bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
امروزه کم‌آبی به یک چالش بزرگ برای مردم تبدیل شده است. خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها و مابین بودن آب زیرزمینی نشان از مشکلات جدی در این بخش دارد.
محسن قاسمی‌زاده:
امروزه کم‌آبی به یک چالش بزرگ برای مردم تبدیل شده است. خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها و مابین بودن آب زیرزمینی نشان از مشکلات جدی در این بخش دارد.
منطقه خاییز تنگستان را همه می‌شناسند؛ منطقه‌ای با طبیعت بکر، زیبا و منحصر به فرد که همه‌ساله در فصول مختلف به‌ویژه ایام عید میزبان مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط استان و کشور است.
روستاهای خاییز روزگاری در دهه 50 به‌عنوان اصلی‌ترین تامین کننده مرکبات چون سیب، پرتقال، انگور و لیموشیرین و ترش و همین‌طور خرمای بوشهر، فارس خوزستان به شمار می‌رفت و قرار گرفتن منطقه خاییز بین دو کوه بیرمی وکوه سرخ به روستاهای این منطقه زیبایی خاص بخشیده است.
منطقه خاییز منصوری از رشته‌کوه‌های زاگرس است که به‌دلیل ارتفاع نسبتا بالای آن از سطح دریا آب و هوا فضای بهتری از سایر نقاط استان دارد و وجود چشمه‌های آب‌شیرین آن مزید بر علت شده تا اغلب نقاط این منطقه در بیشتر ماه‌های سال سبز باقی بماند. سرچشمه آنها کوه بیرمی است و این مهم بر آبادانی این کوه تاثیر فراوانی گذاشته است.

منطقه خاییز دارای12پارچه آبادی از جمله، نی‌دان، دویلی، بویی و گلنار، پنبه‌کار، چم مزرعه (خالی از سکنه) کشی بنیون، مخدان، یخ، تلخ آیید آشی هر کدام دارای یک چشمه شیرین با دبی دو لیتر تا 20 لیتر در ثانیه است که از مجموع13چشمه آب‌شیرین در حال حاضر فقط پنج چشمه دارای آب دارد و بقیه در گذر زمان در حال خشک شدن هستند و هیچ‌گونه آبی ندارند.
خشکیدن این چشمه‌ها تراژدی غمناکی برای مردم و منطقه خاییز به‌ وجود آورده است، چراکه بی‌آبی کمبود آب خشکسالی تهدید جدی برای محیط زیست و حیات وحش و همین‌طور دامداری کشاورزی را به‌دنبال داشته و می‌بایست در این خصوص چاره‌اندیشی شود.
چشمه‌های آب‌شیرین خاییز پرآب‌ترین و با کیفیت‌ترین آب در حاشیه خلیج فارس است که تامین کننده آب کشاورزی نخیلات و مشروبات منطقه خاییز بوده و برای ادامه این روند باید برنامه‌ریزی اصولی از سوی مسوولان امر صورت بگیرد.
دهیار روستای بنیون می‌گوید: منطقه خاییز دارای90هکتار مرکبات و250هکتار باغات بوده که بر اثر خشکسالی و کمبود آب بخش اعظمی از نخیلات این منطقه خشک شده است.
خلیل بهرامی افزود: از سال 77 آب 45 زوستای بخش دلوار از طریق چاه عمیق خاییز تامین می‌شود و همین امر تاثیرات خودش را بر خشک شدن چشمه‌ها گذاشته است.
وی تاکید کرده است: آب شیرین، ناموس منطقه خاییز بوده و از مسوولان انتظار داریم ضمن مرتفع کردن مشکل آب دلوار از انتقال آب به منطقه ساحلی جلو گیری کنند تا در آینده مشکل آن اجتماعی - امنیتی نشود.

مدیر جهاد کشاورزی تنگستان نیز در این خصوص می‌گوید: از مجموع 13چشمه آب شیرین روستاهای خاییز فقط پنج چشمه آب دارند که تامین کننده باغات مرکبات منطقه این روستاهاست.
علایی خاطرنشان کرد: طرح مطالعاتی جاده دسترسی به چشمه بنیون انجام شده ولی تامین اعتبار نشده است. 
وی خواستار تامین اعتبار برای بهسازی و احداث استخر چشمه‌ها در راستای جلوگیری از هدررفت آب از این ‌ها شد.
این گزارش حاکی است، هیچ‌گونه اقدام اساسی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری این منطقه در سال‌های اخیر انجام نشده و این یک فاجعه است.
از سوی دیگر پروژه ‌تمام جاده اهرم خاییز نیز بلاتکلیف مانده و تامین اعتبار نشده است و گلایه مردم و گردشگران را به‌دنبال دارد. امید است مسوولان فکری اساسی برای این منظور بیندیشند. 

برچسب ها: جامعه ، آب ، کشاورزی
نام:
ایمیل:
* نظر: