bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵
رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
اغلب افراد به مقوله اعتیاد و معتادان نگاهی منفور دارند و همین نفرت سبب می‌شود که حتی حاضر نباشند در خصوص این مقوله مهم که در حال حاضر حیات اجتماعی خانواده‌ها را تحت شعاع خود قرار داده است، مطالعه و تحقیق کنند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
اغلب افراد به مقوله اعتیاد و معتادان نگاهی منفور دارند و همین نفرت سبب می‌شود که حتی حاضر نباشند در خصوص این مقوله مهم که در حال حاضر حیات اجتماعی خانواده‌ها را تحت شعاع خود قرار داده است، مطالعه و تحقیق کنند. همین دلزدگی از «دانستن» خود عواقب تهدیدآمیز دیگری را به‌دنبال دارد. این در حالی است که با اندکی تامل در زندگی معتادانی که در اطراف ما زندگی می‌کنند، متوجه می‌شویم که اعتیاد جرم نیست، نوعی بیماری است که باید درمان شود، کنترل شود و همیشه بیدار و آگاه بود تا در دام آن نیفتاد. معتادان نیاز به کمک دارند. با آنها باید همچون افراد عادی دیگر برخورد کرد. اعتیاد یک بیماری اصلی، پیش رونده و كشنده است. اعتیاد را می‌توان اجبار به انجام کاری تعریف کرد که فرد از پیامدهای زیانبار آن آگاه است. حتي والدين، همسر و ديگر نزدیکان فرد معتاد به‌راحتي اين واقعيت را كه اعتياد نوعي بيماری است نمي‌پذيرند. علت اين امر آن است كه اين افراد نيز از لحاظ احساسي در فرايند بيماری فرد معتاد درگير هستند. بنا به تعریفی که انجمن امریکايی درمان اعتیاد از واژه اعتیاد ارائه داده است: «اعتیاد یک بیماری اصلی و مزمن است که در مدارهای پاداش، انگیزه و حافظه و دیگر اجزای مربوطه مغز اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال‌ها به ایجاد ویژگی‌های جسمی، روانی، اجتماعی و روحی در انسان منجر می‌شود». بروز چنین حالت‌هایی در انسان سبب می‌شود که وی برای دستیابی به پاداش (لذت) یا تسکین به مصرف یک ماده مخدر یا انجام رفتاری مخرب و ويرانگر روی آورد. علائم بارز اعتیاد، مختل شدن کنترل رفتار، ميل شديد به مصرف و ناتوانی در پاک ماندن مداوم و کاهش قدرت شناخت مشکلات جدی رفتاری و مناسبات و ارتباط بادیگران است. اعتیاد نیز همانند دیگر بیماری‌های مزمن ممکن است چرخه‌های لغزش و قطع مصرف را شامل شود. اگر اعتیاد درمان یا با فعالیت‌های بهبودی همراه نشود، حالت پیش رونده آن ممکن است باعث معلولیت مغزی و یا حتی مرگ شود. این در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان و شرایط اشتغال جوانان، بستر بیماری‌های روحی برای این قشر فراهم می‌شود و جوانان با پناه بردن به اعتیاد و مواد مخدر سعی در نابودی و فراموشی کاستی‌های زندگی خود می‌کنند اما غافل از آن‌که آرامش خود و اطرافیانشان را برای همیشه در آتش اعتیاد می‌سوزانند... . در چنین شرایطی است که فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر خودنمایی می‌کند. 

برای آشنایی با اقدامات انجام شده در این خصوص با رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت‌وگو کردیم. وحید زرین‌کلاه در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای مبارزه با اعتیاد در سطح استان صورت داده‌اید، تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون تقریبا بیش از 560 طرح پاکسازی نقاط آلوده، طرح‌های کنترل محورهای مواصلاتی، انهدام بیش از 80 باند مواد مخدر، توقیف 160 دستگاه خودرو قاچاقچیان، 575 مرحله طرح ارتقای امنیت اجتماعی، طرح پاکسازی نقاط آلوده و طرح کنترل محورهای مواصلاتی به‌صورت روزانه و هفتگی، برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح میادین و شهرستان‌های استان برای مراکز نظامی، انتظامی، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و مساجد صورت گرفته است. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که از ابتدای سال میزان کشفیات مواد مخدر چقدر بوده است، افزود: از ابتدای سال تا کنون بیش از یک تن و 256 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده و در بخش تریاک (مواد مخدر سنتی) در حدود 104 درصد افزایش کشفیات و در بخش سایر مواد مخدر نیز 85 درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم. 
رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در خصوص این‌که والدین چگونه فرزندانشان را از دام اعتیاد برهانند، خاطرنشان کرد: ضروری است که والدین به جای صرف کردن وقتشان در فضای مجازی، بخشی از وقتشان را به فرزندان خود اختصاص بدهند. آگاهی در خصوص این بلای خانمان‌سوز، الزامی است و توجه مضاعفی را می‌طلبد. والدین به فرزندانشان درباره زندگی سالم، غیر سالم و تبعات ناشی از اعتیاد آگاهی‌بخشی صورت دهند و همواره شهدا و بزرگان را در زندگی برای آنها الگو قرار دهند. 

زرین‌کلاه در پاسخ به این سوال که برای مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها چه تمهیدی اندیشیده‌اید، یادآور شد: ما باید با فرهنگ‌سازی‌های مربوط و لازم، زندگی شهروندان و به‌ویژه نوجوانان و جوانان را به سمتی پیش ببریم که دیگر به فکر خوب یا بد نباشند. در جامعه رو به رشد، خود افراد باید تشخیص بدهند و انتخاب کنند. این فرهنگ‌سازی باید از نخستین گروه اجتماعی که همان خانواده است، آغاز شود تا به‌تدریج در تمام سطوح جامعه هم ریشه بدواند.
به نظر نویسنده گزارش، گام نخست برای نیفتادن در دام اعتیاد، «آموزش نه گفتن» به فرزندان است. این‌که فرزندان ما قدرت نه گفتن داشته باشند، موثرترین راه نجات آنها نه تنها از بلای خانه‌خراب‌کنی به نام اعتیاد بلکه نجات و رهایی آنها از همه آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی است که هیچ نوشداروی دیگری به مانند آن موثر و التیام‌بخش نخواهد بود. 

برچسب ها: جامعه ، مواد مخدر ، پلیس
نام:
ایمیل:
* نظر: