bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
پایان جشنواره ملی مشاعره رضوی در بوشهر؛
نوای روحنواز «رضا رضا» فضای خاصی را بر سالن حاکم کرده بود، اشک شوق، حسرت یا دلتنگی نمی‌دانم کدام‌یک از این حس‌ها بود که از دیده حاضران باریدن گرفته‌ بود... .
نوای روحنواز «رضا رضا» فضای خاصی را بر سالن حاکم کرده بود، اشک شوق، حسرت یا دلتنگی نمی‌دانم کدام‌یک از این حس‌ها بود که از دیده حاضران باریدن گرفته‌ بود... . همنوایی دل‌‌ها با چاووش‌خوانی خادمین امام رضا (ع) عجیب به دل می‌نشست. حال و هوای ملکوتی و نابی بر فضا حاکم شده بود و مرغک جان در هیاهوی شیدا‌گونه «یا رضا» گفتن‌ها خود را به قفس جسم می‌کوبید تا شرف‌یاب آستانش گردد و رها از بند دنیا دمی آرام گیرد. 
یازدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی در حال و هوایی معنوی و پر از عطر رضوی به میزبانی استان بوشهر با حضور ٦٤ مشاعره‌کننده از سراسر کشور صبح و بعد از ظهر روز گذشته در مجتمع فرهنگی-هنری بوشهر با حضور رضوانی مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل آمار و اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسوولان استانی و شهرستانی، مشاعره‌کنندگان حاضر در جشنواره، اهالی رسانه و جمعی از مردم بوشهر برگزار شد. آیین آغازین یازدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی با قدوم خادمان رضوی منور شد. خادمان با در دست داشتن پرچم مطهر حرم علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به این جشنواره آمدند و اشک شوق را میهمان چشمان حاضران کردند. این جشنواره با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید به همت هاشمی قاری بین‌المللی هم‌استانی آغاز شد. پس از آن مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم به سخنرانی پرداخت. 
حمیده ماحوزی ضمن گرامیداشت دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) با بیان این‌که برنامه‌های دهه کرامت فرصت مناسبی است تا با راه و روش ائمه آشنا شویم، گفت: همه شما مشاعره‌کنندگان برندگان این جشنواره هستید. 

وی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) در زمینه خصلت‌های مومن افزود: در این روایت آمده خصلتی که از خداوند باید بیاموزید، سنت «رازداری» است، چراکه خداوند ستارالعیوب است، سنتی که از پیامبر باید بیاموزید «مدارا کردن» با بندگان خدا و اخلاق و روش خوب و سنتی که از ولی خدا باید بیاموزید «صبر و بردباری» در دوران زندگی و تحمل فراز و نشیب‌هاست.
حمیده ماحوزی در ادامه با بیان‌ این‌که بوشهر برای یازدهمین سال متوالی میزبان جشنواره ملی مشاعره رضوی است، گفت: هفتمین جشنواره استانی دانش‌آموزی و دهمین نمایشگاه فرهنگی رضوی هم همزمان با این جشنواره برگزار شد و در جشنواره مشاعره دانش‌آموزی عزیزانی که به مرحله پایانی راه یافتند، امروز در جشنواره ملی به رقابت می‌پردازند.

 مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌که در جشنواره ملی مشاعره رضوی ٣٨٠ نفر شرکت کننده حضور داشتند که ٦4 نفر از آنها به مرحله پایانی راه یافتند و در نهایت ٨ نفر برگزیده خواهیم داشت، تصریح کرد: برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره آرزوی موفقیت می‌کنم و از نظر من همه شما برنده هستید و ان‌شاءالله مورد عنایت حضرت حق قرار بگیرید.
وی در پایان سخنانش از همه دست اندکاران برگزاری یازدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی قدردانی کرد. در ادامه مشاور اجرائی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت.
رضوانی در بخشی از سخنان خود در مورد جشنواره رضوی گفت: 33 درصد از آثار جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در حوزه هنری، 28 درصد در حوزه فرهنگی، 19 درصد در حوزه پژوهشی، 9 در حوزه سینمایی و بقیه آثار جشنواره در حوزه فضای مجازی و مطبوعات است.

وی در ادامه با بیان این‌که برای برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) هزار و 300 اتاق فکر هدایت برگزاری آن را عهده‌دار هستند، افزود: با استفاده از قالب شعر، داستان، تئاتر و فیلم می‌توان آموزه‌های اخلاقی و معنوی امام رضا را به بهترین نحو ممکن به جهانیان معرفی کرد.
مشاور اجرائی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مشاعره رضوی نیزخاطرنشان کرد: در قالب مشاعره شادابی و نشاط خاصی به‌وجود می‌آید که این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در مخاطب داشته باشد.
مدیر اجرائی یازدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی در استان نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره به بامداد جنوب گفت: علی هوشمند، سعید بیابانکی، صدیقه مزارعی، حسین دارند، مرضیه معصومی و محمدرضا احمدی‌فر داوری این رویداد فرهنگی را عهده‌دار هستند و خدا را شکر همه چیز طبق مقرارت پیش رفت و این طبیعی است که همیشه کسی که بازنده است ناراضی و فرد پیروز هم راضی باشد.

فریما بوشهری در ادامه با بیان این‌که بیش از نیمی از شرکت‌کننده‌ها که در قالب هشت گروه در مرحله نهایی این جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند، از استان بوشهر بودند، افزود: استقبال شرکت‌کننده‌های بوشهری از این جشنواره چندین دلیل دارد که یکی از این دلایل علاقه‌مندی مردم بوشهر به حوزه شعر و شعرخوانی و مشاعره است، به‌طوری که مبارزه شعری در این استان دارای پیشینه دیرینه‌ای است. در گذشته پدربزرگ‌ها گرد هم جمع می‌شدند و با هم مشاعره می‌کردند که به اصطلاح بوشهری‌ها به «دومن دویی» معروف بوده است. بنابراین این حس و علاقه خانواده‌ها به فرزندان منتقل شده است و از طرف دیگر ما برای تشویق مشاعره‌کنندگان برای حضور در این جشنواره برنامه‌ریزی کردیم و از طریق جشنواره‌های دانش‌آموزی، سایت‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغات چهره‌به‌چهره، فراخوان آداب‌های ویژه جشنواره بستر را برای استقبال از جشنواره فراهم کردیم. در حال حاضر هم بوشهر به‌دلیل این‌که بیشترین شرکت‌کننده را در این جشنواره دارد، به‌عنوان قطب جشنواره مشاعره رضوی مطرح است.
وی با اشاره به این‌که در جشنواره امسال ما برنامه‌ای به‌نام «تجلیل از خانواده‌های رضوی» داشتیم که در این برنامه پدر و مادر، فرزند، مادر و دختر و... به‌صورت خانوادگی شرکت کردند، خاطرنشان کرد: ما هر ساله در تلاش هستیم تا با اصلاح نواقص جشنواره دوره گذشته، جشنواره پربارتری را در سال بعد داشته باشیم. امسال اتفاق جدیدی که در این جشنواره افتاد، این بود که ما در شهرهای بوشهر و دیر آموزش مشاعره و مشاعره رضوی را به‌صورت خودجوش به‌همت دو تا از علاقه‌مندان این جشنواره داشتیم که این مساله باعث شد تعداد دانش‌آموزان شرکت‌کننده ما در جشنواره امسال افزایش پیدا کند. به‌طور قطع این افراد پیام‌آوران ما در خانه‌ها و جامعه خواهند بود و در واقع می‌توانند در شناسایی این جشنواره به خانواده‌ها تاثیر فراوانی داشته باشند. 

مدیر اجرائی یازدهمین جشنواره ملی مشاعره در استان در خصوص نقش حضور خانواده‌ها در جشنواره رضوی گفت: برنامه فرهنگی زمانی موفق است که یک خانواده درگیرش شود، نمایشگاه کتاب یک حرکت فرهنگی است اما زمانی این حرکت تاثیرگذار است که کل خانواده کتابخوان باشند. مشاوره رضوی هم زمانی تاثیرش زیاد است که خانواده درگیرش شود. بنابراین اگر هر کدام از اعضای خانواده در هر وضعیتی با هم مشاعره کنند، می‌تواند تاثیر مثبتی هم از نظر روحی و هم از نظر ایمانی بر اینها داشته باشد، چون خود شعرخوانی حس خوبی را در وجود فرد ایجاد می‌کند، به‌خصوص اگر در مشاعره مفاهیم شعرها معنوی باشد، تاثیر بیشتری در ارتقای روحیه افراد دارد. مردم بوشهر هم ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند. اگر در طول سال یک خانواده دائم «رضا رضا» کند، بدون شک در گفتار، رفتار، حضور اجتماعی و حتی تصمیم‌گیری‌های آنها تاثیر مثبتی دارد و پیامدهای این تاثیرات مثبت به جامعه هم منتقل می‌شود.
بوشهری درباره نحوه انتخاب داوران این جشنواره بیان کرد: ما کوشیدیم داورهای این رویداد فرهنگی و ادبی را بر اساس یک‌سری شاخص برگزینم که عبارتند از: یکی این‌که این داوران با حوزه ادبیات آشنا باشند، دوم در بحث مشاعره و داوری مشاعره دارای سابقه کاری و باتجربه باشند، سوم با شعر رضوی آشنایی داشته باشند و چهارم هم خودشان شاعر و آشنا با تکنیک‌های شعرخوانی باشند. 

وی در پایان در خصوص ویژگی‌های یک مشاعره کننده خوب گفت: یک مشاعره‌کننده خوب باید به حوزه ادبیات و شعر آشنا باشد، شعرهایی را به‌ خاطر می‌سپارد باید پرمحتوا باشد، حافظه بسیار قوی داشته باشد که بتواند این شعرها را در کمترین زمان به یاد آورد، مهم‌تر از همه اینها مشاعره‌کننده باید علاقه‌مند به مشاعره و امام‌ رضا (ع) باشد، چون اگر این علاقه‌مندی وجود نداشته باشد، این مشاعره‌کننده نمی‌تواند موفق باشد، چراکه «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». بنابراین هر اتفاق هنری و فرهنگی وقتی از دل برآید، تاثیرگذار و موفق خواهد بود. مشاعره‌کننده درست است که شعر را حفظ می‌کند ولی این کار باید از دل برخیزد تا تاثیرگذار باشد و موفقیتش را رقم بزند.
این جشنواره با رقابتی تنگاتنگ و بسیار نزدیکی پیش رفت و در نهایت با انتخاب هیات داوران، از گروه یک: لیلا فکور از فارس، گروه دو: مرتضی اسداللهی از اسلامشهر، گروه سه: بتول کاظمی از دیر، گروه چهار: محمداسماعیل ریاضت از تهران، گروه پنج: فاطمه بحرینی‌مطلق از دشتستان، گروه شش: محمد زمانی از دشتستان، گروه هفت: محمد عابدی از دیر و گروه هشت: علی میرزایی از بوشهر به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند. یادآوری می‌شود، مشاعره‌کنندگان در هشت گروه هشت نفره با یکدیگر در یازدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی به میزبانی بوشهر به رقابت پرداختند.
نام:
ایمیل:
* نظر: