bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵
تابستان کمتر از بیست روز به پایانش باقی مانده است، این فصل برای مردمان جنوب تداعی‌کننده گرمای نفس‌گیر و سوزان است. فصلی که با فرارسیدنش اهالی منطقه از بیم گرما بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند اما
تابستان کمتر از بیست روز به پایانش باقی مانده است، این فصل برای مردمان جنوب تداعی‌کننده گرمای نفس‌گیر و سوزان است. فصلی که با فرارسیدنش اهالی منطقه از بیم گرما بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند اما چون این فصل همزمان است با ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تمام وقت در خانه نشستن برای دانش‌آموزان و جوانان این دیار خارج از تحمل است. جنوبی‌ها هم دوست دارند مانند سایر مردمان این سرزمین تابستانی شاد و هیجان‌انگیزی را پشت سر بگذارنند. بنابراین فقط در شرایطی این آرزو محقق می‌شود که در سطح شهرهای این دیار، مکان‌های تفریحی سرپوشیده‌ای که مجهز به دستگاه خنک‌کننده است، وجود داشته باشد. یکی از این مکان‌ها سینماست که افراد می‌توانند در سینماها به‌همراه خانواده یا دوستان خود ساعاتی را به تماشای فیلم بنشینند و از لحظات خود لذت ببرند.

این در حالی است که بسیاری از شهرستان‌های این استان هنوز فاقد سینما هستند و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی متولیان امر، تاکنون این خواسته در تعدادی از شهرستان‌ها محقق نشده و بیشتر این شهرستان‌ها تنها دارای سینما سیار هستند اما در بوشهر که چندین سینما وجود دارد هم در این تابستان شاهد روزهای خوبی نبودیم و متاسفانه روزهای زیادی از این فصل صرف تعمیر سینماها شد. بنابراین باید بکوشیم برای مدیریت سینماهای استان برنامه‌های بهتری تدبیر شود تا دست‌کم از آنها در فصل تابستان بهترین استفاده شود، گاه سوءمدیریت‌ها باعث آسیب‌های جبران‌پذیری می‌‌‌شود و در این باره باید جدی‌تر تصمیم‌گیری کنیم. مردم بوشهر مردمی فرهنگ‌دوست و علاقه‌مند به حوزه فیلم و سینما هستند. خیلی از این افراد در خصوص سینماهای استان نقد دارند که گاه بسیاری از این نقدها ارزش شنیدن دارند و می‌توان با توجه به آنها در بهبود وضعیت سینماها و مدیریت آنها کوشش کرد. 
یک روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: تابستان‌های کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یکی از فوق العاده‌ترین لحظاتم، غرق شدن در داستان روی پرده سینما بود که ذهنم را برای رویاسازی و تخیل تقویت می‌کرد. هنوز هم سینما برایم محلی برای غرق و دور شدن از اکنون است. بوشهر تا مدت‌های زیادی فقط یک سینما با یک سالن نمایش داشت که آن هم از لحاظ استاندارد‌های موجود آنچنان باکیفیت نبود تا این‌که چند سال پیش سینما کانون و سینما شهید آوینی نیز به سینماهای بوشهر اضافه شد. 

ستاره تناور در ادامه با بیان این‌که سینما بهمن از لحاظ کیفیت می‌تواند در وضعیت بهتری پذیرای تعداد بیشتری از مشتاقان و علاقه‌مندان به سینما باشد، افزود: هر چند مدت‌های زیادی سینماها خالی از تماشاگر بود، آن هم به‌علت‌های مختلف که مهم‌ترین آنها می‌توان به نبود فیلم‌های خوب روی پرده اشاره کرد. از سوی دیگر هم بنا به صلاحدید مسوولان، سینما شهید آوینی به شکل غم‌انگیزی برای مدتی بسته شد. هر چند حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی نیز در این زمینه ایجاد شد. پس از آن هم از سالن سینما به‌عنوان محلی برای برگزاری کنسرت استفاده کردند که تاکنون نیز همین روند ادامه دارد.
وی با اشاره به این‌که اما در موج اخیر به‌علت اکران فیلم‌های بسیار خوب، مردم بوشهر نیز تحت تاثیر کل کشور دوباره با سینما آشتی کردند، یادآور شد: سالن‌هایی که پر و خالی می‌شد. بنابراین برای جوانانی که گزینه‌های زیادی برای تفریح و گذاران اوقات فراغت ندارند، سینما می‌تواند مکان خوبی برای اوقات فراغت و دور همی‌های آنها باشد اما در همین ایام نیز ما شاهد بسته شدن سینما به‌علت تعمیرات بودیم که گزینه‌های محدود جوانان بوشهری را نیز محدودتر کرد.

این فعال رسانه‌ای با بیان این‌که به نظرم سینما و دیدن فیلم می‌تواند یکی از مفیدترین راه‌های گذران اوقات فراغت برای جوانان باشد، تصریح کرد: ولی باید توجه بیشتری به کیفیت اکران فیلم‌ها و تبلیغات مناسب بشود، زیرا فیلم‌ها بدون اطلاع‌رسانی مناسب در سکوت می‌آیند و می‌روند.
تناور در خصوص سینماهای بهمن و کانون بیان کرد: این دو سینما همزمان و گاهی عقب‌تر از سراسر کشور فیلم‌ها را اکران می‌کنند. شاید در این مقطع زمانی این دو سینما نیاز را بر طرف کنند اما در آینده به‌یقین نیازمند مکانی دیگر برای دیدن فیلم خواهیم شد. سینما شیهید آوینی می‌تواند مناطق جنوبی را به‌خوبی در ایام تعطیل و به‌خصوص تابستان پوشش دهد و خانواده‌های ساکن در این مناطق می‌توانند با طی کردن مسافت کمی به سینما رفته و فیلم مورد علاقه خود را ببینند. امیدوارم سینماها پررونق‌تر از پیش شوند.
نویسنده کتاب «نهنگ تاریک» هم در خصوص سینما به بامداد جنوب گفت: زیاد سینمارو نیستم، بنابراین از کم و کیف سینماهای بوشهر مطلع نیستم اما به لحاظ کمی می‌دانم وضعیتمان از بسیاری استان‌های کوچک بهتر است. می‌ماند استقبال از سینما که فاکتورهای زیادی در آن دخیل هستند. مثل طرح شناور بودن قیمت‌ها، جشنواره‌ها، تبلیغات و برنامه‌های جنبی که بسیار به رونق سینما کمک می‌کنند.

سعید بردستانی با بیان این‌که اما به‌طور مسلم مهم‌ترین عامل رونق سینما خود سینما است، افزود: وقتی فیلم‌های ایرانی هویت و استقلال خود را داشته باشند و آینه‌ای از جامعه باشد، بدون‌شک با جامعه به دیالوگ و دیالکتیک لازم می‌پردازد و خودش عامل تبلیغ خودش می‌شود. 
وی در پایان در خصوص نقش فیلمنامه در کیفیت و جذابیت فیلم‌های تولید شده بیان کرد: بدون هیچ تردیدی فیلمنامه، شالوده و اساس فیلم است. از یک فیلمنامه خوب می‌توان فیلم بدی ساخت اما غیرممکن است که از یک فیلمنامه بد، یک فیلم خوب ساخت. پس برای داشتن یک فیلم خوب ابتدا باید یک فیلمنامه خوب داشت. فیلمنامه خوب در مفهوم عامش باید یک قصه‌گوی خوب باشد؛ یعنی این‌که ابتدا باید یک قصه خوب داشته باشد و دوم باید این قصه را خوب تعریف کند. بنابراین باید واجد یک پلات قوی و نقاط عطف منطقی باشد. برای زدن هدف دوم باید فیلمنامه‌نویس به ابزارهای داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی مسلط باشد. صرف نظر از این‌که قصه در چه ژانر یا موضوعی است، بعید می‌دانم فیلمنامه‌ای چگونه گفتن را بلد باشد و با استقبال مخاطب روبه‌رو نشود.

کارگردان «مجلس قربانی سنمار» که تنها آموزشگاه سینمایی استان را مدیریت می‌کند، در مورد وضعیت سینماهای بوشهر به بامداد جنوب گفت: واقعيت اين است كه سينما در بوشهر چه از نظر مديريتی و چه از نظر جذب و نگهداشتن مخاطب از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست. سينما آويني مدتي است که به تعطيلي كشيده شده، سينما بهمن هم كه از ابتداي امسال بعد از سال‌ها با اكران فيلم‌هاي روز تقريبا شروع خوبي داشته، در تابستان كه فصل پرفروشي براي سينماهاست، به‌دليل سوءمديريت با تعطيلي بلندمدت نارضايتي مخاطب را به‌دنبال داشت. در اين ميان، سينما كانون تنها سينمايي بود كه تابستان امسال حتي با اكران فيلم‌هاي پرفروش هم نتوانست از مخاطب قابل قبولي برخوردار باشد.
شیما جوادپور در ادامه با بیان این‌که ما در حوزه مديريت سينما در سطح استان با بحران جدي مواجه هستيم، چراكه مخاطب سينما در بوشهر مخاطبی آگاه و هوشمند است، می‌بینیم که بعد از سال‌ها با اكران فيلم «محمد رسول‌الله» سينما با استقبال بي‌نظير مردم مواجه شد و اين نشان مي‌دهد ما در حوزه مخاطب مشكلي نداريم، یادآور شد: در ژانر كودك هم فيلم‌های «شاهزاده روم» و «شهر موش‌های ٢» با استقبال بسيار خوب خانواده‌ها و دانش‌آموزان مواجه شد اما اين نوع استقبال فقط جرياني گذرا بود و بعد از آن حتي با اكران فيلم‌هاي موفق شاهد ركود و ريزش مخاطب سينما بوديم، بنابراین دليل اين موضوع را بايد آسیب‌شناسی كرد و در حوزه مدیریت سینما‌ها جدی‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به این‌که وجود رشته سينما در دانشگاه بوشهر و گرايش جوانان بوشهري به اين رشته موجي نو از فيلمسازان جوان را كه با وجود مشكلات فراوان آثاري باكيفيت توليد كرده‌اند، به‌دنبال داشته ‌است، تصریح کرد: در بوشهر پيشكسوتاني در حوزه فيلمسازي همچون سيد‌حسين و سيدرضا صافي، داريوش غريب‌زاده و هوشنگ عباسي، كريم فائقيان، رامتين بالف و نسلي بعدتر احسان عبدي‌پور و مسعود نجف‌پور، تيام يابنده ... را داريم. همچنین داشتن استادان افتخارآفرين دانشگاهی نظیر حسين روشنكار و مهتاب ابراهيم‌زاده كه تحصيلات تخصصي سينما را در كشور آلمان گذرانده و سال‌هاست صادقانه داشته‌هاي خود را در اختيار دانشجويان سينما قرار مي‌دهند، اينها همه نشانگر اين است كه سينما در بوشهر هنر نوظهوري نيست و مردم بوشهر با اين هنر بيگانه نيستند.
جوادپور در پایان گفت: در دوران دانشجوایی روزهاي پاياني هر هفته با استادان و همكلاسي‌هایم به سینما می‌رفتم و در حال حاضر هم كه مدرس رشته بازیگری هستم، با هنرآموزان علاقه‌مند كه در كلاس‌هاي آموزشگاه شركت مي‌كنند، به سینما می‌رویم و به تماشای فیلم‌ها می‌نشینیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: