bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
در این عصر ارتباطات و دوره وانفسایی که علیرغم سرعت نجومی انتشار اطلاعات در دهکده جهانی و بروز و ظهور رسانه ها و سایت های خبری قارچی که روزانه بر کمیت آن افزون می‌شود و
داریوش محبی:
در این عصر ارتباطات و دوره وانفسایی که علیرغم سرعت نجومی انتشار اطلاعات در دهکده جهانی و بروز و ظهور رسانه ها و سایت های خبری قارچی که روزانه بر کمیت آن افزون می‌شود و در مقابل از کیفیت کاسته و فاقد محتوا می‌شوند فرصتی طلایی به‌دست آمده تا مدیران ناکارآمد بتوانند از این ضعف و نارسایی رسانه‌ای نهایت فرصت‌طلبی و سودجویی را برده و برای خوشایند خود و اقناع و رضایت مدیران بالا دستی گزارشاتی ارائه دهند که در توجیهش نمی‌دانم چه باید گفت و چه نوشت؟
باری! در مورخه 19 مردادماه تعدادی از خبرنگاران در معیت جناب دکتر الیاسی از بیمارستان شهید گنجی برازجان بازدیدی داشتند که سایت فکرشهر در گزارشی مفصل بدان پرداخت. دکتر الیاسی پس از این بازدید و در نشست با خبرنگاران توضیحاتی دادند و گزارشاتی تقدیم شهروندان نمودند که بیشتر آنها در حوزه کاری و تخصصی وی نبوده و شاید هم تخصص ایشان بوده و در تخصص خود صحبت کرده و اصولا ایشان با وظایف حوزه سازمانی خود نامانوس و بیگانه باشد!!! 
دکتر الیاسی در این گزارش به هر چه که در حوزه کاری و مدیریتی ایشان نمی‌شود اشاره کرده ولی در مورد وظایف ذاتی مدیریتی خود نپرداخته و با فراست و زیرکی کوشیده با فرافکنی و بیان مواردی چالشی و بقولی آسمان ریسمان کردن از کنار مشکلات عدیده بیمارستان گنجی بگذرد و در این راستا موفق عمل کرد.
از محروم بودن شهرستان و بدی آب و هوا و افزایش دما، عدم به کارگیری نیروی بومی و ناظرین متخصص در ساخت این بیمارستان، بلاتکلیفی وضعیت ملکی و سند ثبتی، وضعیت سند زمین‌های همجوار بیمارستان، غیراستانداردبودن سازه بیمارستان، نبود پارکینگ عمومی و خصوصی، مناسب نبودن طراحی بیمارستان با شرایط جوی، صحیح نبودن آمار جمعیتی برازجان، تفاوت طبع بیماران بستری برای سرد و گرم کردن اتاق ایشان و... که این موارد در حوزه مدیریتی و تخصصی وی نیست. البته به برخی از مشکلات بیمارستان هم اشاره کرده اما از وجود برنامه‌ای برای بهبود این مشکلات سخنی به میان نیاورده است؟ باید خدمت آقای رئیس عرض کنم که «چو متن مغلوط گشت چیست حواشی»!!!
آقای رئیس، قبول مسوولیت یعنی قبول کردن حل مشکلات نه تشریح و برشمردن مشکلات!!! که اگر قرار بر بیان مشکلات باشد شهروندان بیش از جنابعالی در این زمینه مطلع هستند! برای یادآوری برخی مشکلات بیمارستان شهید گنجی برازجان خدمت جناب دکتر الیاسی ریاست محترم این بیمارستان نکاتی را یادآور می‌شوم باشد که جناب دکتر پاسخگو باشند: مشکلات بیمارستان از نظر فیزیکی و مشکلات ساختمانی و محل نامناسب که دکتر الیاسی اشاره کردند درست است و ایشان هم نمی‌تواند مشکلات زیر ساختی گذشته را مرتفع سازد و ما هم می‌پذیریم.
اما برخی از مشکلاتی که مربوط به حوزه ریاست ایشان هست:
1) کمبود پرسنل در همه قسمت‌ها به‌وضوح مشهود و غیرقابل انکار است که ما حصل آن بار کاری اضافه و خستگی و فرسودگی‌های مضاعف بر پرسنل موجود که هم سبب پایین آمدن کیفیت کار و عدم رضایت‌مندی شغلی پرسنل است که موجب اختلال در روند درمان و عدم برقراری شرایط روحی مناسب برای بیماران، همراهان بیماران و به تبع آن، پرسنل، که مسیر و پروسه درمان را به مخاطره می‌اندازد.
2) برخورد نا مناسب با پرسنل زیر دست ! پرسنلی که از سر فشار شرایط سخت شغلی حاکم ، دست به اعتراض زنند، برخورد منطقی و در حد شخصیت افراد نمی‌شود و یا از پست حذف و یا تبعید می‌شوند !
3) به‌دلیل همین رفتارهای نا مناسب و بدور از منزلت با پرسنل، بسیاری از پرسنل با تجربه 17 شهریور برازجان به بیمارستان خلیج فارس بوشهر رفته و تا جایی که منزل و محل اقامت و زندگی ایشان برازجان بوده و هست. با توجه به مشکلات رفت و آمد روزانه این پرسنل به بوشهر و دیگر مشکلات ناشی از این پدیده نا مطلوب و بر خلاف میل باطنی این عزیزان اما رفتن به بیمارستان بوشهر را بر ماندن در برارجان ترجیح می‌دهند ! 
4) از نظر شرایط و امکانات رفاهی، وضعیت پرسنل و همراهان بیمار بسیار نامناسب است. به‌عنوان مصداق اگر از نزدیک غذای شب پرسنل و پزشکان را ببینید، دیگر نیازی نیست دنبال دیگر موارد گشت ! 
5) وضعیت نابسامان همراهان بیمار که به‌صورت پراکنده و در سایه دیوار و زیر درختان کم سایه آواره هستند که دل هر انسان با وجدان و بیداری را به درد می‌آورد!
6) خیابان ورودی داخل محوطه و خارج محوطه تا جاده اصلی دهقاید بسیار تنگ و کم عرض بوده که با این حجم عبور و مرور جوابگو نیست در حالی که از ورودی سمت راست اگر یک متر از پیاده رو که استفاده چندانی هم ندارد حذف و به خیابان اضافه شود مشکل به مراتب کمتر می‌شود ! 
7) در مورد موضوع  بدی آب و هوا و رفتن پزشکان به شیراز باید عرض کنم که این اتفاق جدیدی نیست و در حدی نیست که بیمارستان را دچار کمبود پزشک کند وانگهی مگر هوای بوشهر یا اهواز به مراتب از برازجان بدتر نیست ؟ گرما و
گرد خاک و ریز گردهای اهواز در کشور حایز رتبه اول است در حالی که پزشکان بومی و غیر بومی فراوانی دارد که در کشور شهره‌اند! بنابراین کمبود امکانات رفاهی، پرداخت نکردن به موقع مطالبات و ضعف و ناکارآمدی مدیریت بیمارستانی این مهاجرت‌ها شده و این سوء مدیدیت و ناتوانی خود را به پای آب و هوا نگزارید ! آقای رئیس آنچه سبب می‌شود پزشکان حاذق و متخصصان بنام را در اهواز و... نگه دارد مدیریت قوی‌، امکانات خوب و برنامه‌ریزی و چشم‌انداز بلند‌مدت‌، پایدار و هدفمند است نه شرایط آب و هوایی عالی !
شایان ذکر است پزشکانی هم که از برازجان رفته‌اند‌، همه به شیراز نمی‌روند و تعدادی هم به بوشهر رفته‌اند پس آب و هوا بهانه‌ای است برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیدیت نه بیان حقیقت !!
8)  قبل از بیمارستان شهید گنجی در بیمارستان 17 شهریور‌، قسمت تزریقات و پانسمان‌، وظیفه‌اش فقط تزریقات و پانسمان و بخیه بود ولا غیر و بقیه امورات درمان که اشاره می‌شود در بخش اورژانس که 7 یا  8  نفر حضور دارند انجام می‌شد در حالی که در بیمارستان گنجی در قسمت تزریقات و پانسمان که همیشه هم یک پرسنل در یک ‌شیفت وجود دارد جدیدا وصل کردن سرم‌، وصل کردن اکسیژن‌، گرفتن نوار قلب و... که حاصلی جز‌ شلوغ شدن یک اطاق تنگ و کوچک که به همه چیز شبیه است جز تزدیقات و پانسمان با این کارهای اضافی و اعتراض مردم به معطل شدن و فشارهای روانی مضاعف بر بیماران و همراهان و پرسنل مظلوم‌! در هیج جای استان سابقه ندارد در قسمت ترریقات نوار قلب گرفته شود در صورتی که در اورژانس‌ها یک نفر فقط مسوول نوار قلب است!
9) مطالبات پرسنل که از اول سال یعنی فروردین تا‌کنون پرداخت نشده است (که البته مالبات فروردین و اردیبهشت‌ماه در چند روز گذشته پرداخت شده است) و گویا از منظر ریاست بیمارستان جناب دکتر الیاسی اصلا در زمره مشکلات قلمداد نشده است!
10) واقعیت تلخی که چوبش را هم مردم و ‌هم پرسنل می‌خورند وجود پزشکان متخصص و جراحی است (‌که اکثرا هم غیر بومی هستند) که با آمدن ایشان و چند روزی کار کردن و متوجه ضعف مدیریتی حاکم بر بیمارستان که شدند به مقررات و وظایف ذاتی خود که مثلا یکی از آن موارد به موقع حاضر شدن بر بالین بیماران اورژانسی هست که دیر می‌آیند و دعواها و سر و صداها و گاها پرخاش همراهان بیماران‌، سامل حال پرسنل بی‌گناه می‌شود و جناب رئیس هم که باید به این پزشکان تذکر دهند که شوربختانه چنین هم نمی‌شود!
آنچه بر شمردم گوشه‌هایی از مشکلات فعلی بیمارستان شهید گنجی است که ای کاش دکتر الیاسی لختی هم به این مشکلات می‌پرداختند البته در حد همان وضعیت سند ثبتی بیمارستان و زمین‌های همجوار و با همان حساسیت و اولویت ! که صد البته بیشتر نگاه اقتصادی و سرمایه‌گذاری جناب رئیس را می‌رساند تا نگاه درمانی و پزشکی‌، که اگر غیر از این بود حداقل به مشکلات درمانی‌، بهداشتی و مدیریتی بیمارستان هم در آن گزارش کذایی می‌پرداختند.
در پایان ذکر یک موضوع را فراموش نکنیم که دکتر الیاسی در آن گزارش چنین عنوان کرده که: «با فروش آهن کهنه‌های بقایای بیمارستان جدید و قبلی که معادل 11 میلیون تومان است.»
آقای رئیس! جنابعالی که الحمدالله دستتان در حساب و کتاب است لطفا بفرمایید آیا این حجم زیاد آهن‌آلات ضایعاتی با تناژ بسیار بالا را چه کسی و چگونه ارزیابی و قیمت‌گذاری کرده است ؟ آیا به‌صورت مناقصه و به شکل حقیقی واگذار شده یا به‌صورت سوری و بدون تشریفات و فرمالیته! لطفا تاریخ و نام نشریه‌ای که مناقصه در آن درج شده را بفرمایید!!

برچسب ها: بیمارستان ، گنجی ، محبی
نام:
ایمیل:
* نظر: