bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
فاطمه صادقی‌‌زاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
سوژه امروز ما هم مربوط به بانویی است که سعی کرده با تهیه برنامه‌های مستند در مورد بوشهر و داشته‌ها و محبوبیت این استان عشق و علاقه خود را نسبت به این استان ثروتمند اما قانع ادا کند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
امروز در یکی از خبرگزاری‌های استانی دیدم که به معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان پرداخته است، گزارش خوب و قابل تاملی بود، به‌راستی پیرامون ما چقدر سوژه‌های خوبی برای نوشتن هست، از طبیعی گرفته تا انسانی. 
سوژه امروز ما هم مربوط به بانویی است که سعی کرده با تهیه برنامه‌های مستند در مورد بوشهر و داشته‌ها و محبوبیت این استان عشق و علاقه خود را نسبت به این استان ثروتمند اما قانع ادا کند. بدون‌شک بوشهر دیاری است لبریز از مهر و زیبایی‌هایی است که خاص و گاه مهییج‌کننده‌اند. این بانوی جوان کوشیده است تا مهربانی‌ها مردمان این دیار و سرخی غروب نشسته بر رخ دریا و دیرینگی بافت بوشهر را در قاب دوربینش به نمایش بگذارد. 

فاطمه صادقی‌زاده حدود 16 سال است که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند. وی بازیگری تئاتر، خبرنگاری مطبوعات (8 سال سابقه همکاری با روزنامه اطلاعات) و مدیریت روابط عمومی جشنواره‌ها و... را در کارنامه هنری خود دارد. صادقی‌زاد ه سال‌ها پیش موفق شد مقام سوم گزارش خبری را در جشنواره ملی جوان برتر ایرانی و جوان برتر به‌دست آورد. اکنون حدود شش سال است که با صدا و سیمای مرکز بوشهر در بخش‌های مختلف همکاری می‌کند. وی کارش را در این مرکز با دستیاری تهیه‌کننده و گزارشگری برنامه خانواده شروع کرد، بعد از آن به‌عنوان گزارشگر برنامه «شونشینی» و همچنین بعدها به‌عنوان مجری در برنامه‌های مختلف فعالیت خود را ادامه داد تا این‌که دو سال پیش تهیه‌کنندگی برنامه «خانواده» را به‌دست گرفت و این برنامه موفق شد در طول یک سال، چهار بار نمره بالای 70 را در میان دیگر مراکز استانی کسب کند. از همین رهگذر، وی توانست جایزه تهیه‌کننده برتر را در حوزه ازدواج جوانان از آن خود کند و بعد از آن هم به‌مدت یک سال به‌عنوان تهیه‌کننده و مجری ارتباط با شبکه «شما» همکاری داشت. همچنین صادقی‌زاده به‌عنوان نخستین گزارشگر زنی بود که در برنامه نود گزارشی را با موضوع «بچه‌های فوتبال‌دوست شهر زلزله‌زده شنبه» ارائه کرد اما افزون بر همه اینها، دو سال است که برنامه مستند این تهیه‌کننده بوشهری همزمان با دهه کرامت از شبکه سه و یک سیما پخش می‌شود. وی در حال حاضر اجرای برنامه «یه خونه یه رودخونه» را برعهده دارد. در این خصوص گفت‌وگویی را با این بانوی تهیه‌کننده صورت دادیم.

فاطمه‌ صادقی‌زاده درباره مستند «برای تو می‌خوانم» که روز یکشنبه از شبکه یک سیما پخش شد، به بامداد جنوب گفت: هر سال در دهه کرامت جشنواره ملی مشاعره رضوی در شهر بوشهر برگزار می‌شود که در این جشنواره زن و مرد، پیر و جوان، کودکان و نوجوان از سراسر کشور با هم به رقابت می‌پردازند. این جشنواره پر از سوژه‌های نابی است که می‌توان به داستان هر کدام از آنها از دریچه خاصی نگاه کرد. مستند «برای تو می‌خوانم» داستان زن و شوهری جوان به‌نام «سجاد» و «نجمه» است که در مشاعره‌های قبل حضور داشته‌اند و آشنایی آنها با یکدیگر در این جشنواره رقم می‌خورد و در نهایت با یکدیگر ازدواج می‌کنند. سجاد جوانی (اهل قوچان) از دیار خراسان است و نجمه اهل شیراز. در این گزارش مستند این زوج از علاقه‌مندی خود به بوشهر و مردمانش می‌گویند و این‌که شاید اگر جشنواره در شهر دیگری بود، با این علاقه در این جشنواره حضور پیدا نمی‌کردند و این خونگرمی و مهمان‌پذیر بودن مردم این دیار است که آنها را به بوشهر کشانده است. آنها از صداقت و پاکدلی مشاعره‌کنندگان رضوی می‌گویند که بدون هیچ حسادتی کنار هم قرار می‌گیرند و به هم شعر قرض می‌دهند... .

وی در ادامه با بیان این‌که «برای تو می‌خوانم» در لوکیشن‌های متعدد و متفاوتی نظیر ساحل بوشهر، کافه کهن، هتل محل اقامت و در پایان در محل برگزاری جشنواره ضبط شده است، افزود: این زوج در نهایت از این جشنواره حذف می‌شوند و تمام لحظات پر از استرس و مالامال از اضطراب آنها در این مستند به تصویر کشیده شده است.
تهیه‌کننده فیلم مستند «برای تو می‌خوانم» با اشاره به این‌که سال گذشته هم مستندی با نام «رضای رضا» با تصویربرداری عبدالکریم خلیفه و دستیاری میلاد بازوند با همین موضوع (جشنواره مشاعره رضوی) به مدت 12 دقیقه ساخته است که از شبکه 3 سیما پخش شد، یادآور شد: خوشبختانه این مستند مورد توجه برنامه‌سازان این شبکه قرار گرفت و همین امر موجب شد که امسال هم این کار را به من سفارش بدهند که در نهایت مستند «برای تو می‌خوانم» را تهیه و کارگردانی کردم و تصویربرداری و تدوین این کار هم بر عهده محمدرضا جنگی بود که روز یکشنبه از شبکه یک سیما پخش شد.
صادقی‌زاده با بیان این که بیشتر علاقه‌مند به کار تهیه و ساخت مستند در حوزه‌های اجتماعی هستم، تصریح کرد: همچنین بیشتر به برنامه‌سازی تمایل دارم تا قرار گرفتن در جلوی دوربین، زیرا با برنامه‌سازی به‌خصوص ساخت برنامه‌های اجتماعی حالم خوب می‌شود و احساس مفید بودن می‌کنم. البته یادآوری می‌کنم که کار مستندسازی را ابتدا با ساختن آیتم‌های کوچک شروع کردم و در آغاز بیشتر برنامه‌ها را به‌طور تجربی می‌ساختم اما بعد از آن با حضور در دوره‌های مختلفی که به همت سازمان صدا و سیما با حضور استادان مجرب برگزار می‌شد، برای افزایش توانایی و آموزش خود برای ساخت برنامه‌های مستند بهره گرفتم. 

وی با بیان این‌که استان بوشهر پر از سوژه است، یادآور شد: به‌نظر من از عاطفه و مهربانی مردمان این دیار گرفته تا کوچک‌ترین جاذبه گردشگری استان همه اینها سوژه‌های بکری هستند که می‌تواند مورد توجه برنامه‌سازان و مستند‌سازان باشد. در واقع استان ما از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های متنوعی برای ساخت برنامه‌های مستند برخوردار است. البته مستندسازانی نظیر سیدحسین و سیدرضا صافی، عبدالرسول آذرشب، رامتین بالف و... تاکنون مستند‌های بسیار خوبی را در مورد بوشهر و داشته‌هایش ساخته‌اند که بسیاری از این تولیدات در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شده است.
تهیه‌کننده و کارگردان مستند «برای تو می‌خوانم» در پایان خاطرنشان کرد: کوشیدم در هر راهی که قدم برمی‌دارم، آخرین توان خودم را به‌کار بگیرم، چون مردم بوشهر شایسته بهترین‌ها هستند. در حال حاضر تمام دغدغه‌ام این است که وقتی برنامه‌ای برای بوشهر نازنینم می‌سازم، بهترین باشد، هر چند که خیلی از اطرفیان می‌گویند که برای کارت زیادی وقت می‌گذاری اما این حرف‌ها در من تاثیری ندارد، چراکه کارم را با علاقه و عشق دنبال می‌کنم، ای‌کاش تنها به بعد مادی کار نگاه نکنیم. همین که کار حال دلمان را خوب می‌کند، به‌نظرم کفایت می‌کند. در اینجا جا دارد از خانواده عزیزم که همیشه همراه و همگام من هستند، تشکر ‌کنم و همچنین از روزنامه بامداد جنوب که بودنش افتخاری برای بوشهر و مردم بوشهر است، قدردانی می‌کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر: