bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
منطقه آزاد بوشهر:
نویسنده در 12بند به موارد مطرح در حوزه منطقه آزاد اشاره کرده بود، در ادامه بخش دوم این نوشته را که از بعد علمی به منطقه آزاد بوشهر پرداخته است، با هم مرور می‌کنیم.
حمید شاه بندرزاده:
توضیح: روز گذشته بخش نخست این گزارش به اطلاع شما رسید. نویسنده در 12بند به موارد مطرح در حوزه منطقه آزاد اشاره کرده بود، در ادامه بخش دوم این نوشته را که از بعد علمی به منطقه آزاد بوشهر پرداخته است، با هم مرور می‌کنیم.

13- حداقل برخی از سرمایه¬گذاران داخل کشور، باید از طرف استان دعوت به همکاری‌، انعقاد تفاهمنامه و سرمایه¬گذاری شوند و همچنین سرمایه¬گذاران خارجی از کشورهای دیگر پیش از ایجاد منطقه آزاد جلب و جذب شوند. تا این شرط را که سرمایه‌گذاران کار و اشتغال را می¬آورند و استان نیز از دولت منطقه آزاد را بخواهد، دقیقا دنبال شود. چون معافیت¬های خاصی به سرمایه¬گذاران خواهد رسید. در نتیجه دولت هم برای ایجاد اشتغال و توسعه و همچنین مجلس هم یک صدا می¬توانند این طرح را عملیاتی کرده و مردم هم با توجه به جذب فرزندان آنها در این طرح¬ها می¬توانند امیدوارتر به سوی آینده گام بردارند تا پس از آن هماهنگی فکری لازم برای منتقدان، که دلسوزانه موارد بحقی را بیان می¬دارند، به‌وجود خواهد آمد. البته انعقاد تفاهمنامه با سرمایه¬گذاران با زیرساختی حقوقی و فنی بسیار لازم و ضروری است.

14 -استاندار محترم از تحقق حق مردم استان در ایجاد منطقه آزاد صحبت کرده¬اند. لازم است ایشان این حق و حقوق را به‌طور اجمالی بیان کنند تا مردم از آن با خبر شوند. بدانیم و آگاه باشیم که بسیاری از مردم از حقوق خود حتی آگاهی ندارند، در نتیجه پیگیر آن نیز نیستند. در اینجا استدعا دارد مسوولین و شخص استاندار بوشهر این حقوق را برای مردم برشمرده و راه¬های به-دست آوردن آن را از نظر قانونی اشاره کنند. در این راستا برنامه پایش تورم وگرانی زمین و املاک یا مابه ازای آنها برای مردم با توجه به ایجاد زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت فعالانه و پیش از آزادی منطقه تلاش مضاعف به‌خرج دهد تا با کمک‌گیری از نخبگان استان صور عملیاتی منطقه آزاد را ریشه‌ای کرده و فقط شیفته نگاه داخلی به اطرافیان خود نبوده و از نگاه¬های انتقادی غافل نشود. چون دوری از انتقادپذیری ما را به جهل نزدیک می‌کند.

14- در این راستا، نمایندگان مختلف مجلس به‌ویژه مناطق جدیدی که قرار است آزاد اعلام شوند را باید در نشستی دعوت کرد و حتی بایستی نمایندگان استان¬های دیگر را که می¬توان منافع استان آنها را درگیر کرد نیز جذب این گردهمایی¬ها کنیم تا با بیان فرصت‌های آینده منطقه آزاد بوشهر برای آنها با منطق و خرد جمعی آنها را به سرمایه‌گذاری فوری برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در بوشهر ترغیب کنیم. با ایجاد این اشتیاق برای استان‌های همجوار و سرمایه‌گذاران خارج از استان به داخل‌، منفعت آنها در گرو رشد منطقه¬ای ما بوده و خود برای تصویب آن پیش و بیش از ما فعال خواهند شد و مجلس، دولت و مردم این خطه با توجه به آگاهی از فرصت‌های به‌دست آمده از آن‌که باید روشن و شفاف شود، همه یکصدا یک موضوع را دنبال خواهند کرد. بدون یارگیری مناسب و دلیل کافی برای مردم منطقه بسیار بعید به‌نظر می‌رسد، مجلس به این طرح رای دهد چون مردم اگر ناراضی باشند چه دلیلی دارد که نماینده-های آنها برخلاف این سیاق عمل کنند!! واجب است برنامه‌ریزان استان راهی برای ورود سرمایه¬گذاری خارجی و داخلی (از شهر¬های دیگر) به داخل استان بیابید و تفاهمنامه کتبی را با آنها نهایی کنید. با دست پر به مجلس بروید از این طرح اشتغال¬زا و مفید خوب دفاع کنید. دست خالی از دلیل و سند، به همان مقدار شکست‌پذیر است که دفاع بد از یک طرح خوب!!

15- طبیعی است در این راستا می¬بایست زیرساخت¬های راه، راه آهن، هوائی، دریایی برای انتقال بار و مسافر به استان¬های همجوار خلیج فارس (خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) و دیگر استان‌ها و کشورهای مقصد و مبدا کالا آماده‌سازی شود. همچنین ترافیک داخلی شهر، زیرساخت مدرسه آب، برق، گاز، تلفن و نت و غیره، همه در نظر گرفته شده و بخش عظیم اداری بوشهر به پشت  بیمارستان شهدای خلیج فارس انتقال یابد تا از ترافیک شهری به میزان قابل ملاحظه¬ای کم کزکرده و همچنین پل¬های هوایی و تقاطع¬های غیر همسطح در شهر و خیابان¬های اصلی افزوده شود. کوتاه سخن این‌که بایستی قبل از ایجاد منطقه آزاد زیرساخت¬ها را آماده کرد. مسیرهای بین¬المللی هوایی و دریایی را توسعه داد و در شان شهروندان و کشور، جایگاه بوشهر را دید!  برای این مورد صد البته نباید انتظار داشت که منطقه آزاد شودتا این زیرساخت‌ها رخ دهد، این حق اصلی و حیاتی مردم عزیز این شهر و استان است که خیلی زودتر باید رخ می‌داد و این طرح¬های اجرائی پیش از این عملیاتی می‌شد تا منتقدان (به حق) دست به قلم برای این واجبات اولیه نشوند. 

16- حتما قوانین گمرکی و پس کرانه و بندر را آماده کنید، هنوز بسیاری از تجار بوشهری جنس خود را از هرمزگان ترخیص می¬کنند. چرا؟! چون زیرساخت¬ها بسیار شکننده هستند. رکود بندر باعث خواهد شد که دلایل موافقان در برابر منتقدان کمتر شود. لازم است بازار بوشهر فرصتی برای بازرگانی داشته باشد تا حامی واقعی این طرح شود! آیا کسی آسیب‌شناسی بازار بوشهر را انجام داده است؟! درد بی‌سابقه فروش نکردن و نبود مشتری گریبان کسبه را گرفته و عوارض غیر اصولی و قوانین متناقض گمرکی چه کابوسی برای کسبه و بازار به ارمغان آورده است که خود بر مشکلات این قشر افزوده است. 
17- شهر بوشهر نیاز به بازبینی خدمات عمومی و اجتماعی دارد. خدماتی مانند رسیدگی به معضلات محلات جنوبی به‌ویژه تنگک¬های 2 و 3 و هلیله و ساخت حمام¬های مناسب کنار ساحل و تعریض معابر و خیابان¬ها. این موارد نیز بایستی در دستور کار شهرداری و استان قرار گیرد و منابع مالی آن حداقل تامین شود. البته برای هر یک از موارد فوق می‌بایست به بودجه‌های مصوب دست یافت تا با خیال آسوده قول¬های شدنی به مردم داد نه وعده و وعید ناشدنی.

18- روشن است که روند رو به رشد جامعه جهانی دیدگاه ما را به سمت و سوی توسعه اقتصادی سوق خواهد داد، پس باید مسیر پیشرفت را طی کرد، ولی این حرکت باید عقلایی و منطقی باشد. از تغییر نترسیم ولی باید مسوولان نیز برنامه¬ای دقیق و دستور مالی مناسبی داشته باشند. همه چیز را رو کنند. شفاف¬سازی رکن اصلی رفاقت با مردم است و نباید با پوشاندن اطلاعات باعث تخریب اذهان شد.
پر واضح است بندر آزاد شدن می¬طلبد کنار دریا و ساحلی زیبا داشته باشیم، لازم است چهره شهر زیبا شود گردشگاه¬ها، رستوران¬ها و هتل¬های با شکوه ساخته شود، صنعت گردشگری و جذب توریسم با ایجاد جاذبه¬های مناسب دریایی باعث شود که از ماه¬هایی که هوای بوشهر بهاری است بخش عظیمی از مردم استان¬های دیگر پول¬های خود را در این منطقه خرج کنند. این الزامی برای مردم منطقه خواهد شد که اگر از فرصت¬های خود به درستی استفاده کرده و سرمایه¬های خود را در همین شهر سرمایه¬گذاری کنند (چون می¬دانیم که بسیاری از بوشهری¬های در دبی و شهرهای دیگر سرمایه‌گذاری و حتی برج¬سازی می¬کنند) می¬توانند با توسعه شهر خود باعث رونق کار و اشتغال برای عزیزانی شوند که جذب این بخش¬ها می¬شوند و اگر خود سرمایه¬گذاری نمی‌کنند یا سرمایه کمی دارند مطمئنا خواهند گذاشت این سرمایه¬گذاری به وسیله سرمایه¬گذاران خارجی و از شهرهای دیگر صورت گیرد. به هر حال رونق باید از طریقی وارد شود و اشتغال، کاستی¬ها را بزداید. 

فرصت¬های ما همین رونق اقتصادی است که از سرمایه¬گذاری¬های بخش خصوصی می¬تواند وارد شود و تهدیدات جز پس رفت و فرصت¬سوزی چیزی را در پی نخواهد داشت. به هر حال، لازم است نیت خیر، عقل سلیم، منطق و علم در حرکت به این سمت و سو هماهنگ شوند. مدیران مدبر و مردان عالم باید برای هر مهمی جمع شود تا آنچه که لازم است برای این خطه مهیا شود.
در پایان تاکید دارد پیشرفت این استان فقط در گرو منطقه آزاد شدن نیست، باید سعی کنیم سرمایه‌های خارج از استان را به استان وارد کرده و تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران موثر در زمینه تولیدات صادراتی و با کیفیت از سوی استان برایشان ایجاد شود تا اشتغال و کار، آبادی استان را به ارمغان آورند. نباید برای پیشرفت استان از پا نشست. منطقه آزاد فقط یک مسیر است اگر بسته هم شد باید راه‌های دیگری جست‌وجو کرد تا بتوان استان را توسعه داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: