bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵
با همت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان صورت می‌گیرد؛
سازمان جهانی دریانوردی هفته آخر سپتامبر یا همان هفت روز اول مهر را هفته دریانوردی اعلام کرده و از همه کشورهای عضو درخواست کرده است در یکی از روزهای این هفته روز جهانی دریانوردی را گرامی بدارند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
سازمان جهانی دریانوردی هفته آخر سپتامبر یا همان هفت روز اول مهر را هفته دریانوردی اعلام کرده و از همه کشورهای عضو درخواست کرده است در یکی از روزهای این هفته روز جهانی دریانوردی را گرامی بدارند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) شعار «کشتیرانی؛ ضرورت انکارناپذیر دنیا» را برای روز جهانی دریانوردی 2016 انتخاب کرده است. این در حالی است که روز گذشته راس ساعت 17.00 در پارک سیادت، به مناسبت هفته دریانوردی و به‌خصوص روز حفاظت از محیط زیست دریایی، مراسمی با همکاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان، اداره‌کل محیط زیست استان، سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان برگزار شد.

به همین مناسبت با رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گفت‌وگو کردیم. حسین طالب‌نژاد در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که هدف از برگزاری این مراسم چیست، گفت: این هفته، هفته دریانوردی است که این روز (سه‌شنبه)، تحت عنوان روز حفاظت از محیط زیست دریایی نامگذاری شده است. وی با بیان این‌که به‌منظور اشاعه و ترویج فرهنگ محافظت از دریا و رعایت مسائل ایمنی به‌ویژه برای کودکان تا بزرگسالی با چنین مسائلی ناآشنا نباشند، هر ساله اقدام به برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌کنیم.
رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که اجرای نمایش عروسکی، پاکسازی ساحل با همکاری کودکان و والدینشان و ساختن کاردستی و سایر سرگرمی‌ها با محوریت دریا از جمله برنامه‌های روز حفاظت از محیط زیست دریایی بود، خاطرنشان کرد: روز دوشنبه نیز مراسم اصلی هفته دریانوردی و جشنواره غذایی و جشن بادبادک‌ها برگزار شد. این مسوول تاکید کرد: امروز (چهارشنبه) نیز مسابقات شنا و قایقرانی در کانال بندر بوشهر برای کارکنان برگزار می‌شود و طی روزهای آتی با همکاری و رایزنی‌های صورت گرفته با آموزش و پرورش استان، بروشورهایی به‌منظور آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های تحصیلی دریایی بین آنها توزیع می‌شود.

طالب‌نژاد ضمن تاکید بر این‌که ما سعی می‌کنیم بر روند الزامات محیط زیستی و ایمنی شناورها نظارت دقیق داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از طرفی وظیفه خود می‌دانیم که به‌منظور فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ رعایت این الزامات، آموزش‌های لازم را به فرزندان این مرزبوم ارائه دهیم تا از همان اوان کودکی با این مسائل خو بگیرند، چراکه آینده زمین و طبیعت در دستان آنهاست. علاوه بر این‌که هشدارهای لازم و نظارت‌های خود را بر رفت و آمد شناورها دنبال و گزارش‌های مربوط را نیز رصد می‌کنیم. 
وی با اشاره به این‌که همزمان با تغییر فصل ضروری است که دریانوردان به‌ویژه شناورهای صیادی و باری سنتی با توجه به آسیب‌پذیری‌شان، به هشدارها و اخطارهای هواشناسی توجه بیشتری کنند، افزود: بدیهی است که با توجه بیشتر به رعایت مسائل ایمنی، سلامت و ایمنی پرسنل و خود شناورها تامین می‌شود. رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای ایمنی بیشتر شناورها چه اقداماتی انجام داده و یا در اولویت کاری خود قرار داده‌اید، یادآور شد: امسال در بخش محیط زیست پیمانکار راهبری و نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی دریا مجهز است تا در صورت مواجهه با آلودگی‌های دریایی سرعت عمل بیشتری وجود داشته باشد. وی در ادامه به پایگاه‌های جست‌وجو و نجات شناورها در سطح استان اشاره کرد و گفت: پایگاه‌های جست‌وجو و نجات ما در حال حاضر در جزیره خارگ، دیر، عامری، عسلویه و بوشهر مشغول به فعالیت هستند و راه‌اندازی پایگاه جست‌وجو و نجات در شهرستان دیلم در آینده‌ای نزدیک در اولویت برنامه‌های ما در این بخش قرار دارد.

روز دوشنبه با حضور دریادار دوم علی جهانبخش، فرمانده ناوتیپ منطقه دوم نیروی دریایی ارتش و سردار علی رزمجو فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه و جمعی از مسوولان ارگان‌های دریایی، آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در سالن آمفی تئاتر برج بندر برگزار و در این مراسم از 90 دریانورد نمونه استان در عرصه‌های تجارت دریایی، ملوانی، دریادلان نیروی دریایی سپاه و ارتش و فعالان اقتصاد دریایی تجلیل شد.
در این مراسم مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان این‌که 95 درصد حمل و نقل در جهان از طریق دریا انجام می‌شود، تصریح کرد: این رقم در ایران 85 درصد است که استان بوشهر در عرصه حمل و نقل دریایی سهم عمده‌ای دارد.
محمدمهدی بنچاری با اشاره به مرز دریایی پنج هزار کیلومتری تاکید کرد: از این میزان مرز دریایی سهم استان بوشهر 937 کیلومتر در خلیج فارس است که بیشترین مرز دریایی با این آبراه استراتژیک را استان بوشهر دارد.
وی با بیان این‌که 300 هزار ملوان و دریانورد در کشور فعال هستند، تصریح کرد: در استان بوشهر 99 هزار دریانورد در 11 هزار شناور فعالیت می‌کنند که این رقم سهم مهمی در این حوزه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به توسعه زیرساخت‌های دریایی افزود: با توجه به نقش مهم استان ساحلی بوشهر در حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی، توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی از اولویت‌های مهم است که در این راستا طرح‌های مهمی تدوین شده و در حال اجرا است.
از آنجا که نقش و تاثیر دریا در حیات مردمی که در منطقه جغرافیایی دریایی زندگی می‌کنند، غیر قابل انکار و بسیار حیاتی است، لازم است بیش از پیش تمهیدات در راستای توسعه و امنیت و حفاظت از آن اندیشیده و مهیا شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: