bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
بیش از دو ماه از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، می‌گذرد، با این حال عملکرد برخی نمایندگان دلسوز مردم در مجلس نشان می‌دهد که آنها بعضی از حاشیه‌های انتخاباتی هفتم اسفند‌ماه را هنوز فراموش نکرده‌اند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
 بیش از دو ماه از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، می‌گذرد، با این حال عملکرد برخی نمایندگان دلسوز مردم در مجلس نشان می‌دهد که آنها  بعضی از حاشیه‌های انتخاباتی هفتم اسفند‌ماه را هنوز فراموش نکرده‌اند. یکی از پر رنگ‌ترین حاشیه‌های انتخابات گذشته، رد صلاحیت شدن نماینده اصفهان پس از اخذ رای مردم بود که همان زمان نیز با واکنش‌های متعددی از سوی نمایندگان مجلس نظیر علی مطهری و همچنین مقامات وزارت کشور از جمله وزیر کشور مواجه شد. حتی کار به جایی کشیده شد که مطهری وزیر کشور را تهدید به استیضاح  کرد. با این حال؛ چه نمایندگان مجلس و چه مقامات وزارت کشور، نتوانستند نظر شورای نگهبان را تغییر دهند. اما حالا نمایندگان که با خیالی آسوده‌تر  بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه زده‌‌اند، سعی دارند به شکلی با مصوبات و تصبره به اصلاح قانون انتخابات بپردازند تا بتوانند در انتخابات‌های آینده از آرای مردم حفاظت کنند. در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با طرحی که به بهانه رد صلاحیت مینو خالقی پیشنهاد شد، به بررسی طرح استفساریه تبصره ۳ ماده ۵۲ و ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس پرداختند و در نهایت  با ۱۲۹ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر، به کلیات استفساریه تبصره ۳ ماده ۵۲ و ماده ۷۳ قانون انتخابات موافقت شد. 

در همین رابطه نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در موافقت با این طرح گفت: در جریان انتخابات در یک حوزه انتخابیه که نتیجه آن به تائید شورای نگهبان رسیده و هیچ تخلفی مثل خرید آراء صورت نگرفته نباید صرفا به‌علت یکی از سوابق منتشر شده آرای منتخب مردم را باطل اعلام کرد که این بی‌احترامی به منتخب مردم است.
علی مطهری در ادامه با تاکید بر این‌که این استفساریه صرفا برای حل مشکل یک شخص نیست، تصریح کرد: در انتخابات‌‌ بعد ممکن است این اشکال به وجود بیاید و اشکال این موضوع از آنجا است که قانون آئین‌نامه داخلی مجلس ابهام دارد که اکنون نیاز به تفسیر آن دیده شده و عمده این اختلاف بین محدوده کاری مجری و ناظر انتخابات است که امیدواریم حل شود و دیگر شاهد بی‌احترامی به منتخب مردم نباشیم.
وی که یکی از منتقدان اصلی رد صلاحیت مینو خالقی بود، با تاکید بر اجرای مر قانون اعلام کرد: اکنون قانونگذار برای احترام به رای مردم گفته که اگر مدرک جدیدی به هیات نظارت در خصوص یکی از منتخبان مردم داده شد این اسناد و مدارک باید به مجلس رفته و در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها صلاحیت منتخبان مردم از سوی مجلس و سایر منتخبان مردم بررسی شود که در صورت صلاحدید می‌توان فرد را حذف کرد یا اجازه ادامه کار به او داد البته این در صورتی است که آرای نماینده با تخلفاتی مثل خرید رای یا تهدید صورت نگرفته باشد که این موضوع از این دستور خارج است.

 مطهری در خصوص احتمال این‌که شورای نگهبان با این طرح استفساریه موافقت کند، تصریح کرد: قطعا این احتمال وجود دارد،‌ چراکه تا جایی که بنده اطلاع دارم و در صحبت‌های خصوصی با اعضای شورای نگهبان مطرح شده، بسیاری از اعضای این شورا با نظر ما درباره نادرستی ردصلاحیت خانم خالقی پس از انتخابات موافقت دارند و تنها آیت‌الله جنتی بر مخالفت با این نظر تاکید دارند.


گفتنی است در طرح استفساریه تبصره ۳ ماده ۵۲ و ماده ۷۳ قانون انتخابات، دو سوال وجود دارد که به گفته‌‌ نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در این طرح  به هر دو سوال پاسخ داده شده است تا بتوان با اصلاح قانون انتخابات، از آبروی منتخبان مردم حفاظت شود.
یادآوری می‌شود، این طرح که به‌نوعی محدوده نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس را مشخص می‌کند، پیش از این در اولین روزهای مجلس دهم نیز از سوی مطهری ، به مجلس ارائه شده بود. 
اکنون این طرح شاید نتواند مینو خالقی را بر کرسی بهارستان بنشاند‌ اما می‌تواند جلوی اتفاقات مشابه را بگیرد، همچنین انتظار می‌رود اگر نتواند تاثیر مستقیم بر انتخابات شوراهای شهر و روستاها که در اوایل سال آینده برگزار می‌شود، بگذارد، حداقل تاثیر غیر‌مستقیم بر رفتار کاندیداهای احتمالی و نهادهای نظارتی ‌بگذارد.
برچسب ها: سیاسی ، مجلس ، مردم ، طرح
نام:
ایمیل:
* نظر: