bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
محسن آقایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
موسیقی با روح و جان مردمان جنوب گره خورده است، به‌گونه‌ای که مردمان این دیار برای لحظه‌ لحظه‌ زندگی خود موسیقی خاصی دارند. نی‌انبان سازی است که از دیرباز در بسیاری از آیین‌ها و سورهای بوشهری جای پای محکمی دارد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
موسیقی با روح و جان مردمان جنوب گره خورده است، به‌گونه‌ای که مردمان این دیار برای لحظه‌ لحظه‌ زندگی خود موسیقی خاصی دارند. نی‌انبان سازی است که از دیرباز در بسیاری از آیین‌ها و سورهای بوشهری جای پای محکمی دارد. اهالی صمیمی منطقه بوشهر با نوای ساز نی‌انبان عجین شده‌اند و ناخودآگاه با شنیدن صدای طربناک آن به شور و وجد می‌آیند. در این منطقه از کشور هنرمندانی دیده می‌شود که با پرداختن به هنر فولکور و اصیل خود در تلاش هستند تا نواها و آواهای دیرینه خود را از حصار استان خارج کرده و به عرصه‌های ملی و بین‌المللی ببرند. در این میان هنرمندان جوان با بهره‌گیری از داشته‌های موسیقیایی محلی و فولکور و پژوهش‌های استادان جنوب می‌کوشند تا سفیران شایسته‌ای برای موسیقی بوشهری باشند. تاکنون پژوهش‌های مختلفی در حوزه موسیقی به انجام رسیده است که مطالعه آنها کمک فراوانی به بالندگی و شکوفایی موسیقی بوشهری می‌کند اما در این میان نمی‌توان نقش هنرمندانی که این هنر را به اجرا می‌گذارند، نادیده گرفت و به‌نوعی موسیقی فولکور بوشهر بالندگی و محبوبیت خود را افزون بر وجود پژوهشگران این حوزه، مدیون گروه‌های موسیقی است که نوای دیار جنوب را به خارج از مرزهای استان برده و جهانی کرده‌اند، یکی از این گروه‌های موسیقی، گروه جوان «آوای موج» است که موفق شده نه تنها در عرصه ملی بلکه در سطح جهانی با اجرای موسیقی محلی و فولکور بوشهر خوش بدرخشد و نماینده‌ای شایسته‌ای برای هنر این دیار باشند. این گروه موسيقي به‌صورت رسمی با اولين كنسرت خود در نيمه شعبان سال ٨٦ فعاليت هنري‌اش را آغاز كرد و همان‌طور كه از اجراهایش پيداست، موسيقي فولكلور يا نواحي را كار مي‌كند و با تركيب اين نوع موسيقي با آيين‌هاي منطقه جنوب قدرت دلنشين و محسورکننده اين نوع موسيقي را براي مخاطب به نمایش می‌گذارد. در این خصوص گفت‌وگویی را با سرپرست گروه موسیقی «آوای موج» صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

محسن آقایی در خصوص اقامت دائم این گروه بوشهری در تهران به بامداد جنوب گفت: خوب طبيعي است كه هر گروهي كه بخواهد به اجراهايی در سطح بين‌الملل فكر كند، بايد از پايتخت كشور اقدام كند، چون به‌طور قطع امكانات و ارتباط‌هايي را كه در پايتخت وجود دارد، در شهرستان نمي‌توانيد پيدا كنيد. بنابراین براي ضبط يك كار حرفه‌اي يا ساخت يك كليپ بين‌المللي امكانات و استانداردهايي لازم است كه در تهران دسترسی به آنها راحت‌تر است. از طرفي اگر قرار باشد ما راوي فرهنگ شهرمان باشيم، بهتر است آن را از تريبوني بزرگ‌تر روایت کنیم تا به گوش مخاطبان بیشتری برسد. البته دوري از زادگاه موسيقي هم ضعفي است كه با پژوهش و تمرين بايستي جبران شود.
وی در خصوص تجربه اجرای مشترکی که با گروه موسیقی کره جنوبی داشتند و همچنین درباره نحوه راهیابی به این جشنواره خاطرنشان کرد: اجراي مشترك ايران و كره‌جنوبي در تاريخ ١٨ و ١٩ تير‌ماه در سالن اصلي مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزار شد. در اين جشنواره بين‌المللي گروه‌هاي پانتوميم، نقاشي و موسيقي از کشورهای كره جنوبي و ایران حضور داشتند که گروه موسيقي آواي موج به‌عنوان سفير فرهنگي ايران براي اين جشنواره انتخاب شده بود. شايد اولين دليل منطقي انتخاب گروه موسيقي آواي موج از میان تمام گروه‌هاي موسيقي نواحي كشور، تركيب سازبندي موسيقي بوشهر است، چون از ابتدا بنا بر اين بود گروهي انتخاب شود كه اين توانايي را داشته باشد كه قطعه‌اي مشترك با گروه موسيقي كره جنوبي «نم سا دنگ په» اجرا كند. از ميان سبك‌هاي مختلف موسيقي نواحي ايران گروه موسيقي بندري بوشهر از سوی برگزار‌كنندگان جشنواره انتخاب شد و به همت سفارت كره جنوبي كه از ميهمانان ويژه جشنواره فجر سالن نياوران بودند و مدير برنامه گروه، اين مسووليت برعهده تيم آواي موج قرار گرفت. ما در اين برنامه اجراي يك قطعه مشترك داشتيم كه اين قطعه پايان‌بخش كار تيم كره جنوبي و آغاز كننده برنامه هنري ايران بود كه مورد استقبال مخاطب دو كشور قرار گرفت و زماني به اوج رسيد كه دو كشور به زبان فرهنگ با هم حرف ‌زدند. آن لحظه براي خود من خيلي لحظه غرورآفريني بود. وقتي كه مي‌ديدم در مقابل شادي و تشويق مردم، رسانه و سياستمداران بلند‌پايه دو ملت، گروه موسيقي آواي موج سخنگوي فرهنگ كشورمان است.

سرپرست گروه موسیقی «آواری موج» با بیان این‌که رسالت مردم و اقوام هر منطقه، حفظ و انتقال فرهنگ آن خاك و بوم است، افزود: چراكه فرهنگ هر منطقه راوي اصالت، آموخته‌ها، داشته‌ها و راه و رسم زندگي پدران و نياكان آن خاك است. حفظ و نگهداري از آنچه که فرهنگ يك منطقه ناميده مي‌شود، وظيفه ناگفته كودكان و نسل توانمند آن منطقه است كه اگر غير از اين باشد، هويت فرهنگي‌مان نابود خواهد شد. در نتيجه به‌نظر من موسيقي به خوبي مي‌تواند اين رسالت را انجام بدهد.
محسن آقایی با اشاره به این‌که در حال حاضر دو آلبوم تصويري بوشهري و همچنین مجموعه كنسرت‌هاي ٩٤ این گروه در كتابخانه ملي ثبت شده و در بازار موجود است، یادآور شد: اما آلبوم صوتي كه در حال حاضر در مراحل پاياني ضبط آن هستيم، ان‌شاءالله بعد از محرم و صفر وارد بازار خواهد شد. اين آلبوم صوتي در يكي از بهترين استديوهاي تهران در حال ضبط است که گزيده‌اي از متنوع‌ترين قطعه‌های بي‌كلام و با كلام گروه موسيقي آواي موج است.

وی در خصوص این‌که گروه آوای موج آیا امسال هم در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، گفت: به‌طور قطع افتخار حضور در معتبرترين اتفاق موسيقيايي كشورمان، یعنی جشنواره موسیقی فجر آرزوي هر گروه موسيقي است اما آنچه اهميت دارد، كيفيت حضور و برنامه‌ريزي و تنظيم قطعاتي است كه در حال تنظيم آنها براي جشنواره فجر امسال هستيم ولی تا این لحظه حضور هيچ گروهي در جشنواره امسال قطعي نيست، زیرا از نظر زماني زود است كه بخواهيم راجع به قطعيت حضور گروه‌ها صحبت كنيم اما با توجه به اين‌كه اولين فروش كامل جشنواره موسيقي فجر سال ٩٤ در بين تمامي گروه‌هاي داخلي و خارجي و در تنوع سبك‌هاي موجود متعلق به گروه موسيقي آواي موج از بوشهر بود، به گفته مسوولان برگزاري جشنواره موسيقي فجر اين امر قابل پيش‌بيني است كه اين گروه در جشنواره سال جاري نيز حضوري محكم‌تر داشته باشد اما ما دو جشنواره ديگر را در پيش داريم كه قطعي شده؛ يكي جشنواري نواحي ايران كه در حال حاضر فروش بليت آن براي گروه موسيقي آواي موج روي سايت ايران كنسرت آغاز شده است، اين در حالي است كه تمام گروه‌هاي موسيقي شركت‌كننده در اين جشنواره نواحي به‌صورت مشترك و دو اجرا از دو سبك موسيقي در يك شب برنامه دارند و گروه موسيقي آواي موج به‌صورت انفرادي در تاريخ ششم شهريورماه در سالن برج آزادي كنسرت خودش را اجرا خواهد كرد و جشنواره ديگري كه حضور ما در آن قطعي است، يازدهمين جشنواره بين‌المللي اجلاس جهاني راه ابريشم است كه در كاخ سعدالسلطنه قزوين و ویژه کشورهايي است كه در مسیر جاده ابريشم حضور داشته‌اند و ١٢ شهريور‌ماه این جشنواره برگزار می‌شود. در مورد حضور در جشنواره‌هاي بعد از ماه محرم و صفر هم هنوز به قطعيت نرسيده‌ايم اما در حال رايزني هستیم. 

آقایی در پاسخ به این سوال که آیا در بوشهر کنسرت خواهید داشت، بیان کرد: گروه آواي موج کنسرت خود را در واپسين روزهاي شهريورماه امسال در بوشهر برگزار می‌کند. اين كنسرت با حضور جمعي از نوازندگان ميهمان كه از تاريخ شروع فعاليت گروه آواي موج با اين گروه همراه بوده‌اند، برگزار می‌شود. این کنسرت بسيار متنوع و جذاب برنامه‌ريزي شده است و در حال حاضر هم در حال برنامه‌ريزي و تمرينات اين اجراي بزرگ هستيم. در اين كنسرت اتفاقاتي را خواهيم ديد كه براي نخستین‌بار در شهر بوشهر به اجرا در خواهد آمد و از همين فرصت بهره می‌گیرم و از تمام هواداران موسيقي دعوت مي‌كنم اين كنسرت را از نزديك تماشا كنند و با راهنمايي‌ها و نظرات هميشه مثبتشان ما را در پيشبرد موسيقي بوشهر يك قدم به جلو حركت دهند.
وی درباره لغو کنسرت‌ها در سطح کشور نیز گفت: در اين خصوص حرف زياد است اما آنچه اهميت دارد؛ نخست احترام به هواداران موسيقي است. بدون‌شک لغو كنسرت‌ها تاثیر مخربي بر ديدگاه فرهنگي مخاطب ما دارد، به گونه‌اي كه اين اثرات مشكلات فرهنگي بزرگ‌تر از خود را در برگزاري كنسرت‌ها ايجاد می‌کند اما آنچه به‌طور قطع مورد دقت نظر است، این است که هر مجموعه‌اي براي فعاليت خود بايد يك‌سري اصول و قواعد و استانداردها را رعايت كند و فكر نمي‌كنم اگر گروه موسيقي اين قوانين را رعايت كند و باز هم كنسرت‌هایش لغو شود.

سرپرست گروه موسیقی «آوای موج» در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر گروه آواي موج درخشش كوچكي دارد فقط به‌خاطر حمايت‌ها و استقبال هوادارانش است، مردمي كه در شرايط اقتصادي سخت همواره حامي فرهنگ و موسيقي منطقه و شهرشان هستند و اين تنها دليلي است كه به ما انگيزه كار كردن در وادي موسيقي را مي‌دهد و از همه آنها ممنونم و بر قدومشان بوسه مي‌زنم .
یادآوری می‌شود، هنرمندانی که در این گروه هنرنمایی می‌کنند، عبارتند از: محسن آقايي (سرپرست گروه و نوازنده ني‌انبان)، آماج عباسي (خواننده)، علیرضا فرحی، سیاوش مهیمنیان‌آزاد، مهدی گلستان، فرهاد گلگون، سهند امامزاده، ایمان فرخی و امين باسره (نوازندگان)، هادی منوچهری (مسوول انجام حرکات آیینی) و بهروز فرح‌شیرازی (روابط عمومي گروه).

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، موسیقی ، جنوب
نام:
ایمیل:
* نظر: