bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
حمید شعرانی اعلام برگزاری تئاتر دفاع مقدس در سال جاری؛
هوای دم‌کرده و شرجی در کنار حرارت ناشی از سوختن مشعل‌های گازی گرمای بیدادگری را این روزها بر عسلویه حاکم کرده است. در این شرایط آب و هوایی افرادی در حال کوشش و تلاش هستند تا چرخ انرژی کشور بچرخد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
هوای دم‌کرده و شرجی در کنار حرارت ناشی از سوختن مشعل‌های گازی گرمای بیدادگری را این روزها بر عسلویه حاکم کرده است. در این شرایط آب و هوایی افرادی در حال کوشش و تلاش هستند تا چرخ انرژی کشور بچرخد. حتی تصور این گرما و هوای راکد و دودآلود عسلویه نفس را در سینه حبس می‌کند. پس فراموش نکنیم که کارگران، مهندسان و مسوولانی که در این شرایط آب و هوایی کار می‌کنند، با تلاش خود نقش ماندگاری را در صنعت کشور ایفا می‌کنند. همان‌طور که اطلاع دارید، محیط‌های صنعتی محیط‌هایی خشک و گاه خسته‌کننده و کسالت‌بار است، بنابراین لازم است که برای پویایی و سرزندگی این‌گونه محیط‌ها پای هنر را به این مناطق باز کنیم که خوشبختانه پیش از این با تلاش مسوولان امر در منطقه ویژه پارس جنوبی و موسسات و شرکت‌های وابسته، هنر با صنعت در قالب برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری پیوند خورده است. 

مهم‌ترین ویژگی هنر پویایی و شادی‌آوری آن است، بنابراین با بهره‌گیری از هنر می‌توان فضای رخوت‌انگیز و خسته‌کننده صنعتی را شاد و پرنشاط کرد و برای این‌که مجموعه افرادی که در این منطقه صنعتی مشغول به کار هستند، در حالت روحی و ذهنی متعادل و مناسبی به‌سر ببرند، در کنار فعالیت روزانه‌شان در این منطقه، می‌توان با برگزاری جنگ‌های شادی، جشنواره‌های مختلف فرهنگی-هنری متنوع، برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنری و ... شوق زندگی و سلامت روحی و روانی آنها را تقویت کرد، چراکه بیشتر این افراد به‌دلیل شرایط سخت کاری و دوری از خانواده مستعد بیماری‌های چون افسردگی، بی‌انگیزگی و... هستند، بنابراین منطقه ویژه پارس جنوبی به‌منظور پویایی و شادابی فضای کاری این افراد در طول سال می‌کوشد تا با تدارک و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی فضایی شاد و هیجان‌انگیزی را برای مجموعه خود رقم بزند. تاسیس انجمن نمایش منطقه ویژه پارس جنوبی یکی از برنامه‌های فرهنگی است که به‌منظور اعاده فرهنگ و هنر در این محیط صنعتی اتفاق افتاده است. در این باره گفت‌وگویی را با مسوول انجمن هنرهای نمایشی منطقه ویژه پارس صورت دادیم. 

حمید شعرانی در خصوص تاسیس انجمن نمايش منطقه ويژه پارس به بامداد جنوب گفت: این انجمن با هدف توسعه هنر نمايش، كشف استعدادهاي هنري و تلاش براي ارتقای اين هنر در سطح منطقه با توجه به حضور ده‌ها هزار نيروي كار از نقاط مختلف كشور و استان سال گذشته همزمان با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی، مديركل مركز هنرهاي نمايشي کشور آغاز به كار كرد.
افزون بر این، همزمان با آغاز به‌کار انجمن هنرهای نمایشی منطقه ویژه پارس جنوبی از کتابخانه تخصصی تئاتر این منطقه نیز رونمایی شد. شعرانی در این خصوص نیز بیان کرد: وجود این كتابخانه‌ تخصصي به‌عنوان يك مرجع علاوه بر دسترسي آسان كارگردانان و بازيگران به سيستم آرشيو تئاتر كشور، در ارتقای سطح علمي آنان نيز تاثیرگذار است.
وی در ادامه با بیان این‌که تنها به تئاتر به‌عنوان يك هنر صرف و رشته هنري نگاه نمي‌شود، افزود: بلكه از آن به‌عنوان يك مركز آكادمي روي صحنه نام برده مي‌شود كه مي‌تواند همزمان كه هنر را عرضه مي‌كند، در درمان رواني مخاطبان، ارتقای سطح علمي و آموزشي آنها و ساير زمينه‌ها نقش داشته باشد. بنابراین در اين منطقه با توجه به اين‌كه فعاليت‌ها حول محور اقتصاد و صنعت مي‌چرخد، بدون‌شك وجود و حضور هنر تئاتر مي‌تواند اميد و انگيزه را براي فعاليت‌هاي كاري و روزمره دوچندان كند.

عضو هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص نقش جشنواره‌های فجر در استان تصریح کرد: بسيج شدن امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در استان و تفاهم و همدلي عوامل مختلف (هنرمندان، مسوولان و مردم) مي‌تواند بستر را براي موفقيت بيش از پيش از هنرمندان تئاتر مهيا سازد و علاوه بر آن در موفقيت‌های هنرمندان نيز نقش داشته باشد. بنابراین برگزاری جشنواره تئاتر فجر در استان به‌عنوان يك اجتماع ساليانه حائز اهميت است و نگاه همگاني برای بهبود شرايط اين جشنواره مورد نياز است.
حمید شعرانی در پاسخ به این سوال که منطقه ویژه پارس در حال حاضر کدام جشنواره تئاتری را در استان برگزار می‌کند، گفت: جشنواره تئاتر دفاع مقدس است که طبق روال سال‌هاي گذشته امسال هم در تقويم ما گنجانده شده است و اميد مي‌رود با نگاه فرهنگي رئيس روابط عمومي و مديرعامل فرهنگ دوست منطقه ويژه پارس اين رویداد هنری سال جاري نيز اجرائي شود.
وی در ادامه در مورد دیگر فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی منطقه ویژه پارس جنوبی بیان کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاري دو كارگاه بازيگري ويژه هنرمندان منطقه طراحي و اجرا شده است، البته گاه در برگزاري كارگاه‌های آموزشی تئاتری با ساير انجمن‌هاي نمايشي استان نيز همراهي‌هایي صورت گرفته است.
شعرانی با بیان این‌که پويايي و زنده بودن خصلت برتر هنر تئاتر است، یادآور شد: تئاتر هنري است كه مخاطب و هنرمند بدون‌واسطه با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند و اين وجه تمايز باعث شده هنر تئاتر مخاطب خاص و جدي داشته باشد. در پایان براي تمامي هنرمندان استان و منطقه آرزوي موفقيت مي‌کنم و امیدارم که تئاتر استان در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد.

حمید شعرانی فعاليت تئاتري خود را از دوران مدرسه آغاز كرد و از همان دوره در جشنواره‌هاي مختلف استاني، منطقه‌اي و ملي حضوری فعال داشته است. كسب سه مقام نويسندگي برتر و يك مورد كارگرداني در جشنواره‌ها از جمله رهاوردهای هنری وی در عرصه تئاتر است. وی در کارنامه هنری خود، سابقه دبير و دبير اجرائي جشنواره‌هاي مختلف استاني و منطقه‌اي را داراست كه از جمله آنها مي‌توان دبیری جشنواره تئاتر ماه، جشنواره تئاتر سيمرغ، دبیری شش دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس و ... را نام برد. همچنین شعرانی به همراه گروه نمایشی «آفرينگان» استان تاكنون در ده‌ها جشنواره ملي و استاني حضور داشته كه از این میان می‌توان به حضور وی در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، جشنواره منطقه‌اي تئاتر فجر، جشنواره دانشجويي و ... اشاره کرد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر ، شعرانی
نام:
ایمیل:
* نظر: