bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
آنیتا مظفری در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
پوشاک از دیرباز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و یکی از نیاز‌های ضروری انسان‌ها به‌شمار می‌رود، افزون بر نقش آن در حفظ بدن انسان در مقابل آسیب‌ها و...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
پوشاک از دیرباز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و یکی از نیاز‌های ضروری انسان‌ها به‌شمار می‌رود، افزون بر نقش آن در حفظ بدن انسان در مقابل آسیب‌ها و...، لباس در زیبایی فرد هم تاثیر زیادی دارد، به‌گونه‌ای که امروزه ظاهر زیبا برای فرد یک امتیاز به‌شمار می‌رود. شوربختانه در سال‌های اخیر ورود لباس‌های خارجی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت نه تنها بازار تولیدکنندگان داخلی را با رکود مواجه کرده، بلکه یک نوع فرهنگ غریب را در حوزه پوشش ترویج داده است و نیاز است که در این حوزه آسیب‌شناسی کنیم و راه‌های خروج از این بحران را بیابیم. 
ایران سرزمینی است که همواره دارای تعدد و تنوع مد و لباس بوده و با نگاهی به تاریخ پوشاک این سرزمین پی به این ادعا می‌برید. اقوام ایرانی هر کدام دارای لباس‌هایی متناسب با اقلیم و باورهای فرهنگی خود بوده‌اند ولی با گذر زمان و رشد زندگی شهرنشینی هر روز بیشتر از پیش این لباس‌ها در سایه لباس‌های امروزی قرار گرفته‌‌اند. لباس‌هایی که کمترین تناسبی با روحیات یا فرهنگ این اقوام دارند. این گفته به معنای این نیست که ما با مدگرایی یا نوگرایی در حوزه پوشاک مخالف باشیم بلکه ما به‌دنبال این هستیم که در کنار این لباس‌های مدرن، پوشاک بومی و سنتی هم حفظ کنیم، چراکه این لباس‌ها شناسنامه فرهنگ و تمدن ایرانی است. 
بنابراین مد و لباس مقوله‌ای است که امروز ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است و گرایش جوانان به مدگرایی امروزه بسیار نگران‌کننده شده است، زیرا آنها بیشتر از مدها و لباس‌هایی استقبال می‌کنند که برگرفته از فرهنگ‌های بیگانه است و کوچک‌ترین پیوندی را با فرهنگی اصیل ایرانی دارند. اگر در حوزه مد و لباس واکاوی و بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر این لباس‌ها با جامعه سنتی و نگرش ایرانی-اسلامی ما مغایرت دارند و در واقع مروج عریانی در جامعه هستند، به‌خصوص در حوزه لباس‌های مجلسی با این مساله به‌صورت جدی روبه‌رو هستیم. بنابراین لازم است که از این پس بر ورود لباس‌ها و مدهای وارداتی نظارت بیشتری صورت بگیرد و همین‌طور در تولید پوشاک داخلی کیفیت و تنوع مد را مدنظر قرار بدهیم.

در این میان، متولیان حوزه مد و لباس هم به‌منظور مقابله با تهاجم غربی و حفظ و احیای پوشاک ایرانی در تلاش هستند که بستر مناسبی را برای تولیدکنندگان و طراحان داخلی فراهم کنند تا لباس‌هایی باکیفیت و مناسب با ذائقه و سلیقه جامعه تولید کنند. لباس‌هایی که در آن رد پای لباس‌های بومی و ایرانی دیده شود و از پارچه‌های مرغوب و با قیمت مناسب تهیه شوند. چون ایرانی‌ها مردمی باذوق و خوش‌پوش هستند و همیشه از لباس‌هایی با دوخت و طرح شیک استقبال می‌کنند. در این زمینه برگزاری جشنواره ملی و استانی مد و لباس نیز فرصت دیگری است که تولیدکنندگان و طراحان داخلی داشته‌های خود را در آن عرضه می‌کنند. در استان ما سال گذشته برای نخستین بار جشنواره مد و لباس ایرانی-اسلامی برگزار شد که امسال این جشنواره با برنامه‌ریزی بیشتر و هدفمند‌تر در بهمن‌ماه با حضور طراحان و تولیدکنندگان هم استانی برگزار خواهد شد و در این زمینه کارگروه مد و لباس استان تاکنون کارگاه‌های متنوعی را به‌منظور آموزش هنرمندان بوشهری برگزار کرده است. در این زمینه گفت‌وگویی را با معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت دادیم.
آنیتا مظفری در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه طراحی و دوخت لباس به بامداد جنوب گفت: ما این کارگاه‌ها را به‌منظور ارتقای سطح علمی و هنری هنرمندان رشته طراحی و دوخت لباس و همچنین آشنایی بیشتر آنها با کارگروه ساماندهی مد و لباس برنامه‌ریزی کردیم و برای بالا بردن سطح کیفی و کمی جشنواره امسال نیز یک اقدام زیرساختی انجام دادیم که تا این لحظه چهار کارگاه تخصصی در حوزه مد و لباس برگزار شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا زمان برگزاری جشنواره ان‌شاءالله تعداد این کارگاه‌ها به 14 کارگاه خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به این‌که اعضای اتاق فکر کارگروه مد و لباس از استادان رشته دوخت و طراحی لباس دانشکده الزهرا، استادان رشته طراحی لباس دانشگاه علمی‌-‌کاربردی فرهنگ و هنر، معاونت فرهنگی و کارشناس امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فعالانی بخش خصوصی تشکیل شده است، افزود: معیار انتخاب این افراد آشنایی و تسلط آنها به حوزه مد و لباس بوده است.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که برگزاری این‌ کارگاه‌های آموزشی از تیرماه آغاز شده و در هر ماه دو کارگاه برگزار می‌شود، یادآور شد: تلاش کردیم که در این کارگاه‌ها از استادان دانشگاهی و افراد متخصص و خبره در بخش خصوصی برای تدریس بهره بگیریم که خوشبختانه تاکنون با استقبال هم روبه‌رو شده‌اند.
مظفری در خصوص این‌که در دومین جشنواره استانی مد و لباس ایرانی-اسلامی چه اهدافی را دنبال می‌کنید، گفت: بهره‌گیری از طرح‌های ایرانی و اسلامی با المان‌های بومی و ارائه آنها به چرخه تولید در استان، ترغیب و تشویق هنرمندان رشته طراحی و دوخت به ورود به بحث پژوهشی حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی و استعدادیابی در این حوزه از مهم‌ترین اهداف ما در جشنواره امسال است. همچنین در این جشنواره هم بر دوخت لباس و هم بر طراحی آن تاکید داریم.

وی با بیان این‌که در برگزاری کارگاه‌های یادشده در کنار آموزش مباحث پایه و کاربردی به آموزش موتیف‌های بومی نیز توجه ویژه داریم، خاطرنشان کرد: جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی امسال هم به‌صورت استانی و در بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
آنیتا مظفری در پایان در پاسخ به این پرسش که برای حذف لباس‌هایی که با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایرت دارند، چه راهکارهایی می‌توان ارائه کرد، گفت: تقویت طرح‌های ایرانی-اسلامی و بومی با توجه به سلیقه نسل امروز، استفاده از طرح‌های خلاقانه، جذاب و در عین حال اسلامی و ترغیب تولیدکنندگان به تولید انبوه این طرح‌ها می‌تواند راهکارهای مناسبی برای حذف این‌گونه لباس‌ها باشد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای تعامل بیشتر تولیدکنندگان و طراحان داخلی با یگدیکر می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: