bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
روزنامه حریت ترکیه از زوایای پنهان آشتی میان مسکو و آنکارا پرده برداشت.
 حریت توضیح داد جاویت چاغلار یکی از بازرگانان ترکیه در این فرآیند نقش اساسی داشت و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به زبان روسی از همتای روسی خود عذرخواهی کرد.

حریت تاکید کرد نامه اردوغان به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که مسکو از آن به عنوان آغازکننده فرایند آشتی نام برد، غیرمنتظره نبود و نمایندگان روسیه و ترکیه به مدت چند هفته برای تنظیم آن با یکدیگر به مشورت پرداختند.

در گذشته اظهارات ضد و نقیضی از سوی روسیه و ترکیه در مورد کلمات بکاررفته از سوی اردوغان مطرح شد. در این نامه که متن آن در 27 ماه ژوئن گذشته انتشار یافت اردوغان نسبت به سرنگون شدن بمب افکن سو – 24 روسیه بر فراز حریم هوایی سوریه در 24 نوامبر گذشته ابراز تاسف و عذرخواهی کرد.

برخی از مقام های ترکیه با تکذیب استفاده از کلمه "عذرخواهی" از سوی اردوغان، تاکید کردند که او ابراز تاسف کرده است.

حریت نام افرادی که نقش اساسی در نزدیکی مسکو و آنکارا در پی سرنگون شدن بمب افکن بازی کردند، از جمله "خلوصی أکار" رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه و جاویت چاغلار بازرگان برجسته ترکیه و نور سلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان را برملا کرد.

اوج فرآیند آشتی میان روسیه و ترکیه در 24 ژوئن گذشته در سفر پوتین به تاشکند ازبکستان روی داد و طی آن نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان نامه امضا شده توسط اردوغان را در ساعت سه نیمه شب در اختیار پوتین قرار داد و رییس جمهوری روسیه نیز از محتوای نامه وی ابراز خرسندی کرد.
برچسب ها: جهان ، اردوغان ، پوتین
نام:
ایمیل:
* نظر: