bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
نگاهی به نخستین جلسه‌‌ رسیدگی دادگاه تجدیدنظر حادثه کهریزک
‌سعید مرتضوی روز گذشته راهی دادگاه شد تا در نخستین جلسه‌‌‌ رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر پیرامون حادثه کهریزک، که با حضور خانواده روح‌الامینی برگزار شد، به دفاع از خود بپردازد.
‌سعید مرتضوی روز گذشته راهی دادگاه شد تا در نخستین جلسه‌‌‌ رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر پیرامون حادثه کهریزک، که با حضور خانواده روح‌الامینی برگزار شد، به دفاع از خود بپردازد. جلسه‌ای که پنچ ساعت به طول انجامید.
میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی با اشاره به این‌که جلسات رسیدگی به این پرونده ادامه خواهد داشت، گفت: در این جلسه آقای مرتضوی در جایگاه دفاع از خود مطالبی را مطرح کرد، ما نیز مواردی را عنوان کردیم و بقیه مباحث به جلسه آینده موکول شد که البته زمان جلسه آینده هنوز مشخص نشده است.
سعید مرتضوی که خود سابقه حضور در دستگاه قضا را دارد، در دو سال اخیر بارها و بارها با اتهام‌های مختلف به دادگاه فراخوانده شده است و صاحب پرونده عریض و طویل تامین اجتماعی نیز هست که بیش از سه سال است خاک می‌خورد، مرتضوی روز گذشته با ناراحتی دادگاه را ترک کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران نشد. دنبال کردن این پرونده نزد افکار عمومی از جذابیت خاصی برخوردار است که جلسه‌‌ روز گذشته نیز با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی مواجه شد.

برخی معتقد بودند، همین‌که سعید مرتضوی «قاضی پیشین» به دادگاه فراخوانده شده است، نشانه‌ خوبی‌ست، چراکه همه باید در برابر قانون پاسخگو بوده و فرقی نمی‌کند که در چه جایگاه و مقامی باشند. 
برخی دیگر اما با اشاره به حکم پیشین او با نگرانی پیرامون نتیجه این دادگاه نظر می‌دهند، با این حال همه به اجرای مر قانون امیدوار هستند.
بهرام فرهمند وکیل پایه یک استان و کارشناس مسائل حقوقی در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که جزئیات چندانی از این پرونده منتشر نشده است، گفت: اظهار نظر کردن پیرامون این پرونده کمی دشوار و دور از انصاف و احتیاط قضائی است.
فرهمند با بیان این‌که درحال حاضر مرتضوی هیچ سمت رسمی ندارد، بنابراین به‌عنوان یک شخص عادی در محکمه حضور یافته است، گفت: ‌وقتی قانون اساسی عموم مردم را در برابر قانون «برابر» می‌داند، نباید حضور آقای سعید مرتضوی را امری خارق‌العاده و بدور از انتظار تلقی کنیم. از سوی دیگر خانواده روح‌الامینی نیز حق دارند به‌عنوان شاکی هر متهمی را که لازم می دانند به دادگاه بکشانند، حتی اگر این متهم در رده‌های فرازین قدرت باشد.

‌این کارشناس حقوقی ادامه داد: برخلاف تصورعامه و برخی نگاه‌های بدبینانه، اقدام مذکور کاملا عادی و قانونی است. آنچه باعث اعتماد عمومی به قوه قضائیه و سلامت دستگاه قضاست خروجی دادگاه است که به دور از حاشیه و در نهایت اقتدار و استقلال، طبق مقررات تصمیم بگیرد.
 فرهمند تاکید کرد: گمانه‌زنی درخصوص این‌که این دادگاه چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، درست نیست، چراکه پرونده مذکور فراتر از حقوق شخصی است و در حال حاضر جنبه ملی به خود گرفته است، بنابراین قاضی محترم این دادگاه، ‌بایستی دو نکته را دقیقا لحاظ کند، 1- رعایت دقیق قوانین و مقررات و صدور حکم قانونی، 2- اقناع مردم و درعین حال احتیاط برای پرهیز از نادیده گرفتن حقوق متهم.
گفتنی است پیش از این دادگاه برای سعید مرتضوی در مورد پرونده کهریزک در خصوص اتهامات معاونت در قتل و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع، حکم برائت صادر کرده بود که با اعتراض خانواده روح‌الامینی به این حکم، مواجه شد و درنهایت این پرونده به دیوان عالی کشور رفت و در آنجا نیز تشخیص داده شد که‌ پرونده مذکور باید در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار گیرد.
برخی معتقد هستند در شرایط روز و هیاهویی که پرونده‌‌ها و متهمین مختلف اقتصادی و غیره دستگاه قضا را احاطه کرده، رسیدگی به این پرونده می‌تواند فرصتی باشد تا قوه قضائیه اعتماد افکار عمومی را به خود جلب کند. حال باید منتظر ماند و دید که دستگاه قضا در قبال این متهم چه رویکردی اتخاذ می‌کند و در نهایت این شاکی است که با لبی خندان دادگاه را ترک می‌کند یا متهم. 

برچسب ها: سیاسی ، قانون ، مرتضوی
نام:
ایمیل:
* نظر: