bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
خدیجه گرشاسبی در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب؛
چندي است که انجمن حاميان محيط زيست رايزني‌هاي بسياري را براي تشکيل يک کميته محيط زيستي با شوراي شهر بوشهرانجام داده‌اند. بوشهري که با پتانسيل بالا در حوزه سواحل و دريا يکي از مهم‌ترين نقاط کشور محسوب مي‌شود اما ...
بامداد جنوب- هدی خرم آبادی:
چندي است که انجمن حاميان محيط زيست رايزني‌هاي بسياري را براي تشکيل يک کميته محيط زيستي با شوراي شهر بوشهرانجام داده‌اند. بوشهري که با پتانسيل بالا در حوزه سواحل و دريا يکي از مهم‌ترين نقاط کشور محسوب مي‌شود اما رعايت نکردن مسائل زيست‌محيطي با آسيب‌ها و تهديدات جدي همراه بوده است. از همين رو، با رايزني‌هاي گوناگون تشکيل کميته محيط زيستي به تصويب شوراي شهر بوشهر رسيد. براي آشنايي بيشتر با اهداف و فعاليت اين کميته محيط زيستي با يکي از دوستداران طبيعت گفت‌وگو کرديم. محمدمهدي طياري در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص  آغاز به کار کميته زيست‌محيطي با بيان اين‌که در 5/4/95 نامه‌اي به اعضاي شوراي شهر مبني بر اين‌که شهرداري بوشهر صرفا از بُعد توسعه شهري فارغ از حفظ محيط زيست دريايي که بخش جداناپذيري از جغرافياي کهن شهر بوشهر است، اقدام به استحصال بدون مطالعه مي‌کندکه نتيجه آن تخريب اکوسيستم دريايي و حذف زيستگاه‌هاي طبيعي جانداران حوزه بلافصل خشکي و دريايي است، از همين رو خواستار آنيم تا چنانچه توسعه‌اي قرار است اتفاق بيفتد بر مبناي اصول باشد، پيشنهاد مي‌شود تا در يک حرکت اصولي با استفاده از پتانسيل‌هاي علمي و تجربي استان و يا حضور مشاوران کشوري نسبت به مطالعه طرح جامع استحصال از دريا اقدام شايسته‌اي صورت بگيرد، ارسال شد، گفت: نامه‌نگاري‌ها و پيشنهادهاي بسياري از سوي انجمن حاميان محيط زيست به شوراي شهر بوشهر ارسال شده که يکي از مهم‌ترين اين پيشنهادها، تشکيل کميته تخصصي بهداشت و محيط زيست در محل شوراي اسلامي شهر بوشهر به‌عنوان راهي جهت توانمند کردن حوزه تصميم‌گيري در مديريت شهري بود. 

طیاری تاکید کرد: با فعالیت این کمیته تلاش می‌شود تا شناسایی و پرداخت مسائل و چالش‌های بهداشتی-زیست‌محیطی شهر با نگاه تخصصی و دقیق از سوی اعضای شورای شهر اسلامی صورت بگیرد. 
به همین منظور طی گفت‌وگویی با رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر بوشهر نظر او را درباره این کمیته جویا شدیم. خدیجه گرشاسبی با بیان این‌که پس از گذشت تقریبا دو سال از آغاز به کار شورا بود که با توجه به وجود کمیسیون بهداشت و سلامت در دیگر استان‌ها و کلانشهرها، ضرورت حیات و وجود چنین کمیسیونی بیش از پیش احساس شد، بنابراین طرح کمیسیون را به شورا ارائه کردیم که در نهایت هم تصویب شد.
وی با اشاره به این‌که یکی از نخستین مصوبه‌های ما، طرح ایجاد فرهنگسرا در محلات بوشهر بود، افزود: در حال حاضر شش فرهنگسرا راه‌اندازی کرده‌ایم.
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت در ادامه به طرح دوم این کمیسیون اشاره و تصریح کرد: براساس نیازی که هم از سوی شهروندان بارها گوشزد و مطرح شده بود و هم با توجه به این‌که یکی از دغدغه‌های همیشگی ما بود، بر آن شدیم تا یک کمیته تخصصی بهداشت و سلامت را که زیرمجموعه کمیسیون سلامت شورای شهر باشد، تشکیل دهیم. گرشاسبی به اعضای این کمیسیون اشاره کرد و گفت: دوستداران محیط زیست، فعالان NGOها، فعالان حوزه بهداشت و سلامت، نماینده بهداشت، نماینده دامپزشکی، نماینده دانشگاه علوم‌پزشکی، نماینده کشتیرانی و بنادر، نماینده پایگاه هوایی و دریایی، مدیرعامل پسماند و معاونت خدمات شهری از اعضای این کمیته هستند.
این مسوول با اشاره به این‌که در این کمیته خود اعضای شورای شهر به نمایندگی رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت اعضای کمیته را تشکیل می‌دهند، در پاسخ به این سوال که هدف از راه‌اندازی این کمیته چه بوده، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از راه‌اندازی این کمیته بیشتر به‌سبب مسائل محیط زیستی بوده که در شورای شهر مسائل زیست محیطی بسیار مطرح می‌شوند و تقاضا در این راستا بسیار بالاست. هدف دیگر نیز ساماندهی حیوانات بلاصاحب است که در مرکز شهر و محلات جنوبی مشاهده می‌شوند. 

گرشاسبی ادامه داد: طی رایزنی‌هایی که با معاونت خدمات شهری داشته‌ایم، تعدادی از این سگ‌ها زنده‌گیری شدند و کارشناسان تلاش دارند نژادهای برتر را هم شناسایی کنند تا در صورت لزوم به‌عنوان مثال بتوان در سازمان آتش‌نشانی از آنها استفاده کرد. 
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت با بیان این‌که در جاهایی مثل بنادر که محصور هستند و مکان‌های دیگر مانند پایگاه هوایی و دریایی که خود شهرداری نمی‌تواند ورود کند، تاکید کرد: این سگ‌ها در این مکان‌ها زاد ولد می‌کنند و بعد به سطح شهر برمی‌گردند، از همین رو مکانی را در تنگک برای ساماندهی آنها مشخص کرده‌ایم.
گرشاسبی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان و متخصصان و دوستداران طبیعت بر نقطه‌ای که در تنگک انتخاب شده ایراداتی وارد کرده‌اند و معتقدند به هیچ وجه کارشناسی نشده، گفت: این کمیته را برای همین موارد تشکیل داده‌ایم تا با استفاده از نظر کارشناسان امور را به نحو احسنت پیش ببریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که یعنی با اعلام نظر کارشناسان مبنی بر جانمایی دیگر، این محل جابه‌جا و تعویض می‌شود، تصریح کرد: بله، قطعا. دوستداران محیط زیست یکی از اعضای اصلی این کمیته هستند.
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت به نخستین جلسه برگزار شده این کمیته اشاره کرد و افزود: برنامه بعدی ما، آب‌های سطحی در سطح شهر خواهد بود. 
تلاش و همت بالای انجمن حامیان محیط زیست در راستای راهکارها و پیشنهادهایی که به مسوولان ارائه می‌کنند، علاوه بر این‌که قابل تحسین و تقدیر است، در صورت عمل کردن به آنها می‌تواند گره‌ای از گره‌های کور را باز کند تا به کمک آنها به توسعه پایدار دست یابیم. لزوم بهره بردن از تجربه و دانش کارشناسان همیشه راهگشا بوده، به شرط آن‌که این افراد به منزله مانع تلقی نشوند بلکه دانش و تخصص آنها همچون بازوان توانمندی در نظر گرفته شود که بار را راحت‌تر به سرمنزل مقصود می‌رسانند. گره‌ای را که شخص دیگری با انگشت خود و با متوسل شدن به زور با صرف وقت بسیار تلاش می‌کند انجام دهد، یک متخصص با ابزار مخصوص به آن در مدت‌زمان کمتری به بهترین و صحیح‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد و این‌گونه است که کمتر متضرر خواهیم شد. در کنار حامیان محیط زیست، انعطاف‌پذیری شهرداری بندر بوشهر نیز نکته در خور دیگری است که می‌تواند تلنگری باشد برای دیگرانی که فقط پشت تریبون‌های مطبوعاتی انتقادپذیر هستند اما در واقع کمترین وقعی به انتقادات، پیشنهادها و راهکارها نمی‌نهند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: