bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
گسترش کشت زعفران در افغانستان، خارج شدن معدن طلای «بدخشان» از کنترل طالبان، بازداشت 2 مهاجم انتحاری در «ننگرهار» ، سرکوب طالبان در «بغلان»، دستگیری مسئول مهاجمان انتحاری طالبان در «فاریاب» و...
وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان اعلام کرد که کشت زعفران بصورت گسترده در 34 استان این کشور آغاز شده و امسال 280 تن پیاز زعفران بین کشاورزان افغان توزیع شده است.
وزارت کشاورزی افغانستان با انتشار بیانیه ای افزوده است که تلاش دارد تا مناطق بیشتری را تحت کشت زعفران قرار دهد تا این گیاه در سال های آینده جایگزین کشت خشخاش شود.
وزارت کشور افغانستان گفته است که با طرح هایی که در این زمینه در دست اجرا دارد تا 5 سال آینده تولید زعفران در کشور به 14 تن در سال افزایش خواهد یافت. سال گذشته تولید زعفران افغانستان 3.5 تن بود.

با اجرای این طرح ها، پیش بینی می شود افغانستان سالانه 70 تن زعفران تولید کند.
**خارج شدن معدن طلای «بدخشان» افغانستان از کنترل طالبان 
منابع خبری افغانستان روز شنبه اعلام کردند که شهرستان «راغستان» بدخشان که معدن بزرگ طلای افغانستان در آن می باشد بعد از 40 روز درگیری از کنترل طالبان خارج شد.
گفته می شود که این معدن در 2 سال گذشته در اختیار گروه طالبان بود و این گروه ماهانه از این معدن بیش از 5 میلیون افغانی (معادل 75 هزار دلار ) بدست می آورد.
**بازداشت دو مهاجم انتحاری در «ننگرهار»
اداره امنیت ملی افغانستان روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دو نوجوان انتحاری به نام های «شاکرالله» و «سجاد» از ساکنان اصلی منطقه «کندل اتک» در ایالت «خیبرپشتونخواه» پاکستان را شناسایی و دستگیر کرده است.
این دو نفر درس علوم دینی را در مدرسه ای در شهر پیشاور پاکستان فراگرفته و قصد داشتند حمله ای انتحاری را در شهر «جلال آباد» استان ننگرهار انجام دهند که پیش از انجام حمله به دست نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شدند.

**شکست طالبان در شهرستان «بورکه» استان «بغلان»
منابع خبری افغانستان روز شنبه اعلام کردند که حمله طالبان به شهرستان بورکه استان بغلان با شکست مواجه شده و تلفاتی هم به این گروه وارد شده است.
براساس گزارش ها ؛ در این حمله که شمار زیادی از طالبان از استان های هم مرز در این حمله به این گروه پیوسته بودند، سرکوب و 14 عضو این گروه کشته و یا زخمی شده اند.
**مسئول حملات انتحاری طالبان در فاریاب دستگیر شد
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که قاری «احمدخالد» در عملیات ویژه نیروهای امنیتی در شهر میمنه استان فاریاب شناسایی و دستگیر شد.
براساس گزارش این منابع ؛ 'خالد' در بازجویی های اولیه به جرم خویش اعتراف کرده و با یک عدد بمب دست ساز که قصد داشت در شهر میمنه جاسازی و منفجر کند ، دستگیر شده است.
**مشکلات مالی سازمان جهانی غذا در افغانستان 
مدیر سازمان جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد (WFP) اعلام کرد که این سازمان با مشکلات مالی در افغانستان مواجه است.
«ارتارین کازین» روز جمعه در کابل به خبرنگاران گفت: کمک های جامعه جهانی به افغانستان کاهش یافته و این موضوع باعث نگرانی آنان شده است.
وی که 4 روز پیش به کابل سفر کرده بود امروز در آخرین روز سفرش در کابل به خبرنگاران افزود: بابرخی از تامین کنندگان مالی افغانستان گفت وگو کرده و این سازمان برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان به 500 میلیون دلار نیازمند است.
خانم کازین گفت: 40 درصد مردم افغانستان که 11 میلیون نفر برآورد می شوند، مصونیت غذایی ندارند و 40 درصد از کودکان این کشور هم دچار سوء تغذیه هستند.
وی افزود که با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی دولت افغانستان در باره بازگشت مهاجران افغان از پاکستان و نیازمندی های آنان، دیدار و گفت وگو کرده و به وضعیت 72 هزار نفر رسیدگی شده است. 
مدیر جهانی غذا گفت که سازمان ملل متحد کمک های خود را به نیازمندان افغان ادامه خواهد داد.
«رودا کابانا» معاون دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان نیز گفت که این نهاد در 10 درصد از مناطق تحت پوشش خود به علت درگیری ها و جنگ، فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورده است.
وی از «هرات»، «پکتیکا»، «غور»، «هلمند»، «ارزگان» و برخی از شهرستان های استان بدخشان به عنوان مناطقی نام برد که سازمان جهانی غذا فعالیت های خود را به حال تعلیق درآورده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: