bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵
کارگردان «مرگ یزدگرد» در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
تئاتر در بوشهر هنری است که هر روز بیشتر از پیش جای خود را در میان مردم باز می‌کند، سرعت این روند در سال‌های اخیر کاملا مشهود است و همین مساله باعث شده است که ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
تئاتر در بوشهر هنری است که هر روز بیشتر از پیش جای خود را در میان مردم باز می‌کند، سرعت این روند در سال‌های اخیر کاملا مشهود است و همین مساله باعث شده است که هنرمندان آثارشان را با وسواس بیشتری تولید کنند و بیش از گذشته به ذائقه مخاطب توجه نشان دهند. بنابراین وقتی اثری برای مخاطب تولید شود، بدون شک مخاطب‌پسند است. این واقعیت را باید بپذیریم که تئاتر یکی از تاثیرگذارترین هنرهاست، چراکه در قالب این هنر می‌توان آداب و رسوم، مسائل و مشکلات جامعه، داشته‌های فرهنگی و ... را گنجاند و از این طریق هنرمند با مردم همذات‌پنداری می‌کند. آبپخش یکی از شهرهای استان است که نخلستان‌های سبزش بسیار دیدنی است. در این اقلیم هنرمندان خوش‌ذوقی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند و توانسته‌اند نقش تاثیرگذاری را در هنر و فرهنگ این دیار ایفا کنند. هنرمندان تئاتری این شهر سال‌هاست در تکاپو هستند تا به زیباترین و گویاترین شکل ممکن دردها، میراث هنری و تاریخی این سرزمین را در قالب آثار خود به نمایش بگذارند. 
نمایش «مرگ یزدگرد» نام اثری است که در سه شب برای مردم این منطقه در تماشاخانه شهید روا به نمایش درآمد و در آخرین شب اجرایش افزون بر مخاطبان تئاتری آبپخش، میزبان حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، محمدحسین زندویان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان، فرید میرشکار مسوول فرهنگسرای بافت تاریخی بوشهر و... بود. این نمایش حماسی را جعفر کازرونی یکی از هنرمندان موفق آبپخش کارگردانی کرده است.
کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» در خصوص داستان این نمایش به بامداد جنوب گفت: این نمایش داستان مرگ یزدگرد پادشاه ساسانی را روایت می‌کند و نویسنده این اثر هم بهرام بیضایی، نویسنده نام‌آشنای عرصه تئاتر کشور است. 
جعفر کازرونی در ادامه با بیان این‌که این نمایش در ژانر اپیک یا همان حماسی است، افزود: من بیشتر کارهای حماسی را دوست دارم، زیرا این کارها به من انرژی خاصی می‌دهد. بیشتر هم کارهای صحنه‌ای تولید می‌کنم اما دوست دارم در آینده نمایش‌های خیابانی هم بسازم.
وی با اشاره به این‌که علی سعادت (آسیابان)، داود جان‌امیری (موبد)، کاوه یزدانی (سرکرده)، (حسین صالحی (سردار)، بشیر فروزش (سرباز)، فاطمه‌زهرا پورمودت (زن آسیابان) و زهرا زنگویی (دخترآسیابان) در این نمایش به ایفای نقش پرداختند، یادآور شد: دیگر عوامل این نمایش هم عبارتند از: کاوه یزدانی (طراح صحنه و دکور)، نیما رضایی (موسیقی)، فاطمه‌زهرا پورمودت (طراح لباس)، سعید لشکری (نورپرداز)، داود جان‌امیری (دستیار کارگردان). 
کازونی در خصوص سابقه هنر تئاتر در آبپخش بیان کرد: اجرای نمایش در شهر آبپخش برمی‌گردد به دهه پنجاه که بیشتر به‌صورت میان‌پرده طنز بود ولی بعد از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ اولین نمایش به کارگردانی سیدمحمودهدایت اجرا شد و بعد از آن به همت هنرمندانی نظیر خداداد رضایی، سیدمصطفی موسوی و حسین احسانجو ادامه پیدا کرد، خودم هم از سال ۶۰ به بعد وارد عرصه بازیگری تئاترشدم اما هنر تئاتر این شهر با تلاش‌های خداداد رضایی ادامه پیداکرد و گاه دوستانی چون عبدالخالق درخشان هم در این زمینه تاثیرگذار بودند تا سال 80 که انجمن نمایش آبپخش تاسیس شد و من این افتخار را یافتم که به‌عنوان مسوول این انجمن انتخاب شوم. 
وی در ادامه با بیان این‌که در آبپخش تاکنون چندین جشنواره تئاتر برگزارشده است، افزود: اولین جشنواره را خداداد رضایی با نام جشنواره تئاتر «طلوع آبپخش» برگزار کرد و بعد از آن نخستین جشنواره تئاترکودک و نوجوان استان بود که خودم مجوز برگزاری این جشنواره را از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (ابطحی) در اولین سال مسوولیتم در انجمن نمایش گرفتم که شش دوره این جنواره با دبیری من در آبپخش برگزار شد ولی بعد از آن اجرای این جشنواره به انجمن نمایش شهرستان دیّر سپرده شد. همچنین جشنواره تئاتری به‌نام جشنواره هنرمند مرحوم حسین ایرانمنش نیز در این شهر برگزارکردیم. 
کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» با ناکید بر این‌که هنر تئاتر در آبپخش جایگاه خود را پیدا کرده است، بیان کرد: اما با مشکلاتی نیز دست به‌گریبان است که عمده‌ترین آنها نبود سالن نمایش استاندارد برای اجرا است که البته حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و محمدحسین زندویان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان قول داده‌اند که در حال حاضر همین سالن موجود را تجهیز کنند. در کل مشکلات زیاد است ولی اگر همین سالن هم تجهیز شود، تا حدودی مشکلات ما مرتفع می‌شود اما امیدواریم که مجتمع اصلی شهر تکمیل شود. 
کازرونی با بیان این‌که اگر صد بار دیگر هم به دنیا بیایم باز هم تئاتر را انتخاب می‌کنم، تصریح کرد: از سال شصت که وارد عرصه تئاتر شدم گاه فعالیتم با وقفه‌هایی هم روبه‌رو شد و تا سال هشتاد فقط بازیگری کار می‌کردم ولی بعد از آن هم کارگردانی و هم بازیگری را با هم تجربه کردم و در حال حاضر هم فقط کارگردانی می‌کنم.
 وی با بیان این‌که در این سال‌ها با کمک دوستان خوب و یاران همراهم توانستم به‌عنوان نماینده استان در دو جشنواره منطقه‌ای حضور پیدا کنم، یادآور شد: یکی جشنواره روستا در یاسوج بود که افزون بر کسب عنوان‌های برتر کارگردانی، بازیگری مرد و بازیگری زن موفق شدیم مقام دومی این جشنواره را به‌دست بیاوریم و در جشنواره دوم که جشنواره منطقه‌ای نمایش‌های میدانی به‌نام «ترویج» فارس بود سه تقدیر بازیگری و عنوان برتر طراحی صحنه را در این جشنواره کسب کردیم و همچنین با نمایش «آفره» به نویسندگی محمدلطفی در بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی نیز حضور داشتم.
کازرونی با اشاره به این‌که تئاتر را با تمام وجودم دوست دارم و به آن عشق می‌ورزم، ادامه داد: در تئاتر رضایت مخاطبان برای من در اولویت است. در حال حاضر هم آموزش اولین چیزی است که هنرمندان تئاتری استان باید به آن به‌صورت جدی بپردازند، زیرا آموزش در ارتقای هنر تئاتر و کیفیت کار هنرمندان تاثیری بس بزرگ دارد.
وی در پایان با بیان این‌که در این اجرا بسیاری از مسوولان و هنرمندان ما را حمایت و همراهی کردند که جا دارد در اینجا از همه آنها تشکر کنم، افزود: از خانم ماحوزی، جهانشیر یاراحمدی، علی مردانلو (بخشدار آبپخش)، فرید میرشکار، محمدحسین زندویان، کاظم ارجمندنیا به‌خاطر حضورشان قدردانی می‌کنم و همچنین از شهردار و رئیس شورا و مسوول انجمن نمایش آبپخش و حسن بحرانی به‌خاطر حمایت‌هایشان نیز تشکر می‌کنم.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، نمایش ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: