bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
در سایه بی توجهی و پنهان کردن معضلات اجتماعی ؛ اعتیاد در جامعه به سمت زنان شدن در حال حرکت است و این یعنی در آینده ای نه چندان دور شاهد زوال بنیان خانواده خواهیم بود.
 در چند سال اخیر زنان به دلایل مختلف به سمت استعمال مواد مخدر گرایش پیدا کرده و سبب شده اند تا به ازای حداقل هر 8 مرد معتاد یک زن معتاد در جامعه وجود داشته باشد.

به گزارش افکارنیوز، هرچند نسبت آمار گرایش زنان به اعتیاد به نسبت مردان کمتر است اما نباید فراموش کرد میزان رشد و گرایش زنان به مصرف مواد روند پرشتابی به خود گرفته و بعید نیست اگر برنامه های بازدارنده تدوین نشود در سال های آینده تعداد معتادان زن برابر با معتادان مرد شده و یا از آنها پیشی بگیرد.
اعتیاد زنان تبعات جبران ناپذیری در کل خانواده بر جا می گذارد که آثار آن می تواند نسل آینده را با مشکلات جدی مواجه سازد زیرا معمولا زنان نقش بیشتری در رفتار و الگوپذیری فرزندان دارند بنابراین اعتیاد زنان علاوه بر ایجاد مشکلات فردی بر سرنوشت نسل ها نیز تاثیرگذار است. برای افزایش این پدیده دلایل متعددی وجود دارد. ( علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر ؛ اینجا)

در سایه فراگیر شدن مواد مخدر به ویژه صنعتی در جامعه و ارزان بودن این مواد، تبلیغات گسترده از سوی مافیا و باندهای قاچاق مواد مخدر در سطح جامعه صورت گرفته و عوامل این باندها این بار زنان را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کرده اند.
با توجه به افزایش آمار زنان معتاد باید گفت مافیای مواد مخدر توانسته به اهداف شوم خود دست یابد زیرا اکنون بسیاری از دختران و کودکان به مست مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده اند و به این صورت بر تعداد مشتریان این باندها افزوده شده است.( زنان، جامه هدف باندهای مواد مخدر؛ اینجا)
در دهه ها گذشته کشیدن سیگار، قلیان ، مواد مخدر (تریاک ) به شکل گسترده متعلق به مردان بود و در این میان گاهی اوقات پیرزنان در روستاها برای کم کردن درد و بیماری خود گاهی چند پک به این مواد می زدند.
به گزارش افکارخبر، بررسی های کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی نشان می دهد، اکنون اعتیاد از شکل سنتی مردانه خارج شده و زنان در حال ربودن گوی سبقت از مردان هستند.

به گفته کارشناسان مردان معتاد امروزی معمولا تمایلی به ترک اعتیاد نداشته و این مساله بر زندگی خانوادگی آنها تاثیرات بسیار منفی به جا می گذارد به طوری که همسران این افراد به دنبال شکست در تلاش‌های مکرر برای نجات همسران معتاد خود، خواسته یا ناخواسته سرانجام ناامید شده و تحت تاثیر همسران خود پا در این راه بی بازگشت اعتیاد می گذارند و همراه همسران به استعمال مواد می پردازند.( نقش مهم مردان در اعتیاد زنان ؛ اینجا)
به اعتقاد برخی از مسوولان دولتی، انجمن های علمی و حتی نمایندگان مجلس، اعتیاد به سمت زنانه شدن در حال حرکت است.
افزایش تمایل زنان به مصرف مواد مخدر سبب شده تا بر تعداد زنان معتاد جامعه افزوده شود و اگر برای این معضل چاره ای اندیشیده نشود به حتم در آینده شاهد چند برابر شدن این پدیده خواهیم بود.
تا سال های گذشته برخی از مسوولان سعی می کردند با پنهان کردن آسیب های اجتماعی به صورت مخفی نسبت به مقابله با این پدیده اقدام کنند اما افزایش تعداد معتادان، زنان خیابانی، قاچاق مواد مخدر و ... نشان می دهد پنهان کاری اصلا چاره کار نبوده بلکه باید با عیان ساختن این معضل، مردم را نسبت به معضل اعتیاد حساس کرد.
مسوولان مختلفی نسبت به زنانه شدن اعتیاد و این معضل هشدار داده اند که نشان از توجه آنان به این معضل است. (اعتیاد زنان از نگاه مسوولان، اینجا)  
برچسب ها: جامعه ، اعتیاد
نام:
ایمیل:
* نظر: