bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
باوجود حذف نشدن از لیست یارانه‌بگیرها؛
یارانه نقدی یکی از میراث‌های دولت دهم برای دولت تدبیر و امید بود که این دولت را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد.
یارانه نقدی یکی از میراث‌های دولت دهم برای دولت تدبیر و امید بود که این دولت را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد. دولت یازدهم که مجری مصوبات مجلس بوده و هست نیز به‌ناچار این شیوه را ادامه داد، اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که دولت با کمبود شدید درآمدهای حاصل از فروش نفت خام مواجه شد، یعنی درآمد ۱۲۵ میلیارد دلاری سال ۹۱ به یکباره به ۲۵میلیارد دلار میلیارد دلار تنزل یافت.
بنابراین، پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی به حدود 75 میلیون نفر ایرانی از جهات مختلفی برای دولتمردان دردسرساز شد. حجم زیاد ورود پول نقد به بازار که خود یک عامل تورم‌زاست، برای دولت که یکی از اولویت‌های مهم خود را روی کاهش نرخ تورم گذاشته بود، یک مشکل اساسی به‌شمار می‌رفت. علاوه بر این، دولت برای تامین خود منابع پرداخت یارانه هم با مشکلات زیادی روبه‌رو بود؛ ضمن این‌که مجلس سال به سال منابع پرداخت یارانه را برای دولت محدود می‌کرد تا دولت روحانی موظف و مجبور به حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیران شود. از طرف دیگر، فشارهای مجلس به دولت و حذف یارانه مردم در این شرایط اقتصادی، به‌نوعی یک خودکشی سیاسی برای دولت یازدهم محسوب می‌شد.
در هر حال، مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 95، دولت را موظف کرد تا اطلاعاتش را در صورتی که ناقص است، تکمیل کند  تا بتواند خانوارهای مشمول دریافت یارانه را شناسایی کند و حذف سه دهک بالا را نیز با آمار دقیق انجام دهد. بر این اساس، دولتی‌ها باوجود مخالفت‌هایی که با حذف این تعداد یارانه‌بگیر داشتند، موظف شدند تا 24 میلیون یارانه‌بگیر را تا پایان سال 95 از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف کنند.
بر این اساس، بنا شد تا دولت هر ماه تعدادی از یارانه‌بگیران پردرآمد را شناسایی و این افراد از لیست یارانه‌بگیران حذف کند تا به‌تدریج تعداد حذف‌شدگان تا پایان سال به 24 میلیون نفر برسد. پرواضح است که در این بین، احتمال رخ دادن خطا در شناسایی افراد پردرآمد و قطع یارانه برخی از افراد کم‌درآمد از لیست یارانه‌بگیران نیز وجود دارد که برای آن هم تدابیر لازم دیده شده است.
در هر حال، شصت و هفتمین یارانه‌ نقدی، چند روز پیش به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و بر این اساس، هر متقاضی رقم 45 هزار و 500 تومان را که از سال 1389 تاکنون بدون تغییر مانده است، دریافت کرد اما یارانه پرداختی شهریورماه امسال، با حاشیه‌هایی برای استان بوشهر همراه بود.
یارانه بسیاری از بوشهری‌ها پرداخت نشده است؟!
روز گذشته باخبر شدیم که بسیاری از هم‌استانی‌ها در روز پرداخت یارانه‌ها، موفق به دریافت یارانه نقدی خود نشده‌اند و این امر باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم بوشهر شده است. این افراد که بسیاری از آنان را کم‌درآمدها تشکیل می‌دهند، از حذف یارانه خود متعجب شده‌ و به برخی از ادارات دولتی مربوطه در مرکز استان مراجعه کرده‌اند.
در همین راستا با توجه این‌که پیش از این، فرمانداری‌ها و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولیان مباحث مربوط به یارانه در استان‌ها معرفی شده بودند، از این طریق پیگیر موضوع شدیم اما متاسفانه متوجه شدیم که هیچ نهاد مشخصی مسوولیت مستقیم این امر را به‌عهده نمی‌گیرد.
با این حال، یک منبع آگاه با بیان این‌که مراجعات درخصوص حذف یارانه‌ها بیشتر فرهنگیان و بازنشستگان نیروهای مسلح بوده‌اند، تاکید کرد: نکته جالب توجه این است که اسامی این افراد در سامانه تعبیه شده برای یارانه حذف نشده است و این افراد همچنان در لیست یارانه‌بگیران قرار دارند.
در همین رابطه، مطلع شدیم که در گذشته نیز این‌گونه اتفاقات در استان‌های دیگر اتفاق افتاده است و این مساله عجیب و تازه‌ای نیست. آن‌طور که معلوم است، یارانه این افراد به احتمال زیاد به‌زودی به حسابشان واریز می‌شود و تنها در اولویت پرداخت یارانه‌ها، تغییراتی صورت گرفته است.
بنابراین به کسانی که یارانه آنها حذف شده، توصیه می‌شود که از مراجعه حضوری به فرمانداری‌ها و ستاد هدفمندی یارانه‌ها خودداری کنند. بر این اساس، متقاضیان دریافت یارانه در ابتدا با مراجعه به سایتwww.refahi.ir ، می‌توانند گزینه اطلاعات یارانه نقدی را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه سرپرست خانوار از وضعیت یارانه خود مطلع شوند.
در صورتی که واریز مرحله 67 یارانه درج نشده بود بدان معناست که یارانه این افراد بر اساس بررسی سازمان هدفمندی قطع شده است، از این رو در صورت اعتراض می‌توانند به سایت www.yaraneh10.ir مراجعه کنند.
همچنین در صورت مشاهده عبارت «تغییری در یارانه شما رخ نداده است» نباید به بانک مراجعه کرده و این جمله را نشانی از حذف نشدن یارانه خود تلقی کنند، بلکه بهتر است با توجه به کندی انتقال اطلاعات از سازمان هدفمندی به وزارت رفاه و تعلل این وزارتخانه در اصلاح اطلاعات حداقل یک هفته بعد از قطع یارانه خود به سامانه www.yaraneh10.ir  مراجعه کرده و با مطلع شدن از دلیل حذف یارانه خود در صورت تمایل به این اقدام سازمان هدفمندی اعتراض کنند.
برچسب ها: اقتصاد ، یارانه
نام:
ایمیل:
* نظر: