bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
جشنواره ملی نقاشی و نقاشی‌خط آیات؛
بوشهر استانی است که افزون بر غنای آب و خاکش، مردمانی هنرمند و خلاق در خود جای داده است. بدون اغراق هر بار که قلمم را برای نگاشتن موفقیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان این اقلیم به حرکت در می‌آورم.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
بوشهر استانی است که افزون بر غنای آب و خاکش، مردمانی هنرمند و خلاق در خود جای داده است. بدون اغراق هر بار که قلمم را برای نگاشتن موفقیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان این اقلیم به حرکت در می‌آورم، شوقی وصف‌ناپذیر وجودم را در بر می‌گیرد. این دیار با وجود همه بی‌مهری‌ها و کمبودهایی که دارد، هیچ‌گاه هنرش دچار خمودگی و رکود نمی‌شود، شاید در برهه‌ای چرخ هنر این آب و خاک لنگ بچرخد ولی از حرکت نمی‌ایستد.
هفته پیش خبر موفقیت هنرمندان هم‌استانی در جشنواره ملی نقاشی و نقاشی‌خط آیات در اهواز نشان از توانمندی، انگیزه بالا و خلاقیت این هنرمندان دارد. علی بحرینی که سال‌هاست در رشته نقاشی تدریس می‌کند و در این مدت موفق شده هنرمندان مطرحی را به جامعه هنری بوشهر معرفی کند، توانست رتبه نخست بخش نقاشی این جشنواره را در کارنامه هنری خود ثبت کند و اما زمانی این درخشش برجسته‌تر شد که یکی از هنرآموزان وی به‌نام پریسا کرمی مقام دوم نقاشی جشنواره آیات را نیز به‌دست آورد. آثار این هنرمندان از میان صد اثری که به مرحله پایانی این جشنواره راه یافته بودند، خوش درخشید و مقام‌های اول و دوم را به نام آنها رقم زد.

علی بحرینی هنرمندی است که چند سالی است درگیر تهیه مجموعه‌ای به‌نام «مهر و ماه» است که به زبان تصویر روایتگر زندگی مولا علی (ع) و بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) از زمان تولد تا شهادت است اما در این میان، چون تهیه و تولید این مجموعه نقاشی با هزینه فراوانی همراه است. تنها چند اثر از این مجموعه ترسیم شده است و با توجه به تمام وعده‌هایی که از سوی مدیریت ارشاد استان و دیگر مسوولان داده شده، هیچ‌گونه حمایتی تاکنون از این مجموعه صورت نگرفته است. این هنرمند صاحب‌سبک با وجود پیشنهادهای خوبی که از خارج از کشور به وی شده، ترجیح می‌دهد سختی‌ها را به جان بخرد اما این مجموعه نفیس را به نام بوشهر ثبت کند. امید که مسوولان هم در این باره دست از وعده و سهل‌انگاری بردارند و با حمایت هنرهای اصیل و ماندگار، به‌عنوان الگوی مناسبی برای دیگران مطرح شوند.
بوشهر از نظر دینی و باورهای مذهبی و آیینی استانی بسیار غنی است و یکی از نقاط قوت این منطقه از کشور پیوند هنر آن با باورها و داشته‌های دینی است. علی بحرینی هم هنرمندی است که می‌کوشد با پرداختن به موضوعات دینی دین خود را به هنر این دیار ادا کند. در خصوص این موفقیت با این دو هنرمند به گفت‌وگو نشستیم.
علی بحرینی در خصوص حضورش در جشنواره ملی نقاشی آیات به بامداد جنوب گفت: در جشنواره سراسری قرانی آیات که امسال در اهواز برگزار شد، با پنج اثر دینی از مجموعه «مهر و ماه» شرکت کردم که تمام آثار ارسالی پذیرفته و به مرحله نهایی راه پیدا کردند و بحمدلله توانستم مقام اول این جشنواره را در بخش نقاشی کسب کنم.
این هنرمند نقاش هم‌استانی با بیان این‌که امروزه زبان هنر رساترین و تاثیرگذارترین رسانه برای انعکاس فرهنگ و تمدن و معرفی باورهای جامعه است، افزود: بنابراین اهتمام به معرفی آموزه‌های دینی و الهی امری بسیار پسندیده و از ضروریات است. البته باید نتیجه این رویدادهای ارزنده به‌نحو مطلوب در جامعه انعکاس پیدا کند تا عامه مردم از آثار تولیدی بهره ببرند.

بحرینی در خصوص مجموعه «مهر و ماه» توضیح داد: از سال ۱۳۹۲ کار مطالعه و طراحی این مجموعه مهم دینی آغاز شد و سال ۱۳۹۳ اولین اثر مجموعه خلق شد. متاسفانه به‌علت هزینه‌های بالای تولید این مجموعه که لازم است در اجرای آن از مواد با کیفیت بالا استفاده شود، روند پیشرفت کار به کندی پیش می‌رود. تا الان به هر نهادی برای حمایت از مجموعه مراجعه کرده‌ام، عملا حمایتی صورت نگرفته است با این روند اگر پیش برویم، شاید دو سال دیگر مجموعه به اتمام برسد. مجموعه «مهر و ماه» مجموعه‌ای بسیار مهم و در سطح ملی است که تولید هر اثر با وسواس و دقت بالا و مطابق با آیات و روایات معتبر دینی انجام می‌شود و برای هر اثر چندین اتود زده می‌شود تا بهترین اتود برای اجرای تابلو انتخاب و اجرا ‌شود.
وی درباره جشنواره ملی آیات نیز گفت: به‌هر حال این جشنواره یک دوسالانه مهم ملی در زمینه دینی است که به همت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. دو سال پیش این جشنواره در ایلام برگزار شد که در آن کارها به‌صورت حضوری تولید می‌شد و هنرمندان باید در سه روز به خلق اثر می‌پرداختند و در نهایت هشت نفر برگزیده داشت که من در آن جشنواره نیز جزء آن هشت نفر برگزیده معرفی شدم اما امسال این جشنواره به‌صورت غیر حضوری برگزار شد و خوشبختانه توانستم این افتخار را برای هم‌استانی‌های عزیزم به ارمغان بیاورم اما متاسفانه هیچ مسوولی حتی به‌صورت شفاهی هم ابراز خوشحالی نکرد. 
این هنرمند هم‌استانی با اشاره به این‌که از روزنامه بامداد جنوب و شما سپاسگزارم که به‌جد پیگیر مسائل هنری در سطح استان هستید، خاطرنشان کرد: با این‌که بارها گفته‌ام در استان زرخیز بوشهر و با وجود هنرمندان خوَش‌ذوق و خلاق جای بسی تاسف است که هنرمندان غم نان داشته باشند و همین امر باعث شود از تولید آثار ماندگار بازبمانند. هنر موهبت الهی است. کاش قدر و منزلت این عزیزان را می‌دانستیم. از مدیریت ارشد استان تقاضا دارم برای تکریم هنرمندان اقدامی عملی صورت دهد و ترتیبی اتخاذ شود تا آثار فاخر هنرمندان از سوی شرکت‌ها و دستگاه‌های تحت امر خریداری شود تا افزون بر حمایت از هنرمندان در تلطیف فضای کاری موثر واقع شود و هنرمندان نیز با رغبت به تولید آثار بهتر بکوشند. به امید آن روز.

پریسا کرمی که مقام دوم این جشنواره را کسب کرده است، با بیان این‌که با یک اثر با عنوان «بیداری اسلامی» در جشنواره ملی آیات حضور پیدا کردم، به بامداد جنوب گفت: تنها با این اثر در این جشنواره حضور پیدا کردم که به قیام و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه اشاره داشت. در این اثر با بهره‌گیری از سر خروس که در باورهای ما موذن بیداری است، استفاده کردم و قرمزی تاج خروس را تشبیه کرده بودم به خون‌های ریخته شده در این خیزش‌ها.
وی در ادامه با اشاره به این‌که نقاشی را زیر نظر علی بحرینی سپری کردم، افزود: از همان کودکی زیاد به نقاشی علاقه داشتم و زیاد نقاشی می‌کردم. بعدها با حضور در کلاس‌های آموزشی نقاشی را دنبال کردم و در نهایت از این هنر را در دانشگاه ادامه دادم و دوست دارم همچنان برای ارتقا هنرم تلاش کنم. استاد بحرینی فردی است که در آثار خود روح دین را می‌دمد و مدام در حال نوآوری و کسب تجربه‌های بکر است و این خصیصه وی برایم جالب بود. روح معنویات در کار استاد مشهود است.
این بانوی نقاش هم‌استانی با بیان این‌که در همه زمینه‌ها کار می‌کنم؛ از نقاشی منظره گرفته تا نقاشی موضوعی، تصویر‌گری، طراحی لگو و...، خاطرنشان کرد: اما کار درباره موضوعات دینی ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای این کار باید از تاریخ و ارزش‌های دینی و حتی اتفاقات مهم تاریخی مربوط به دین اطلاعات و آگاهی داشته باشیم و بتوانیم به‌درستی از این آموزه‌ها در کارمان بهره بگیریم.
کرمی در خصوص سطح جشنواره ملی آیات گفت: سطح جشنواره بالا بود و هنرمندان بنامی در جشنواره حضور داشتند که حضور در این جشنواره برای همه هنرمندان به‌ویژه بانوان هنرمند فرصت خوبی است تا در چنین فضاهایی کار و استعداد خود را محک بزنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دوست دارم بوشهر از نظر هنری به جایگاه درخشانی در کشور دست پیدا کند و مسوولان با حمایت از هنرمندان بکوشند بستر لازم را برای رشد و پیشرفت آنها فراهم کنند تا هر روز شاهد افتخارآفرینی فرزندان این استان باشیم.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، نقاشی
نام:
ایمیل:
* نظر: