bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
به بهانه برگزاری همایش نقالی و شاهنامه‌خوانی در استان؛
نخستین همایش نقالی در استان به‌نام «شب فردوسی» به همت فرهنگسرای رمضان امیری و با حضور حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
نخستین همایش نقالی در استان به‌نام «شب فردوسی» به همت فرهنگسرای رمضان امیری و با حضور حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ندا عبدالله‌زاده عضو شورای شهر بوشهر و جمعی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی استان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد. در این مراسم کودکان بوشهر به نقالی پرداختند و از دیگر برنامه‌های جانبی این همایش اجرای موسیقی به همت هنرجویان جوان هم‌استانی بود.
با توجه به این‌که بامداد جنوب تاکنون چندین گزارش در زمینه نقالی و شاهنامه‌خوانی نگاشته است. برگزاری این همایش را اتفاق میمونی در این حوزه دانست، چراکه ما با ترویج این هنر کهن می‌توانیم نه تنها شاهنامه و شخصیت‌ها و داستان‌های حماسی و عاشقانه آن را به نسل امروز منتقل ‌کنیم بلکه می‌توانیم با کمک گرفتن از هنر نقالی تاریخ مکتوب و غنی استان را به‌صورت شفاهی در آیین‌ها و برنامه‌های فرهنگی خود روایت کنیم. نقالی هنری است که لازم است آن را بسط و گسترش دهیم، زیرا این هنر ظرفیت انعکاس داشته‌های ادبی، فرهنگی و تاریخی این سرزمین را دارد که خوشبختانه در حال حاضر با تلاش طوبی شیرکانی و نگار مکاریان دو بانوی توانمند نقالی استان این هنر مسیر روبه رشدی را آغاز کرده است، پیش از این نیز هنرمندانی نظیر محمد مظفری تلاش کرده‌اند تا گوشه‌ای از تاریخ پربار این دیار را در قالب نقالی به اجرا بگذارند. نگار مکاریان که عنوان جوان‌ترین بانوی نقال استان را به یدک می‌کشد، با علاقه و تلاش شخصی خود و بدون این که محضر استادی را در این زمینه تجربه کرده باشد، می‌کوشد تا با آموزش این هنر دیرینه درخت نقالی استان را بارور و پربار سازد. در حاشیه این همایش گفت‌وگویی را با این بانوی نقال صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

نگار مکاریان در خصوص برگزاری این همایش به بامداد جنوب گفت: این همایش به‌مناسبت پایان دوره شاهنامه‌خوانی (که در فرهنگسرای رمضان امیری برگزار شد) برنامه‌ریزی شد، زیرا رسم بر آن است که بعد از چهارماه دوره کامل شاهنامه‌خوانی، بچه‌ها به اجرا بپردازند. این مراسم با هدف ایجاد موقعیت اجرا به کودکان و به تصویرکشیدن قابلیت‌های کلاس شاهنامه و هم‌چنین آشنایی خانواده‌ها با شاهنامه و نحوه کار آن برگزار شد.
وی با بیان این‌که آموزش این کودکان یک دوره چهار ماهه زمان برد، افزود: از سختی کار هر چی بگویم کم گفته‌ام ولی بیشتر سختی‌های کار متوجه شرایط اجرائی و فراهم کردن محیط اجرا و مقدماتش بود. همچنین تمرین با بچه‌ها گاهی طاقت‌فرسا می‌شد ولی چون خودشان علاقه زیادی به شاهنامه‌خوانی و نقالی داشتند شرایط را تحمل می‌کردیم و به تمرینات با جدیت ادامه می‌دادیم تا برای این همایش آماده باشیم.
این بانوی نقال در خصوص استقبال از نخستین همایش نقالی و شاهنامه‌خوانی در استان بیان کرد: در حقیقت استقبال عالی بود، به‌گونه‌ای که با کمبود جا مواجه شدیم. هدف من به تصویرکشیدن توانایی بچه‌ها و آشنایی خانواده‌ها با شاهنامه بود که فکر می‌کنم به آن دست یافتم چون با رضایت همگان روبه‌رو شدم. البته در زمینه اطلاع‌رسانی نیز تبلیغات همه‌جانبه‌ای صورت دادیم، به‌خصوص در فضای مجازی و همین امر به استقبال از همایش کمک کرد.

نگار مکاریان در ادامه با بیان این‌که هدف اصلی من در نقالی به تصویر کشیدن فرهنگ و آداب و رسوم فراموش شده و ارزش عظیم میهن‌داری است، یادآور شد: در تلاش هستم به صحنه‌های بالاتری در نقالی برسم و همواره فریاد ایرانی بودن را در پرتوی سخنان فردوسی در گلو داشته باشم اما در قالب یک مدرس هدفم در نقالی آشنایی بچه‌ها با شاهنامه و فردوسی و در نهایت درک هنر عظیم نمایشی این کتاب و به اجرا درآوردن آن است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون تاریخ بوشهر را نقل کرده‌اید، گفت: پیش از این به سوی نقل سرگذشت رئیسعلی دلواری رفته بودم اما تاریخ بوشهر را خیر، پیشنهاد خوبی دادید، زیرا می‌توان روی آن کار کرد. البته خودم بیشتر دوست دارم داستان‌های اصیل شاهنامه به‌ویژه داستان‌های عاشقانه و حماسی آن را نقل کنم.
مکاریان با بیان این‌که خدا را شکر تا این لحظه کودکانی که از طریق خانواده‌ها به من مراجعه کرده‌اند علاقه زیادی به نقالی و شاهنامه‌خوانی داشتند، افزود: به‌طوری که از ما درخواست می‌کردند روزهای برگزاری کلاس افزایش پیدا کند. این کودکان سریع اشعار را حفظ می‌کردند اما در این‌که تا چه میزان در این زمینه مستعد هستند، باید بگویم همه چیز به علاقه و تلاش خود فرد بستگی دارد، زیرا علاقه شرط اصلی ماندگاری در نقالی و شاهنامه‌خوانی است.

این بانوی نقال در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر در فرهنگسرای رمضان امیری روزهای یکشنبه مشغول به آموزش نقالی و شاهنامه‌خوانی به کودکان هستم، همچنین با موسسه آموزشی زریاب جنوب هم در این زمینه گهگاهی همکاری دارم، خاطرنشان کرد: به‌شدت خواهان همکاری با موسسات دیگر هستم به این دلیل که بتوانیم فرهنگ‌شاهنامه‌خوانی را در میان کودکان و مردم جا بیندازیم.
نگار مکاریان در پایان خاطرنشان کرد: در اینجا لازم می‌دانم از دوستانم در این آشفته‌بازار هنر که هیچ‌کس از دیگری حمایت نمی‌کند ولی آنها با حمایت خود مرا در اجرای این برنامه کمک کردند و باعث شدند تا این برنامه با کیفیت خوبی اجرا شود، تشکر کنم، همچنین لازم می‌دانم بگویم ایران ما به کودکانی با اندیشه میهن‌دوستی فردوسی احتیاج دارد، کودکانی که باید با حماسه، شجاعت و قدرت آشنا شوند و تاریخ کشور خودشان را بیشتر بشناسند و درخواستم از موسسات آموزشی این است که زمینه مناسبی را برای آموزش شاهنامه به کودکان و نوجوانان فراهم کنند. امیدوارم بتوانم همواره به‌عنوان سرباز فردوسی در این راه بی‌پایان اما شیرین ادامه بدهم.


نام:
ایمیل:
* نظر: