در حوزه «هدایت بازیگر» کارگاهی به هدایت قطب الدین صادقی خواهیم داشت و کارگاه «اقتباس از منابع و روایت های مکتوب برای نگارش نمایشنامه دینی» را مهدی نصیری برگزار می کند.

لک افزود: در خصوص انتشارات جشنواره به علاوه کتاب جشنواره که به سردبیری امین فرهی در حال تدوین و جمع آوری مطالب است و به همت انجمن هنرهای نمایشی استان منتشر می‌شود، یک بسته صوتی رادیویی تحت عنوان مجموعه شنیداری نمایشنامه‌های منتخب رضوی به کارگردانی ایوب آقاخانی آماده ارائه در جشنواره است. مدیر تولید این اثر امین رهبر است و نمایشنامه‌هایی از فرهاد ارشاد، محمد محمودی، عباس جانفدا، وحید درویشی، علیرضا ناصوتی، بابک صفی خانی، لیلا روغن گیر قزوینی، مریم موسی نژاد و ساغر لطفی در آن قرار دارد.

وی ادامه داد: این آثار مجموعه نمایشنامه‌هایی هستند که در ادوار گذشته تئاتر رضوی و مسابقه نمایشنامه نویسی رضوی و همچنین جشنواره های رادیویی برگزیده شده‌اند. محمد عمرانی، ایوب آقاخانی، بهرام سروری نژاد، شیرین سپهراد، محمد رضا قلم بر، الهام جعفر نژاد و مهدی طهماسبی بازیگران این آثار هستند که از سال 91 تا 94 مورد تقدیر واقع شده‌اند.

لک با بیان اینکه جشنواره از جهاتی جشنواره بسیار مهمی است که با طراحی و برنامه‌ریزی اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ خراسان شمالی طراحی شده، گفت: هنرمندانی صاحب نامی در قالب گروه‌های نمایش حضور دارند که از آن جمله می‌توان به احمد کاوری، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، محمد الهی، غلامرضا عارف نژاد، فریدون محرابی، سید علی صالحی، رضا صابری، نادر برهانی مرند، عزت‌الله مهرآوران، حمید ابراهیمی، حسین مسافر آستانه، ایوب آقاخانی، نادر رجب پور و همینطور خانم‌ها نسیم ادبی و ناهید مسلمی اشاره کرد.

وی افزود: هچنین اساتید حوزه آموزش عالی و فعال عرصه تئاتر از جمله سیاوش طهمورث، هوشنگ توکلی، قطب الدین صادقی، نادر برهانی مرند، تاجبخش فناییان، حسین فدایی حسین، شهرام کرمی، محمد امیر یاراحمدی و سهراب سلیمی در مراحل مختلف بازخوانی و بازبینی و کارشناسی و بخش های مختلف ارزیابی آثار همراه ما بودند.

لک خاطر نشان کرد: هادی مرزبان، حسین مسافر آستانه، امیر دژاکام، حمیدرضا نعیمی، پرویز پور حسینی، نادر برهانی مرند، رحمت امینی، حببیب دهقان نسب، قطب الدین صادقی، منوچهر اکبرلو، قاسم زارع، ستاره اسکندری، مسعود دلخواه، سیاوش طهمورث، رضا فیاضی، هدایت هاشمی، مائده طهماسبی، عزت اله مهرآوران، رضا صابری، هوشنگ توکلی و کوروش زارعی، هدایت گر مسیر جشنواره بودند و ما را همراهی کردند.ش
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر: