bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
هنگامی که گروه‌های مسلح با هیاهو و جنجال زیاد در جریان ایجاد باریکه‌ای در جنوب حلب سرمست بودند نمی‌دانستند که چه فرصتی به نیروی هوایی روسیه و سوریه داده‌اند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی:
هنگامی که گروه‌های مسلح با هیاهو و جنجال زیاد در جریان ایجاد باریکه‌ای در جنوب حلب سرمست بودند نمی‌دانستند که چه فرصتی به نیروی هوایی روسیه و سوریه داده‌اند.
جبهه جنوب حلب طی هفته گذشته کانون توجه همه رسانه‌ها و ناظران امور در سوریه است، زیرا هنگامی که ارتش سوریه موفق به محاصره گروه‌های مسلح در شرق حلب شد به ناگاه اتاق عملیات امریکا و ترکیه و دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان و قطر فعال شدند و خیل عظیمی از گروه‌های مسلح را تجهیز و آماده جبهه‌های جنگ در جنوب حلب کردند.
تاکتیکی که تروریست‌ها در جنوب حلب به کار گرفتند حملات موج وار متوالی بود، به این ترتیب که موجی از انغماسیون (در حقیقت همان انتحاری است با این تفاوت که تروریست انغماسی علاوه بر بستن کمربند انفجاری، سلاح به دست می‌گیرد و پس از پایان یافتن گلوله‌هایش، خود را منفجر می‌کند) و عوامل انتحاری و خودروهای بمبگذاری شده به راه افتاد که مواضع ارتش سوریه و همپیمانان آنها به‌ویژه در اطراف دانشکده‌های امور تسلیحات و توپخانه و راموسه هدف قرار داد. 

در مقابل این موج سنگین از حملات، ارتش سوریه تغییر تاکتیک داد و به مواضع مستحکم‌تر بازگشت به این ترتیب که برخی مناطق را واگذار کرد تا در مواضع و خطوط دفاعی قوی مستقر شود و جنگ را دنبال کند. در واقع این تاکتیک سبب می‌شد که نیروی هوایی و توپخانه قدرت مانور داشته باشد و اسیر حربه گروه‌های مسلح و اتاق عملیات آنها نشود.
با این تاکتیک موثر، زمینه برای فعالیت نیروی هوایی روسیه و سوریه و توپخانه فراهم شد. گروه‌های مسلح که موفق به تسلط بر دانشکده‌های نظامی مذکور شده بود، موفق شدند که باریکی ۹۰۰ متری بگشایند تا گروه‌های یورش برنده بتوانند با گروه‌های که در داخل جبهه شیخ سعید بودند به هم ملحق شوند.
برخی تصور می کنند که ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن در جنوب حلب صرفا با گروه‌های مسلح روبه‌رو بودند اما واقعیت به‌گونه‌ای دیگر بود، زیرا در مقابل آنها ارتش مورد حمایت اتاق عملیات امریکا و ترکیه قرار داشت که انواع تانک و توپ و هر‌گونه سلاح سنگین و توپخانه و موشک‌انداز پیشرفته در اختیار دارند. با تاکتیک‌های اتخاذ شده حمله گروه‌های مسلح مهار شد و این گروه‌ها دیگر توان پیشروی بیشتر نیافتند. پس از این‌که از شدت درگیری‌ها و آتش گروه‌های مسلح کمتر شد، نیروی هوایی روسیه و سوریه به بمباران شدید باریکه ایجاد شده پرداختند و این باریکه عملا نتوانست کمکی به گروه‌های مسلح کند. 

این در حالی بود که گروه‌های مسلح برای گشودن این باریکه صدها کشته و زخمی داده بودند. این باریکه زیر آتش نیروی هوایی و زمینی سوریه قرار دارد و حملات سنگین اجازه گشودن معبر جدید را نیز به تروریست‌ها نمی‌دهد. شادی و شعفی که در میان گروه‌های مسلح و سرکرده‌های آنها ایجاد شده بود خیلی زود فروکش کرد، هر چند که آنها همچنان با کمک رسانه‌های حامی خود از عملیات موسوم به آزاد‌سازی حلب سخن می‌گویند اما نقشه جبهه‌های جنگ در جنوب حلب نشان از کنترل اوضاع در این منطقه دارد.
باریکه‌ای که گروه‌های مسلح ایجاد کردند به مثابه پیروزی معنوی برای آنها محسوب می‌شد و استفاده رسانه‌ای زیادی از آن کردند اما همان‌طور که گفته شد این باریکه فقط تلفات و خسارات سنگین را برای تروریست‌ها به‌دنبال داشت و عملا تاثیری در وضعیت میدانی نداشت. این باریکه راه امنی که گروه‌های مسلح بتوانند روی آن برای شکستن محاصره شرق حلب تکیه کنند، نیست. آنها نمی‌توانند از این باریکه کمک‌های نظامی و مالی برای گروه‌های داخل مناطق شرقی ارسال کنند. 
ارتش سوریه با هدف قرار دادن همه ساختمان‌ها و مواضع گروه‌های مسلح سیاست زمین سوخته را برای بازپس‌گیری منطقه دنبال می‌کند به این معنی که منطقه کاملا باید برای عملیات مساعد شو‌د اما داستان فقط به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا نکته‌ای که کمتر رسانه‌های وابسته به گروه‌های مسلح در سوریه به آن پرداخته‌اند یا نخواستند مطرح کنند دام نظامی بود که گروه‌های مسلح به آن گرفتار شدند. 
در واقع نبرد جنوب حلب عقبه گروه‌های مسلح در ادلب را نمایان کرد. هر چند که قبلا نیز نیروی هوایی روسیه و سوریه راه‌های امداد و کمک رسانی گروه‌های مسلح و نیز انبارهای سلاح و لجستیک آنها را در ادلب رصد کرده بودند. در واقع تحرکات گروه‌های مسلح در هنگام تلاش برای شکستن محاصره حلب و پس از آن حرکت نیروهای کمکی این گروه‌ها به سوی حلب، خطوط پشت جبهه و کمکی این گروه‌ها و پاشنه آشیل آنها را در ادلب و حومه آن آشکار کرد. نیروی هوایی روسیه و سوریه نیز مترصد این بودند.
حملات گسترده روزهای گذشته به بانک‌های اهداف گروه‌های مسلح در ادلب و حومه و در مسیر حلب گواه شرایط موجود است. نیروی هوایی روسیه و سوریه که ماموریت پوشش هوایی عملیات حلب را برعهده دارند علاوه بر آن به رصد تحرکات گروه‌های مسلح در ادلب پرداختند. 
انبارهای سلاح و اتاق عملیات اضافی گروه‌های مسلح که در ادلب بمباران شد. در واقع گروه‌های مسلح در دامی گرفتار شدند و ضربه‌ای متحمل شدند که هرگز تصور آن را نمی‌کردند. آنها که با هیاهوی بسیار از ادلب روانه حلب شده بودند چند روز پس از این‌که غبار نبرد سنگین فرو نشست تازه متوجه ماجرا شده‌اند. 
ادلب تنها خط امداد‌رسانی به گروه‌های مسلح در جنگ حلب است و هدف قرار دادن آن یک استراتژی در نبرد بزرگ حلب است. راه‌های امداد رسانی از ادلب به حلب از دو راه صورت می‌گیرد، نخست منطقه قبتان الجبل واقع در میان حومه حلب و ادلب تا دار غزه و حومه شمالی ادلب و راه دوم؛ از ادلب به سراقب تا خان طومان می‌رسد.
برچسب ها: جهان ، تروریست ، حلب ، جنگ
نام:
ایمیل:
* نظر: