bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
صیادان بوشهری بیکار می شون؛
فصل صید میگو در آب‌های استان از چهارم مردادماه آغاز شد و بیش از هزار و ۲۰۰ شناور و بیش از هشت هزار صیاد به دریا زدند تا روزی حلال خود را از این خوان پربرکت الهی برداشت کنند.
بامداد جنوب: فصل صید میگو در آب‌های استان از چهارم مردادماه آغاز شد و بیش از هزار و ۲۰۰ شناور و بیش از هشت هزار صیاد به دریا زدند تا روزی حلال خود را از این خوان پربرکت الهی برداشت کنند. هم‌اکنون نزدیک به یک ماه از آن روز می‌گذرد. صیادان بوشهری با توجه به وعده‌های مسوولان، انتظار داشتند تورهای پربارتری نسبت به سال‌های اخیر داشته باشند. گشت‌های صیادی پیش از آغاز فصل صید، از فراوانی میگو داد سخن داده و پیش‌بینی می‌کردند که امسال در حدود دو تن میگو از آب‌های نیلگون خلیج فارس، صید صیادان بوشهری می‌شود اما در همان روزهای اول صید مشخص شد که ذخایر دریا آن‌قدرها هم که مسوولان می‌گفتند پربار نیست و ذخایر میگو درست ترمیم نشده‌اند. شاید اگر ما هم مانند استان هرمزگان 10ها میلیون قطعه میگو پس از پایان فصل صید در دریا رهاسازی می‌کردیم، الان صیادانمان از وضعیت نامطلوب صید سخن نمی‌گفتند.

صید میگو سال به سال کمتر می‌شود
یک صیاد میگو در بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که امسال نیز مانند سال‌های اخیر شاهد کاهش صید در استان بودیم، گفت: هر سفر صیادی ما، تقریبا سه روز طول می‌کشد. در این سفر سختی‌های زیادی می‌کشیم تا بتوانیم روزی حلال برای خانواده‌هایمان ببریم اما متاسفانه ذخایر دریا هر سال کمتر از سال گذشته می‌شود.
وی با بیان این‌که با توجه به بررسی‌های کارشناسان امسال امیدوار بودیم صید پربارتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم، تصریح کرد: از همان روزهای اول صید، مشخص شد آن‌گونه که گشت‌های صیادی به ما وعده داده بودند، اوضاع ذخایر دریا خوب نیست زیرا نسبت برداشت صیادان از دریا در مقایسه با سال گذشته پایین‌تر آمده بود.
این لنج‌دار بوشهری، صید بی‌رویه و قاچاق میگو پیش از آغاز فصل صید را از عوامل مهم کاهش ذخیره‌های دریا عنوان کرد و افزود: متاسفانه پیش از این‌که صید میگو برای صیادان به‌صورت قانونی آزاد شود، شاهد میزان بسیار زیادی میگوی قاچاق در استان هستیم که آزادنه به فروش آن می‌پردازند. با وجود این وضعیت و برخورد نکردن مسوولان با آنها، همین می‌شود که امسال از سال گذشته هم صید کمتری نصیبمان می‌شود.

صید کمتر از یک تن میگو تاکنون
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان نیز با بیان این‌که پس از یک ماه از آغاز صید میگو در استان، صیادان بوشهری تنها ۹۴۰ تن میگو صید کردند، افزود: صید امسال کاهش 8/12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.
عباس آهنگرمقدم با بیان این‌که صید میگو از چهارم مرداد در آب‌های استان آغاز شد، از مشارکت 965 شناور در صید میگو خبرداد و خاطر‌نشان کرد: مجوز صید میگو برای 486 قایق از چهارم و  479 لنج از شش مرداد‌ماه در استان صادر شده که 8 هزار صیاد را برای کسب روزی حلال راهی دریا کرده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر 
وی با بیان این‌که صیادان استان در یک ماه گذشته با کاهش صید مواجه بوده‌اند، تاکید کرد: پس از گذشت یک ماه از آغاز صید میگو این صیادان تنها 940 تن میگو صید کردند که کاهش 8/12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. این در حالی است که صیادان بوشهری در یک ماه صید سال گذشته هزار و 78 تن میگو بود. بر این اساس، صید میگوی یک ماهه اخیر نسبت به سال قبل 8/12 درصد و نسبت به میانگین پنج ساله 30 درصد کاهش دارد.
آهنگرمقدم با اشاره به این‌که 83 درصد میگوهای صید شده در آب‌های استان از نوع ببری سبز و 17 درصد سفید سرتیز است، خاطرنشان کرد: بیشترین صید میگو در بنادر شهرستان بوشهر با 2/54 درصد تخلیه شده است.

لزوم افزایش زمان صید میگو برای بهبود وضعیت صیادان
کاهش صید میگو در استان، باعث شده تا بسیاری از صیادان نتوانند آن‌گونه که باید مخارج خود را تامین کنند و به‌همین دلیل از وضعیت کنونی ناراضی باشند. این مساله سبب شده تا نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز به این شرایط صیادان واکنش نشان داده و خواستار تمدید زمان صید میگو برای صیادان استان شود.
نماینده مردم بوشهر،گناوه و دیلم در مجلس با بیان این‌که افزایش مجوز زمان صید میگو برای بهبود وضعیت صیادان در دستورکار قرار بگیرد، گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس نیازمند تسهیلات ویژه و کاربردی است.
 عبدالحمید خدری که با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت صیادان میگو درکشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: باید مدت زمان صید میگو افزایش یابد زیرا صیادان در این مدت کوتاه نمی‌توانند به اندازه کافی میگو صید کنند بنابراین درصدد هستیم که مدت صید میگو را  15 الی 20 روز افزایش دهیم.
وی با بیان این‌که زمانی که صید میگو در این مناطق به بیشترینن میزان خود می‌رسد، درست زمانی است که مهلت صید میگو به پایان می‌یابد، تصریح کرد: برای صادرات بهینه میگو نیازمند صنایع تبدیلی و سردخانه مناسب هستیم تا بتوانیم این محصول مهم را به ریل صادرات بفرستیم.

به‌گفته خدری، وضعیت پرورش ماهی در بوشهر مطلوب است اما جا دارد که در این راستا با توجه به ظرفیت‌های تولید میگو در استان تمهیداتی لحاظ شود که بتوانیم میگو را با ارزش افزوده بهتر به ریل صادرات بفرستیم.
 نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توسعه پرورش ماهی در قفس نیازمند تسهیلات ویژه و کاربردی است تا بتوان فرصت‌های اشتغال را مهیا کرد، یادآورشد: خسارت تلف شدن میگو در بوشهر به‌ویژه در شهرستان دیلم پرداخت نشده است و این در حالی است که  بهای خسارت تولیدکنندگان میگو باید هرچه سریع‌تر پرداخت شود.
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که برای کمک به صیادان میگو باید برای اخذ مجوز شیلات هماهنگی‌های بهینه صورت گیرد، یادآورشد: ما درصدد هستیم  به‌زودی مشکلات صیادان در آغاز فصل میگو را برطرف کنیم تا این قشر زحمتکش بتوانند در راستای صیادی فعالیت مناسبی داشته باشند.

مسوولان باید ذخیره‌ها را حفظ کنند
با روندی که در پیش است، ذخایر دریا سال به سال کم و کمتر می‌شود و هر سال تعداد صیادانی که به دریا می‌روند، کمتر می‌شود. ادامه این روند به معنی کاهش میزان اشتغال و ارتزاق بوشهری‌ها از دریا است که لازم است مسوولان هرچه سریع‌تر تدابیری در این زمینه بیاندیشند. شاید نگاهی به تجربه دیگر استان‌ها که هر سال به میزان صید میگوی آنها افزوده می‌شود خالی از لطف نباشد. 
البته افزایش تعداد روزهای صید هم به‌نظر نمی‌رسد راهکار مناسبی برای افزایش میزان صید میگو در آبهای ساحلی استان باشد. رهاسازی بچه میگو در آب‌های استان در زمان مناسب، جلوگیری از برداشت بی‌رویه و قاچاقی میگو، آن هم اندکی پیش از آغاز فصل میگو، تعیین زمان درست و بازرسی‌های دقیق‌تر از دریا و فعالیت‌هایی از این دست، شاید بیشتر بتواند به بازپروری ذخایر میگوی خلیج فارس کمک کند؛ مساله‌ای که با عملی شدن آن امیدواریم دیگر شاهد روی‌گرداندن صیادان استان از شغل آبا و اجدادیشان نباشیم.

برچسب ها: اقنصاد ، میگو ، صید ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: