bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
باوجود عزم دولت برای بهبود وضع صنعت؛
وضعیت وخیم اقتصادی در چند سال اخیر که منجر به تعطیلی کارخانه‌های قدیمی یکی پس از دیگری شد، بر کسی پوشیده نیست. این رکود در دولت‌های نهم و دهم شروع شد و به‌سرعت شدت گرفت، تا ...
بامدادجنوب- جواد شکریان:
وضعیت وخیم اقتصادی در چند سال اخیر که منجر به تعطیلی کارخانه‌های قدیمی یکی پس از دیگری شد، بر کسی پوشیده نیست. این رکود در دولت‌های نهم و دهم شروع شد و به‌سرعت شدت گرفت، تا جایی که رشد اقتصادی بیش از 6 درصدی دولت خاتمی، پس از هشت‌ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، به کمتر از منفی 6 درصد رسید. بسیاری از کارشناسان علت این رکود و رشد منفی را تحریم‌هایی می‌دانستند که روزبه‌روز بر شدت آنها افزوده می‌شد. همین امر سبب شد تا دولت فعلی تمام توان خود را برای حل مسائل هسته‌ای و شکستن زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران بگذارد اما اکنون پس از گذشت بیش از یک سال از برجام، هنوز رونقی در فضای کسب و کار کشور و استان مشاهده نمی‌شود.

البته این رکود بیشتر مربوط به سیاست‌های انقباضی بود که دولت یازدهم در سال‌های ابتدایی ورود خود برای کنترل تورم اعمال کرد که باعث تشدید رکود در فضای کسب و کار کشور شد. این موضوع سبب شد تا بسیاری از واحدهای تولیدی استان یا تعطیل شوند و یا با اخراج بخش زیادی از کارگران، با کمترین میزان ظرفیت اسمی، به تولید بپردازند.
وضعیت دشوار اقتصادی در استان بوشهر نیز همانند سایر استان‌های کشور ادامه داشت تا این‌که دولت در واپسین سال ریاست‌جمهوری خود و پس از این‌که تورم را به زیر 10 درصد رساند، سیاست‌های انبساطی پولی را در پیش گرفت و ضمن کاهش سود، به همه بانک‌ها ابلاغ کرد که برخی از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های پیشین بانک مرکزی را نادیده گرفته و به شرکت‌های کوچک و متوسط با شرایط مشخص، تسهیلات دهند.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که تقریبا تمام واحدهای صنعتی نیمه‌فعال و راکد، عمده مشکلات خود را کمبود نقدینگی عنوان می‌کنند. این موضوع باعث شده است که امیدواری‌ها به آینده، کسب و کار و رشد شاخص‌های اقتصادی کشور را بیش از پیش کند، هرچند در راه دستیابی به این اهداف موانع زیادی از جمله خود بانک‌ها وجود دارد.

بانک‌های استان، همکاری لازم با تولید ندارند
حال که دولت در نظر دارد دستی به سر و روی اقتصاد کشور بکشد و با سیاست‌های انبساطی به استقبال تولید برود، بانک‌ها دولت را در این زمینه یاری نکرده و دست دولت را خالی گذاشته‌اند؛ آن هم در حالی که موظف به اجرای این مصوبه هستند.
در همین حال روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی از اعطای تسهیلات 460 هزار میلیارد تومانی به تولیدکنندگان در سال‌جاری خبر داد. بنابراین عزم دولت برای احیای واحدهای تولیدی و رشد اقتصادی جدی است و بانک‌های کشور موظف هستند که این میزان تسهیلات را تا پایان سال جاری به تولیدکنندگان اعطا کنند اما سوالی که پیش می‌آید این است که همه بانک‌های کشور با این مصوبه مقابله می‌کنند یا تنها بانک‌های استان هستند که ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را در کارهای زودبازده و با سود بیشتر سرمایه‌گذاری کنند؟
جالب است بدانیم که استان بوشهر در این طرح، جزء استان‌های محروم کشور قرار گرفته و بر این اساس، به میزان نامحدودی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کرده و هیچ سقفی برای تعداد تسهیلات‌گیرندگان در استان مشخص نشده است.
در هر حال مشخص نیست که با توجه به این‌که این میزان تسهیلات باید تا پایان سال‌جاری به تولیدکنندگان پرداخت شود، بانک‌های استان به چه دلیلی از انجام این مصوبه سر باز می‌زنند؟
البته در این زمینه لازم است مسوول ارشد استان ورود کرده و این موضوع را تسهیل کند که به‌نظر می‌رسد دغدغه‌های مهم‌تری دارند و وقت کافی برای رسیدگی به این مساله ندارد.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری، ضامن متقاضیان
در همین راستا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از عزم دولت برای کمک به تولیدکنندگان و احیای شرکت‌های کوچک و متوسط در کشور خبر داد و افزود: دولت طرح‌های بسیاری در حمایت از تولید مصوب کرده است که می‌تواند تولید کشور را از رکود خارج کند. به‌طور مثال، در طرح کمک‌های فنی اعتباری، میزان تسهیلات پرداخت شده به واحدهای صنعتی استان، 112 میلیارد و کل تسهیلات پرداخت شده به واحدهای صنعتی در طرح نوسازی و تجدید ساختار صنایع، 28 میلیارد ریال بوده است.
مهدی صفوی در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان برای ضمانت دریافت تسهیلات و نداشتن وثیقه به بامداد جنوب گفت: خوشبختانه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری این مشکل را تا حدودی برطرف کرده است. این صندوق با پشتوانه دولتی، در تمامی استان‌ها نماینده دارد و در صورت تائید متقاضی از سوی این نماینده، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری، تسهیلات آن متقاضی را برای بانک ضمانت می‌کند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها همکاری لازم را با تولیدکنندگان ندارند.
وی با اشاره به این‌که نماینده صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در بوشهر، شرکت شهرک‌های صنعتی است، تصریح کرد: تاکنون این صندوق در استان، تسهیلات 14 متقاضی را ضمانت کرده که مجموع اعتبار آنها 63 میلیارد ریال بوده است.

امکان احداث سردخانه در باغات استان
صفوی در رابطه با خوشه‌بندی برخی کالاها و محصولات تولیدی در استان که دارای مزیت‌های به‌خصوصی هستند، بیان کرد: این خوشه‌بندی قرار است برای پنج محصول استان انجام شود که تاکنون خوشه‌بندی خرما به پایان رسیده و خوشه‌بندی آبزیان در دستور کار قرار دارد.
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان این‌که در این طرح ابتدا نقاط فشار صنعت شناسایی و پس از آن هدفگذاری می‌شود، ادامه داد: در این مرحله، راهکارهایی برای رسیدن به اهداف و برطرف کردن فشارها ارائه شده و طبق برنامه مشخص و مدون مشکلات برطرف می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که بر اساس همین طرح، امکان احداث سردخانه در باغات خرمای استان فراهم شد، افزود: برای تجهیز سردخانه و شبکه توزیع، طبق تفاهمنامه‌ای که با صندوق مهر امام رضا (ع) انعقاد کرده‌ایم، به کشاورزان وام چهار درصدی تعلق می‌گیرد.
صفوی در پایان با تاکید بر این‌که هیچ سرمایه‌گذاری در استان با مشکل زمین و زیرساخت‌هایی نظیر آب و برق و... مواجه نیست، تاکید کرد: رکود موجود در استان مربوط به ما نیست، زیرا نیازهای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران که مربوط به ماست، کاملا برطرف شده است.

سالیان زیادی است که تولید استان با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو بوده است. صنایع مختلف استان در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند روند روبه‌رشدی داشته باشند و با رکود دست و پنجه نرم کرده‌اند. با این حال، دولت یازدهم شرایط بسیار خوبی را برای صنایع خرد و کوچک فراهم کرده است. بنابراین، مجموعه صنعت استان باید دست به دست دهند و مشکل تولید و اشتغال استان را برطرف کنند که تاکنون این عزم در همه واحدها آن‌گونه که باید مشاهده نشده است. امیدواریم سال‌جاری که آخرین سال دولت یازدهم نیز هست، سالی پربار برای صنعت و مردم استان بوده و رونق را به بوشهر برگرداند.
بامداد جنوب در گزارش‌های بعدی خود به بررسی مشکلات تولیدکنندگان و وجود کاستی‌ها در بخش صنعت خواهد پرداخت. 

برچسب ها: اقتصاد ، بانک ، کارخانه
نام:
ایمیل:
* نظر: