bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
چهاردهمین نشست کانون همیاران جوان با موضوع مطالبه گری (2) با تسهیل گری آقای غلام رضا قائمی فرد از اعضای قدیمی همیاران جوان برگزار شد.
چهاردهمین نشست کانون همیاران جوان با موضوع مطالبه گری (2) با تسهیل گری آقای غلام رضا قائمی فرد از اعضای قدیمی همیاران جوان برگزار شد.
در نشست های پیشین گفتیم که شهروند با شهرنشین متفاوت است، شهروند کسی است که حق و حقوق خودش را می داند، در قبال این دانایی احساس مسئولیت می کند و شهروند مطالبه گر کسی است که این حق و حقوق را مطالبه می کند.کانون همیاران جوان در راستای آموزش  مطالبه گری به نوجوانان و جوانان طی هفته های اخیر بازدیدهایی از ادارات و مقام های مسئول درحوزه پسماند و فضای سبز به منظور دیدار با شهردار انجام داده است. در ابتدا، تسهیلگر جلسه خواستار گزارشی از این بازدیدها شدند. اعضای کانون در دیدار با مسئولان، مواردی همچون ایجاد ممانعت درختان هرس نشده ی بلوارها در دید عابران، وجود درختان غیربومی در فضای سبز و از بین رفتن پرندگان بومی، آبیاری نامناسب و خشک شدن درختان، عدم وجود آبیاری مدرن فضای سبز بطور گسترده، عدم آموزش صحیح به نیروهای خدماتی، عدم رسیدگی به وسایل ورزشی پارک ها،خشک شدن فضای سبز در خود اداره فضای سبز و...در حوزه فضای سبز و مواردی همچون نبود حصار در مکان جمع آوری زباله ها و ورود حیوانات به این مکان، عدم تفکیک زباله های تر و خشک و کاغذی و...، مشکل شیرابه زباله های تر، عدم وجود کیوسک های بازیافت در سطح شهر، عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، عدم وجود سامانه ارتباطی با مدیریت پسماند و...در حوزه پسماند را بیان داشتند و پاسخ مسئولان را مواردی همچون عدم وجود بودجه و نیروی کافی، عدم وجود فرهنگ مناسب برای کشت گل و گیاه در سطح شهر، کمبود آب و گرمای هوا، محدودیت حوزه کاری و...برشمردند. 

سپس تسهیل گر جلسه ادامه دادند که مطالبه گر باید دارای اطلاعات کافی در حوزه مورد نظر باشند. برای مثال اعضای کانون در بازدیدهای اخیر باید با قوانین و حوزه کاری اداره ها آشنا باشند، چرا که عدم وجود اطلاعات کافی منجر به تخریب بی اساس یا زود مجاب شدن فرد مطالبه گر می شود. یکی از اعضا بیان داشتند که حضور منظم و هدفمند و سوال پرسیدن خود سبب   
مطالبه گری می شود و نیازی به امری همچون مچ گیری و تخریب نیست. سوال پیش آمد که چرا مردم اطلاعات کافی در رابطه با حقوق خود و قوانین اداره ها ندارند؟ پاسخ داده شد که در وهله ی اول مردم کنجکاو نیستند و در ادامه مسئولان اطلاع رسانی نمی کنند چون مردم تخریبی عمل می کنند، روابط عمومی اداره ها ضعیف هستند، شکاف بین مردم و مسئولان که همیشه وجود داشته است، ناامیدی مردم از جواب گرفتن از مسئولان و....
بیان شد مطالبه گری می تواند در حکم پس دادن و ادای دِینِ دریافتی های یک فرد بالغ از جامعه باشد. یک فرد در قبال دانسته ها و شناخت های خود مسئول است و باید آنها را در راستای مطالبه گری به اشتراک بگذارد . دلیل دیگری که برای عدم آشنایی مردم با حقوقشان بیان شد رخوت فکری و سستی و تنبلی بود، چرا که فکر کردن و بررسی و تحلیل از سخت ترین کارهاست.

در ادامه ی گفتگو نکته ایی بیان شد که بسیار قابل تامل است. مطالبه گری باید اصولی و علمی باشد و نباید تخریب یا جانبداری از اداره ها و ارگان ها و حتی مسئولان، بی پایه و اساس باشد. آنچه که واضح است در زمان تخریب نهاد یا مسئولی درمقایسه با پشتیبانی از آنها، چرایی آن بیشتر پیگیری می شود. یکی از اعضا بیان داشتند حتی پشتیبانی های ما باید با ذکر دلایل قابل قبول و اصولی باشد.
سپس تسهیل گر جلسه سوال نمودند که ویژگی های فرد مطالبه گر با توجه گفتگوهای شکل گرفته چیست؟ در پاسخ اعضا مواردی همچون داشتن اطلاعات لازم و کافی، آشنایی با حقوق خود، احترام به طرف مقابل، متوسل نشدن به زور و هتاکی، ایجاد محیطی آرام و نه متشنج، شهامت، داشتن مهارت های اجتماعی، آشنا بودن با شیوه های مطالبه گری و... را برشمردند.بعضی از روشهای مطالبه گری را می توان تقویت مهارت ابراز وجود در بین شهروندان، آشنایی بیشتر شهروندان با قوانین به ویژه قانون اساسی و آگاهی از حقوق قانونی خود، همگرائی شهروندان با نخبگان اجتماعی، تقویت روحیه پیگیری نمودن در چهار چوب قانون، تقویت روحیه  صبر واستقامت و… دانست.همچنین بیان شد به منظور مطالبه گری نباید به تخریب و زور متوسل شد و باید شیوه ایی صلح جویانه در پیش گرفته شود. یکی از ویژگی های دیگر شخص مطالبه گر می تواند توانایی شناخت نیاز مردم و جامعه باشد.

موضوع دیگری که به آن پرداخته شد آموزش مطالبه گری بود. دوران کودکی زمانی مناسب برای آموزش مطالبه گری به افراد است.یکی از اعضا بیان داشت کودک باید در رابطه با رفع نیازهای اولیه خود و همینطور در ارتباط با همبازی های خود مطالبه گری را آموزش ببیند. آموزش والدین در این رابطه باید بطور غیرمستقیم باشد یعنی کودک در رفتار پدر و مادر باید نحوه صحیح مطالبه گری را مشاهده کند. چرا که مطالبه گری یک م
 هارت است و هر مهارتی نیاز به آموزش دارد. بدین منظور والدین می توانند در روابط و معاشرت های خود مولفه های غیرضروری شخصیتی همانند تعارفات را کنار گذاشته و تلاش نماید کودک در مواجه با گرفتن حق خود مطالبه گری نماید. چرا که تعارفات و عرف موجود در زندگی روزمره آموزش به کودکان را منحرف می کند. روشن است که دیگر رده های سنی نیز نیاز به آموزش مطالبه گری دارند و گروه های اجتماعی و سمن ها می توانند نمونه های خوبی برای یادگیری و آموزش مطالبه گری به شهروندان باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: