bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
قلیان وسیله‌ای آبی است برای کشیدن تنباکو که در خاورمیانه٬ آسیای مرکزی و شمال آفریقا متداول است. قلیان توسط ایرانیان و هندی‌ها اختراع شد.
در کشورهای عربی به نام شیشه و نارجیلة معروف است و در شبه قاره به حقّه معروف است. قلیان برای استفاده از دود حاصل از تماس زغال گداخته و تنباکو است که به این عمل «کشیدن قلیان» می‌گویند.

بررسی ۵۴۲ مطالعهٔ علمی در زمینهً قلیان نشان می‌دهد که در مقایسه با کشیدن یک عدد سیگار، کشیدن یک قلیان حدوداً ۱۲۵ برابر بیشتر دود، ۲۵ برابر بیشتر قیر، ۲.۵ برابر بیشتر نیکوتین، و ۱۰ برابر بیشتر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند.

در این گزارش قبل از این که به مضرات قلیان کشیدن بپردازیم گفتیم ابتدا کمی هم به فواید آن اندیشه کنیم تا یکطرفه به قاضی نرفته باشیم. اما فواید قلیون عبارتند از:  هضم آسان غذا، گیج رفتن سر و آرامش روح و روان که البته با مواد دیگر اگر قاطی شود فاز بیشتری میدهد، با دوستان مذکر و مونث خوش گذراندن، اجرای عدالت چون نوبتی کشیده می شود، همکاری و تقسیم کار چون یکی ذغال درست میکند یکی میچرخاند یکی آب می آورد،  جو صمیمی برای دور هم بودن و درد دل کردن و به هم نزدیکتر شدن و بهانه برای ملاقات، شکوفا شدن هنرمندی های پنهان خانمها و اقایان از قبیل حلقه حلقه کردن دود و اشکال دیگر،  ایجاد شغل و کاهش نرخ علافهای خیابان.

مصرف قلیان انقدر خوب است و پر کشش که رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نسبت به افزایش ۲.۵ برابری مصرف قلیان در بین دختران نوجوان و جوان کشور هشدار داد.

خسرو صادق نیت جمعه شب در برنامه «نبض» شبکه خبر که به موضوع مصرف قلیان و چالش های حوزه سلامت اختصاص داشت، گفت: در سال های اخیر مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان کشور رشد زیادی نداشته است، اما برعکس شاهد رشد مصرف قلیان در بین این قشر جامعه هستیم. 
بررسی فواید قلیان کشیدن برای آقا پسرها و دخترخانمها!
وی با اعلام اینکه مصرف قلیان در بین پسران ۲ برابر شده است، افزود: این وضعیت در بین دختران به ۲.۵ برابر رسیده است. 

صادق نیت با انتقاد از اینکه مصرف قلیان در کشور خانوادگی شده است، ادامه داد: مصرف یک وعده قلیان برابر با دود کردن ۱۰۰ نخ سیگار و به عبارتی ۵ پاکت سیگار است. 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مضرات قلیان در مقایسه با سیگار، تاکید کرد: بررسی ها بر روی تنباکوهای اسانس دار نشان می دهد که ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها حاوی مواد شیمیایی و حلال های صنعتی است. 

صادق نیت از «بنزن» به عنوان خطرناک ترین حلال صنعتی در تنباکوهای اسانس دار نام برد و افزود: بنزن، مهمترین عامل در بروز سرطان خون است.  

به گفته وی، میزان سرب در تنباکوها تا ۵۰ برابر حد استاندارد است.  

صادق نیت با اشاره به گزارش هایی که از مسمومیت در یکی دو بیمارستان شهر تهران داشته اند، افزود: این افراد بر اثر مصرف قلیان حاوی مواد روانگردان، مسموم شده بودند.

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا هشدار داده اند جوانان و نوجوانانی که قلیان می کشند، حجم بالایی از نیکوتین، کوتینین و سایر مواد سرطان زای موجود در تنباکو را وارد بدن خود می کنند و البته تمام این موارد خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های مزمن را در آنها به شدت افزایش می دهد. نتایج این مطالعه نشان می دهد تنها با یک بار قلیان کشیدن میزان نیکوتین موجود در ادرار 73 برابر افزایش می یابد.



 متخصصان همچنین در نمونه های آزمایشی اخذ شده از افراد تحت مطالعه متوجه افزایش 14 تا 91 درصدی مواد سمی و سرطان زای «آکرولئین» و «بنزن» در بدن این افراد شدند. متخصصان همچنین اعلام کردند حتی یک روز پس از استعمال قلیان میزان نیکوتین، کوتینین و در ادرار این افراد همچنان بسیار بالا و معادل نیکوتین موجود در ادرار پس از استعمال دست کم یک نخ سیگار است.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که کشیدن قلیان منجر به اعتیاد شدید به تنباکو و سایر ترکیبات بسیار خطرناک می شود و این تاثیر به ویژه در میان کودکان و نوجوانان بسیار خطرناک تر است. نتایج این بررسی روی تمام باورهای غلط عمومی مبنی بر سالم تر بودن قلیان نسبت به سیگار خط بطلان کشیده و هشدار می دهد هر نوع استعمال دخانیات بسیار خطرناک است.

فتوای حرام بودن استفاده از قلیان برای مسلمانان مالزی

کمیته فتوای شورای ملی امور اسلامی کشور مالزی پس از بحث و بررسی‌های فراوان در تیر ۱۳۹۲ اعلام کرد که استفاده از قلیان برای مسلمانان حرام است.

عبدال شوکور حسین، رئیس این کمیته گفته: پس از شنیدن نظرات متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت و بررسی شواهد علمی و پزشکی در داخل و خارج از کشور در خصوص مضرات قلیان، کمیته تصمیم گرفت تا قلیان را برای مسلمانان ممنوع کند. وی توضیح داد که استفاده از قلیان می‌تواند بر روی سلامتی فرد، رشد اقتصاد ملی و همچنین شکل‌گیری نسل‌های بعدی تأثیرات مخربی داشته باشد.

برچسب ها: سلامت ، قلیان ، دود
نام:
ایمیل:
* نظر: