bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۵
آنیتا مظفری با اعلام برگزاری مراسم بزرگداشت 5 نفر از مشاهیر استان؛
بوشهر زادگاه زنان و مردانی است که با قلم و هنر خود، تاریخ شفاهی این دیار را نقش می‌زنند. زنان و مردانی که خیلی از آنها دیگر در میان ما نیستند اما...

بامدادجنوب- الهام بهروزی:بوشهر زادگاه زنان و مردانی است که با قلم و هنر خود، تاریخ شفاهی این دیار را نقش می‌زنند. زنان و مردانی که خیلی از آنها دیگر در میان ما نیستند اما... با آثار بی‌نظیر خود یاد و خاطرشان را جاودانه ساخته‌اند. در این دیار روزی منوچهر آتشی، مردی از دیار خوش آب و هوای دهرود یکی از دهستان‌های تنگ‌ارم در کلام خود طبیعت وحشی و بکر جنوب را با عاشقانه‌های زلالش آمیخت و اینک که دیگر نیست، اشعارش به مناظره با من و شما می‌نشیند؛ چه محفل پر احساسی است... . همیشه یکی از دریغ‌های زندگی‌ام این است که کاش دمی محفل‌های شاعرانه‌اش را از نزدیک درک کرده بودم. این مرد که دنیایی از عاطفه را در پس صلابت چهره‌اش پنهان کرده، به‌راحتی درونم را به آتش می‌کشاند یا ایرج شمسی‌زاده‌ای که سرآمد شعرای زادگاه شرجی‌زده من است؛ با این شعرش «حال و روز مو و تو بادِ هوایِ حسنو/ رسم دنیا یِنِ یو کار خدایِ حسنو/ نیترُم هیچی تَی هیچ کسی کِر بکنم/ کارَل ِ مو مثِ گّزه سِرِتایِ حسنو/ گپِ گایَ بزنا تا دل مو واز آوو/ آه سرد ایکشی وا وت نَدرایِ حسنو/ یاد او سالَلِ خوبو ، همه چی بی یه قرون/ دیه امّید ندارم که بیایه حسنو !...» مرا به یاد گویش زیبای مادری‌ام می‌اندازد. این نیک‌مرد نیز از دریا گفت و فانوس. زیبایی‌ها و دردهایش را به زبان گناوه‌ای سرود تا هیچ‌گاه زبان مادریمان را طرد نکنیم و زیبایی‌هایش را به جان بخریم.


یکی دیگر از مفاخر این آب و خاک نجیب، محمدرضا نعمتی‌زاده بود که به «نیمای جنوب» شناخته می‌شد. منوچهر آتشی در مورد این شاعر می‌گوید: «دو تا همزاد بودیم، در واقع مثل یک نفر در دو لباس بودیم. هیچ‌کس دیگه‌ای هم غیر از ما دو تا نبود که در بوشهر اساس کار رو خوب شروع کنه». «در دل منی و باز دور و بیکرانه‌ای/ دور از منی و با دلم هم‌آشیانه‌ای/ دل به بیکرانه‌ها به دیدن تو پر زند/ با صدای بال‌ها، میان لب ترانه‌ای» زیبا سروده این شاعر شیرین‌سخن و متبحر است که روشنی‌بخش حیات ادبی این دیار است. اما ذهنم از وی فراتر می‌رود و به خلیل عمرانی می‌رسد، اینجا قلمم در می‌ماند، پر از اندوه می‌شود، وی برای رفتن بسیار شتاب داشت و ندانست که بعد از کوچش، دختر نازک‌خیال شعر دیّر در سوگش زار زد و نالید و دائم این کلامش؛ «مرا امواج دریا می‌شناسند/ و شالوهای زیبا می‌شناسند/ چنان گرمم که جاشوهای بندر/ مرا هم مثل گرما می‌شناسند» را با دریای زیبا و زلال این بندر آرام زمزمه کرد و شالوها را برای یافتنش فرا‌خواند... .
اما حسن زنگنه؛ مترجم دردانه جنوب که کوشید خلیج همیشه پارس را از ورای لغات و جملات بیگانه بیرون بکشد و در اختیار ما و آیندگان این دیار بگذارد. وی تا آخرین نفس در تکاپو بود تا تاریخ مکتوب این خلیج زیبا و استراتژیک را به زبان شیرین پارسی برگرداند. خستگی را نمی‌شناخت و با جدیت در آثار خود این گنجینه بی‌پایان را نگاشت تا بگوید، قدر این گوهر را بیشتر بدانید! ولی ... . آری اینان بخشی از خاطره شفاهی ادب و فرهنگی دیار پر مهر من، بوشهر است که قرار است مقام شامخ این پنج چهره در آیینی پاس داشته شود.


معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره به بامداد جنوب گفت: روزهای پایانی آبان‌ماه به نام هفته کتاب و کتاب‌خوانی نامگذاری شده است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همراه اهالی شعر و ادب و فرهنگ‌دوستان استان خود را آماده می‌کنند تا در این ایام نام برده شده، یاد و خاطره پنج نفر از بزرگان شعر و ادب و ترجمه استان را گرامی بدارند.
آنیتا مظفری در خصوص نقش آیین‌های بزرگداشت در حفظ و معرفی شخصیت‌های ادبی و هنری استان، بیان کرد: بدون‌شک اهمیت پاسداشت زبان، شعر و ادب فارسی بر کسی پوشیده نیست. به گفته دکتر سادات ناصری «ادبیات ما گرانمایه‌ترین سرمایه جاودانی کشور ماست». استان بوشهر همواره مهد شعر و ادب بوده و شاعران و نویسندگان بزرگی در دامان این دیار فرهنگ‌ دوست پرورش یافته است. توجه به نقش و جایگاه شخصیت‌ها و مفاخر ادبی و فرهنگی استان و استفاده از ظرفیت‌های آثار آنها مجالی است برای معرفی استان به کشور و جهانیان. برگزاری بزرگداشت مفاخر حوزه شعر و ادب فارسی علاوه بر ارج نهادن به مقام فرهنگی شاعران و نویسندگان و آنهایی که در عرصه فرهنگ و ادبیات فخر آفریدند، در توسعه و تقویت فرهنگ استان و معرفی هر چه بیشتر آن می‌تواند گام مهمی باشد. مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه‌ای نقش بسزایی در خلق تمدن و توسعه فرهنگ آن جامعه دارند. یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این ‌ کل پرداختن به شخصیت‌ها و مفاخر فرهنگی و هنری ایران اسلامی است از این رو بر آن شدیم تا آیین بزرگداشت پنج نفر از شاعران و نویسندگان معاصر استان را برگزار کنیم.


وی در پایان با بیان این‌که در این مراسم بزرگداشت، مقام ادبی استاد حسن زنگنه، منوچهر آتشی، محمدرضا نعمتی‌زاده، خلیل عمرانی و ایرج شمسی‌زاده با همکاری فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان و خانواده این عزیزان پاس داشته خواهد شد، افزود: ما مصمم هستیم تا برای بزرگان علم و ادب و هنر استان و کسانی که به فرهنگ این استان و کشور عزیزمان خدمت کرده‌اند تا قبل از آن‌که از نعمت وجودی آنها بی‌بهره شویم نیز در قالب مجالس بزرگداشت برنامه‌هایی را برگزار کنیم و آنها را مورد تجلیل قرار دهیم. امیدواریم با همکاری فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان بتوانیم به‌نحو احسن این برنامه‌ها را اجرائی کنیم و با استقبال علاقه‌مندان و فرهنگ‌دوستان قرار بگیرد.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، بزرگداشت ، ادب
نام:
ایمیل:
* نظر: