bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
برگزار نشدن انتخابات یک شکست بزرگ در تقویم سیاسی محمود عباس خواهد بود؛ لذا باید دید که یاران ابومازن و صهیونیست‌ها به‌دنبال تغییر روند فعلی خواهند بود یا لغو کامل انتخابات را پیگیری می‌کنند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی:
برگزار نشدن انتخابات یک شکست بزرگ در تقویم سیاسی محمود عباس خواهد بود؛ لذا باید دید که یاران ابومازن و صهیونیست‌ها به‌دنبال تغییر روند فعلی خواهند بود یا لغو کامل انتخابات را پیگیری می‌کنند.
فلسطین در یک سال گذشته نزدیک به ۲۴۰ تن از جوانان خود که به نسل پسا اسلو مشهور شدند تقدیم سومین انتفاضه فلسطین کرد. انتفاضه سوم از اکتبر ۲۰۱۶ (۹ مهر ۹۴) با شعار حمایت از مسجدالاقصی و جلوگیری از طرح تقسیم این مسجد آغاز شد. انتفاضه‌ای که به باور بسیاری از تحلیل گران اسرائیلی نتیجه جنگ ۵۱ روزه و تداوم موفق نبودن محمود عباس در دفاع از حقوق فلسطینیان به روش مذاکره و گفت‌وگو بود. 
تشکیلات خودگردان برای جبران انتقادها و کاهش مشروعیت سیاسی و محبوبیت مردمی خود تصمیم به تکرار سناریو نتیجه بخش سال ۲۰۱۲ گرفت. تشکیلات خودگردان گمان می‌کرد با حضور نداشتن حماس در انتخابات آتی شهرداری‌ها همانند سال ۲۰۱۲ می‌تواند بر چالش‌های خود با پیروزی در این انتخابات تا حدودی غلبه کند. در سال ۲۰۱۲ محمود عباس تصمیم به برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در کرانه باختری و اجرا نکردن آن در غزه گرفت. این تصمیم محمود عباس موجب اعتراض حماس و تحریم انتخابات از سوی این جنبش شد. 

صلاح برودیل یکی از رهبران جنبش حماس طی بیانیه‌ای در آن سال رسما اعلام کرد: بر اساس مفاد آشتی ملی انتخابات شهرداری‌ها، پارلمان، شورای ملی و ریاست تشکیلات باید به‌صورت یک بسته واحد و به‌عنوان یکی از نتایج آشتی ملی برگزار شوند و برخورد موردی با این مساله و فرار از زیر بار تعهدات بزرگ آشتی ملی مبنی بر انجام کارها بر اساس توافق ملی جایز نیست. برگزاری انتخابات شهرداری‌ها تنها در کرانه باختری و مستثنا کردن نوار غزه و جنبش حماس از این مساله بدین معناست که این انتخابات، انتخابات داخلی جنبش فتح با هدف تصاحب مجدد این شهرداری‌ها از سوی جنبش فتح صورت می‌گیرد.
با اعلام رسمی حماس و تاکید چند‌باره اسماعیل هنیه نخست‌وزیر وقت دولت فلسطین مبنی بر نامشروع دانستن انتخابات محلی در سال ۲۰۱۲، تنش‌های سیاسی میان حماس و فتح افزایش یافت. در همان برهه برخی از تحلیل‌گران هشدار دادند که فاصله‌گیری حماس از صندوق‌های رأی برای این جنبش مفید نخواهد بود، زیرا هرچند این انتخابات از سوی حماس مشروعیت نداشته باشد اما خلاء حضور این جنبش را مخالفان گفتمان مقاومت و طرفداران فتح پر خواهند کرد. انتخابات ۲۰۱۲ با حضور حدود ۵۵ درصد مردم کرانه باختری انجام شد. این انتخابات هرچند به‌دلیل نبود حماس رقابت سردی را تجربه کرد اما اختلافات درونی جنبش فتح را عیان کرد. به‌گونه‌ای که برخی شخصیت‌ها و فهرست‌های جدا شده از فتح توانستند بر لیست اصلی فتح غلبه کنند. 

بازگشت حماس به صندوق و غافل‌گیری مخالفان مقاومت
تصمیم راهبردی و غافلگیرکننده حماس برای شرکت در انتخابات بسیاری از تحلیل‌گران و سیاسیون را غافل‌گیر کرد. یکی از تصمیمات هوشمندانه حماس، اعلام تشکیل ندادن لیست مستقل انتخاباتی است. سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس در خصوص این تصمیم تاکید کرد: حماس در قالب فهرستی متشکل از افراد متخصص در انتخابات شرکت خواهد کرد تا هدف خدمت به ملت فلسطین را تحقق ببخشد. 
حماس ضمن دعوت از تمامی اقشار ملت فلسطین برای مشارکت در انتخابات شهرداری‌ها، اعلام می‌کند که این جنبش در قالب فهرست تکنوکرات‌ها در این انتخابات شرکت می‌کند. این تصمیم ناشی از درک حماس و موانع حضور و تردد نیروهای رسمی وی در کرانه باختری است. شرایط غزه با کرانه باختری بسیار متفاوت است و حماس برای امکان حضور خود در انتخابات و افزایش حضور سیاسی‌اش به‌دنبال حمایت از افراد نزدیک به خود در مقابل تشکیلات خودگردان و نفوذ در رأی مردم کرانه باختری از طریق معرفی شخصیت‌های متخصص است. هوشمندی عدم لیست مستقل در کنار اعلام حضور در انتخابات موجب نگرانی صهیونیست‌ها شد. 
برای مثال روزنامه مشهور معاریو در یادداشتی با عنوان راهکارهای اسرائیل و ابومازن برای به شکست کشاندن انتخابات شهرداری‌های فلسطین به قلم ران ادلست نوشت: پس از اعلام برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در کرانه باختری و باریکه غزه، موجی از اضطراب و ناآرامی بر سرویس‌های امنیتی سایه افکند و همین مساله باعث شد، زئیف الکین از وزرای صهیونیستی اعلام کند که تصمیمات ابومازن دیگر اهمیتی ندارد و تشکیلات خودگردان از هم فروپاشیده است. ما باید وارد شهرهای کرانه باختری شویم و کنترل آنها را در دست بگیریم. 

مشکل اصلی این است که چطور می‌توان در انتخابات شهرداری‌های فلسطین که قرار است زیر نظر جامعه بین‌المللی و نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شود، دست‌کاری کرد محافل صهیونیستی پیشنهاد بازداشت دسته جمعی فعالان سیاسی حماس و تخریب زیرساخت‌های آن مانند درمانگاه‌ها، محافل مردمی و مراکز آموزشی و غیره را داده‌اند.
نتیجه‌گیری
تصمیم حماس برای شرکت در انتخابات شهرداری‌ها موجب ترس صهیونیست‌ها شد. دستگیری نماینده حماس در کمیته مرکزی انتخابات شهرداری‌ها و اظهارات مسوولین و تحلیل‌گران اسرائیلی در خصوص پیامدهای پیروزی حماس و لزوم اقدام به‌منظور دست‌کاری، تخریب یا توقف روند انتخابات عینی‌ترین نمونه‌های دخالت تل‌آویو در انتخابات تاکنون بوده است. فشار صهیونیست‌ها و ترس تشکیلات خودگردان موجب صدور حکم لغو انتخابات از سوی دادگاه عالی فلسطین به بهانه برگزار نشدن انتخابات در قدس غربی، ناامنی در غزه و نداشتن یکپارچگی سیاسی در سراسر کرانه باختری و غزه شد. 
برگزار نشدن انتخابات از سوی تشکیلات، یک شکست بزرگ در تقویم سیاسی محمود عباس خواهد بود، لذا باید منتظر بود و نگریست که یاران محمود عباس و صهیونیست‌ها به‌دنبال تغییر شیوه برگزاری انتخابات و حذف حماس و منطقه غزه از شرکت در صندوق‌های رأی هستند یا لغو کامل انتخابات را به پیامدهای پیروزی احتمالی حماس ترجیح خواهند داد؟

برچسب ها: سیاسی ، جهان ، فلسطین
نام:
ایمیل:
* نظر: