bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
بالگردها به مقصد نرسیدند؛
آتشسوزي ديگري در کوه بيرمي سبب شد تا کلکسيون آتشسوزيها تکميل شود و اين بار کوه بيرمي که جزء مناطق چهارگانه تحت کنترل محيطزيست است، طعمه آتش سوزان شود.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
آتشسوزي ديگري در کوه بيرمي سبب شد تا کلکسيون آتشسوزيها تکميل شود و اين بار کوه بيرمي که جزء مناطق چهارگانه تحت  کنترل محيطزيست است، طعمه آتش سوزان شود. اين آتشسوزي از دوشنبهشب در ارتفاعات کوه بيرمي رخ داد که در همان ساعات اوليه جلسه مديريت بحران در سطح شهرستان تشکيل شد. کوه بيرمي در دو شهرستان دشتي و تنگستان قرار دارد و داراي قابليتهاي گردشگري، زيستمحيطي و کوهنوردي با شيب زياد و از نوع سنگي است که بهندرت در آن خاک قابل مشاهده است اما داراي پوشش گياهي و جانوري مناسب و متنوعي است که تقريبا يک روز و نيم در آتش سوخت.
براي بررسي بيشتر اين مساله با رئيس محيط زيست استان گفتوگو کرديم اما وي که در استان گلستان براي شرکت در سمينار مديران سراسر کشور به سر مي برد، ما را به معاون خود ارجاع داد. 

معاون نظارت و پايش ادارهکل حفاظت محيط زيست استان در گفتوگو با بامداد جنوب در پاسخ به اين سوال که گفته ميشود فرمانده يگان و ديگر مسوولان محيط زيست اعم از معاون محيط زيست استان و رئيس محيط زيست هيچکدام در صحنه حادثه حاضر نشدهاند، تصريح کرد: همان روز حادثه نخستين جلسه کميته بحران شهرستان تشکيل شد و تصميم بر آن شد که اکيپي متشکل از منابع طبيعي، محيط زيست و هلال احمر به منطقه مورد حادثه عازم شوند. غلامرضا فقيه ضمن تاکيد بر اينکه ما تمام مدت در آمادهباش کامل بوديم و به همراه فرمانده يگان در جلسه بحران شهرستان حضور داشتيم، افزود: تا کنون سه جلسه ستاد بحران تشکيل شده و تمام ارگانهاي درگير از جمله محيط زيست، منابع طبيعي، هلال احمر، نيروي انتظامي، سپاه و بسيج که در محل حادثه حضور داشتند، طبق تصميمي که فرمانداري در جلسه ستاد بحران با اعضاي يادشده اعلام ميکند، اقدامات لازم را صورت دادهاند. 
وي در ادامه تاکيد کرد: لزومي نداشته که همه مسوولان در محل حادثه حضور به هم برسانند. 
غلامرضا فقيه با تاکيد بر اينکه فرمانداري شهرستان دشتي مسوول کميته ستاد بحران است و براساس تصميماتي که در همين جلسه گرفته ميشود، اقدامات لازم انجام ميشود، خاطرنشان کرد: از آنجا که مسير صعبالعبور است و با وسيله نقليه نميشود به منطقه ورود کرد، اکيپ مورد نظر پياده عازم شدند که بلافاصله پس از مخابره خبر آتشسوزي در صحنه حادثه حاضر شدند. 
فقيه با بيان اينکه در جلسه روز گذشته نيز با توجه به اينکه بهسبب وزش باد باز هم احتمال آتشسوزي در منطقه پيشبيني شده، تصريح کرد: بنا شد اکيپ ديگري متشکل از محيط زيست، هلال احمر، منايع طبيعي، عشايرها و NGO  ها به منطقه عازم شوند و شب را همانجا سپري کنند. اين گروه ساعت 5:30 بعد از ظهر روز گذشته به منطقه عازم شدند. 
وي با اشاره به اينکه يک گروه پشتيباني نيز در منطقه مورد نظر بهمنظور حمايت از اکيپ عازم مستقر شدهاند، گفت: در زمان حادثه بالگردي  از فارس به منطقه عازم شد که بهسبب نقص فني مجبور به بازگشت شد و بالگردي ديگري از طرف نيروي دريايي سپاه هم به منطقه عازم شد که آن هم موفق به فرود نشد. 
اين مسوول در پاسخ به اين سوال که آيا خسارتهاي وارد شده در منطقه برآورد شده يا نه؟ تصريح کرد: تعيين خسارت بر عهده منابع طبيعي است، زيرا متولي و مسوول اصلي است. 
فقيه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه در چنين مواقعي وظيفه محيط زيست چيست، يادآور شد: در چنين حوادثي گام نخست مهار کردن آتش است و پس از آن بررسي علت حادثه که اين آتشسوزي بهسبب رعد و برق در ارتفاعات اتفاق افتاد. پس از آن راهکارهايي بهمنظور مقابله با چنين حوادثي پيشبيني ميشود. 

گفته ميشود، فرماندار دشتي در زمان وقوع آتشسوزي براي اطفاي حريق درخواست بالگرد کرده بود، اين در حالي است که با وجود هماهنگيهاي لازم براي ارسال بالگرد، بهعلت نقص فني اين بالگرد که از فارس عازم شده بود، تلاش ستاد بحران شهرستان را با شکست مواجه کرد و آتش با سرعت در حال نابودي جنگلها بود. حال اين سوال پيش ميآيد که چرا بايد از فارس درخواست بالگرد کنيم؟! يک حادثه چند بار بايد اتفاق بيفتد و تشکيل ستاد بحران داده شود تا راهکارهاي پيشبيني شده بهمنظور مقابله با چنين حوادثي روي هم گذاشته شود اما باز هم شاهد چنين حادثهاي باشيم که در کوه بيرمي که جزء مناطق چهارگانه است، شاهد آتشسوزي وسيع باشيم. 
وي افزود: پيش بيني ميشود علت اين آتشسوزي صاعقه و رعد برق بوده و دنبال آن نيز توفان شديد به آتشسوزي بيشتر کمک کرده است، هر چند هنوز منتظر اظهار نظر کارشناسان در اين زمينه هستيم.
هنوز آماري از ميزان خسارتها منتشر نشده و در دست بررسي است اما آنچه بديهي است، آن است که کوه بيرمي جزء مناطق چهارگانه تحت  کنترل محيطزيست و در حوزه مسووليت بيچون و چراي اين ارگان است، هر چند که مسوولان طبق معمول هميشگي شروع به پاسکاري مسووليت در زمين يکديگر کنند. عادت شده که هر گاه افتخاري نصيب منطقهاي شود، همه ارگانها صاحب آن شوند و هر گاه خسارت و کمکاري صورت بگيرد، بلاصاحب ميشود. 

برچسب ها: جامعه ، آتش ، جنگل ، بيرمي
نام:
ایمیل:
* نظر: