bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
نگارخانه دغدغه چندین ساله هنرمندان بوشهری است، هفته پیش از نبود نگارخانه در مرکز استان نوشتیم و در این شماره این موضوع را در مورد بزرگ‌ترین شهرستان استان، یعنی برازجان دنبال می‌کنیم.
بامدادجنوب- الهام بهروزینگارخانه دغدغه چندین ساله هنرمندان بوشهری است، هفته پیش از نبود نگارخانه در مرکز استان نوشتیم و در این شماره این موضوع را در مورد بزرگ‌ترین شهرستان استان، یعنی برازجان دنبال می‌کنیم. 
در سایه‌سار نخل‌های برافراشته هنرمندانی بر لوح سپید، شاهکار هنری خلق می‌کنند اما امروزه بسیاری از این آثار فاخر که از جوهر عشق و با الهام از طبیعت بکر جنوب هستی یافته‌اند، به‌دلیل آثار بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی در پستوهای فراموشی و بی‌مهری قرار گرفته‌اند. این بی‌توجهی‌ها شکننده است، متاسفانه بارها به اداراتی مراجعه کرده‌ام که دیوار این ادارات به‌جای بهره‌جستن از آثار هنرمندان بومی با تابلوهایی که مناسبتی با فرهنگ و هنر دیار و سرزمینمان ندارد، آراسته‌ شده‌اند، هرچند معتقد هستم که برای نزدیک شدن به ملل و سرزمین‌های گوناگون باید با یکدیگر تعامل فرهنگی و هنری داشته باشیم اما آیا آثار هنرمندان ایرانی بر دیوار ادارات چین خودنمایی می‌کند؟ 

پاسخ مشخص است. حال دلیل انزوا و دلگیری هنرمندان خلاق و برجسته این آب و خاک را می‌دانید؟؟؟ هنرمندان طیف وسیعی از اجتماع را تشکیل می‌دهند که با دیدی هنرمندانه و زیباشناسانه به ترسیم و روایت رویدادهای اجتماعی و جنبه‌های مختلف زندگی می‌پردازند و میزان ذوق و سلیقه این هنرمندان را می‌توان در آثارشان مشاهده کرد. هنرمندانی هستند که تنها به ندای دل گوش فرا می‌دهند و در تنهایی‌های خود نقوش و آثار را نقش می‌زنند اما در این میان هنرمندانی نیز هستند که فراتر از دل می‌روند و با آثارشان هنر بومی و آیینی را به منصه ظهور می‌رسانند و از خلوتگه یادها به شاه‌نشین دیدگان می‌کشانند. این هنرمندان در واقع سفیران هنر جنوب هستند که با رسالت خود نقش بسزایی را در معرفی و حفظ هنر و تمدن سرزمین ایران به‌ویژه منطقه جنوب ایفا می‌کنند. حال این هنرمندان بزرگ‌منش از بحق‌ترین خواسته خود بی‌بهره هستند، نبود نگارخانه امروزه به یک چالش تبدیل شده است. در این زمینه ادارات ارشاد با توجه به بودجه عمرانی تصویب شده توان پاسخگویی به این نیاز را ندارد و می‌طلبد نهادهایی چون فرمانداری و شهرداری در این زمینه قدم‌های استواری بردارند، چراکه یکی از نیازهای اساسی و غیرقابل انکار هر جامعه هنر آن جامعه، است که نقش موثری را در پویایی و سرزندگی آن بازی‌ می‌کند.

شوربختانه در نشست‌های شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها هر ساله بودجه‌ای را که به بخش فرهنگ اختصاص می‌دهند، بسیار ناچیز است و پاسخگوی نیازهای جامعه هنری نیست. هنرمندان تجسمی برازجان نیز سال‌هاست که از نبود نگارخانه در این شهر رنج می‌برند و با تمام دوندگی‌هایی که برای ساخت نگارخانه داشته‌اند، تاکنون اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته‌ است. امید که فرمانداران و شهرداران و همچنین بخش خصوصی وارد عمل شوند و به این خواسته دیرینه و به حق هنرمندان جامه عمل بپوشند، بی‌شک با همدلی و همراهی، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود. فرماندار دشتستان پیش از این در تجهیز سینمای این شهرستان با وجود این‌که این سینما می‌تواند بهتر و بزرگ‌تر از این شود، همراهی خوبی داشته است و انتظار می‌رود برای ساخت نگارخانه هم با اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان همکاری مناسبی داشته باشد و با ساخت نگارخانه در راستای حمایت و معرفی هنرمندان برازجانی، فرهنگ‌دوستی خود را به اثبات برساند. در این میان با یکی از هنرمندانی که سال‌هاست به‌دنبال راه‌اندازی نگارخانه در برازجان است، گفت‌وگویی صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان در پاسخ به این سوال که وجود نگارخانه تا چه میزان در معرفی و فروش آثار هنرمندان و ایجاد انگیزه در آنها نقش دارد، به بامداد جنوب گفت: بدیهی است، اگر فضایی برای ارائه تولیدات هنرمند وجود نداشته باشد، اقتصاد هنر از کار می‌ایستد و علاوه بر هنرمند جامعه را دچار افسردگی و یکنواختی و کسالت می‌کند. آثار هنری برای هر منطقه موجب نشاط روح و انبساط خاطر است. افزون بر این موضوع‌، هنرمندان نیز چون افراد دیگر اجتماع هزینه‌هایی دارند و اگر نتوانند از محل عرضه و فروش آثار خود کسب درآمد کنند، به‌ناچار سراغ شغل دیگری خواهند رفت و اینجا یک خلأ و گسست فرهنگی ایجاد خواهد شد که تبعات آن جبران‌ناپذیر است.

علی بحرینی در ادامه با بیان این‌که راه اندازی یا ساخت نگارخانه در برازجان را بارها و بارها پیگیری کرده‌ایم، چه از طریق مسوولان محلی و چه از طریق مکاتبه با وزارت ارشاد، افزود: حتی در این‌باره جلسات مختلفی برگزار شد و هرکسی وعده‌ای داد ولی حال پس از گذشت سال‌ها می‌بینیم که شهر برازجان با جمعیتی بالغ بر صد هزار نفر هنوز یک نگارخانه ندارد و این جای بسی تاسف است. به‌نظر من عمده‌ترین دلیل آن هم جز اهمیت نداشتن مقوله هنر برای مسوولان امر سال‌های گذشته، نمی‌تواند باشد. هیچ‌کس خود را متولی این امر نمی‌داند. در حالی که داشتن حتی چند نگارخانه در شهرستان می‌توانست تا حدودی بزه‌های اجتماعی را کاهش دهد. امیدوارم مسوولان استانی و شهرستانی این طلسم ۳۷ساله را بشکنند و حداقل برای شهر برازجان احداث یک نگارخانه را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند. حتی زمین با کاربری بسیار مناسب در بهترین نقطه شهر که فرهنگسرای فرسوده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در آنجا قرار دارد، برای این امر فراهم است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که وجود نگارخانه در یک جامعه خود زمینه‌ساز بروز استعدادهای نهفته افراد خواهد شد، خاطرنشان کرد: در واقع دیدن مداوم آثار دیگر هنرمندان استعدادهای بالقوه را به استعدادهای بالفعل بدل خواهد کرد. ما به‌شدت به فرهنگ‌سازی از طریق هنر نیاز داریم. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، هویت یک جامعه با فرهنگ و هنر آن جامعه گره خورده است و اصولا جوامع را از طریق فرهنگ و هنر می‌سنجند. پس نباید در قبال این مهم چنین منفعل عمل کرد. مسوولان ما در این موضوع به ولنگاری هنر تن در داده‌اند و این برای جامعه و فرهنگ سمی مهلک است.
بحرینی با تاکید بر این‌که سیاست‌های غلط در حوزه فرهنگ و هنر و بی‌توجهی به این حوزه از سوی مدیران و مسوولان استانی کرامت هنرمندان هم‌استانی را لگد‌مال کرده است، یادآور شد: بسیاری از هنرمندان پیشکسوت و دارای قدرت هنری بالا، دست از کار کشیده‌اند. هر چقدر هم در نشریات داد زدیم که آقایان به‌فکر چاره باشند، متاسفانه آنچه البته به جایی نرسد، فریاد است و حرف‌های ما فقط نشریات را تزئین کرد و تاکنون تاثیری ندیده‌ایم. مگر می‌شود استانی با این همه ذخایر خدادادی که یک کشور از سفره آن ارتزاق می‌کند، جایی و تعریفی برای بهره‌وری از هنرمندانش نداشته باشد؟!! چرا سفره هنرمندان خالی از نان باشد و کسب و کار هنر این همه کساد؟! در حالی که استان بوشهر عسل کشور شده است. در این مجال دوباره عاجزانه از مسوولان می‌خواهیم برای معضلات کاری هنرمندان، با عمل کاری انجام دهند، چراکه دیگر گوش‌هایمان پر از حرف و وعده شده‌است. هیچ‌گاه فراموش نکنیم کرامت هنرمند کرامت جامعه ماست.

نام:
ایمیل:
* نظر: