bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵
در مراسم تقدیر از برگزیدگان خانه ریاضیات؛
روز گذشته جشن سالانه خانه ریاضیات بوشهر و تقدیر از برگزیدگان و کوشندگان عرصه ریاضی در دانشکده نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس با حضور مسوولان استان و شهرستان و جمعی از دانش‌آموزان و والدین آنها برگزار شد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
روز گذشته جشن سالانه خانه ریاضیات بوشهر و تقدیر از برگزیدگان و کوشندگان عرصه ریاضی در دانشکده نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس با حضور مسوولان استان و شهرستان و جمعی از دانش‌آموزان و والدین آنها برگزار شد. 
پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی، مدیر خانه ریاضیات ضمن خوشامدگویی به حضار، در خصوص اهمیت خانه ریاضیات توضیحات مختصری را ارائه کرد. 
در حین مراسم پسری کنارم نشسته بود که بسیار آرام و شاد به نظر می‌رسید. از او پرسیدم کلاس چندم هستی که گفت کلاس پنجم. نامش علیرضا شهامتی‌فرد بود. می‌گفت حدود شش ماه است که به خانه ریاضیات می‌رود و از بازی‌های فکری آنجا، هم بسیار خوشش می‌آید و هم برایش آسان هستند. می‌گوید به ریاضی علاقه زیادی دارد و آن را خیلی خوب می‌فهمد. علیرضا می‌گوید ریاضی را در خانه ریاضیات بهتر از مدرسه می‌فهمد. از او می‌پرسم چرا به ریاضی علاقه داری که با زبان کودکانه خودش می‌گوید چون می‌خواهم در آینده مهندس خانه شوم. علیرضا در مسابقات کانگورو در کل مدارس بوشهر رتبه دوم را کسب کرده است. 

در ادامه مدیر خانه ریاضیات در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص خانه‌های ریاضیات در استان با بیان این‌که تا کنون در شهرهای بوشهر، برازجان، کنگان، خورموج، کاکی، اهرم، دلوار و چغادک خانه ریاضیات افتتاح شده است، گفت: خانه ریاضیات بوشهر آمادگی این را دارد که در همه شهرها و روستاهای استان اقدام به راه‌اندازی خانه ریاضیات کند. 
طاهر یزدان‌پناه با اشاره به این‌که لازمه افتتاح خانه ریاضیات همت مسوولان آموزش و پرورش، فرمانداری و شهرداری را می‌طلبد، افزود: داشتن یک مکان مناسب و تجهیزات اولیه و چند معلم و علاقه‌مند ریاضی برای افتتاح خانه ریاضیات کفایت می‌کند. 
وی با اعلام این‌که امسال سومین دوره لیگ ریاضی را برگزار خواهیم کرد، افزود: لیگ ریاضی استان بوشهر بزرگ‌ترین رویداد ریاضی استان است که ثبت نام آن تا پایان مهرماه ادامه دارد. مرحله مقدماتی لیگ ریاضی، چهاردهم آبان‌ماه در سراسر استان برگزار خواهد شد. 
پخش کلیپی در خصوص محورهای اصلی خانه ریاضیات و این‌که چرا ریاضیات مهم است، توجه حاضران در سالن را به خود جلب کرد. 
یکی دیگر از سخنرانان این نشست که با عنوان یکی از حامیان اصلی خانه ریاضیات معرفی شد، شهردار بندر بوشهر بود. غلامعلی میگلی‌نژاد ضمن قدردانی از خانه ریاضیات جهت برگزاری چنین مراسمی، گفت: ما در بخش اقتصاد سعی می‌کنیم از قافله عقب نمانیم اما در دیگر علوم و فضای تحصیل کمتر شاهد نوآوری و خلاقیت هستیم. وی با اشاره به این‌که راه‌اندازی خانه ریاضیات با تلاش و همت طاهر یزدان‌پناه و همکارانشان، حرکتی بسیار موفق بوده، افزود: اما این روند مستلزم این است که علاوه بر این‌که ما دانش‌آموزان را پرورش می‌دهیم، تلاش کنیم تا معلمان و استادانمان نیز در چنین فضایی با روش‌های خلاقانه و ابداعی آشنا شوند. 
شهردار بوشهر ضمن تاکید بر این‌که شهرداری طی هماهنگی با شورای شهر سعی دارد تا با وجود تمام کاستی‌ها و نارسایی‌ها در جهت کمک و تقویت خانه ریاضیات موثر واقع شود و در مسیر رشد و بالندگی آیندگان این مرز بوم نقش‌آفرینی کند، خاطرنشان کرد: شهرداری حمایت از خانه ریاضیات را هر چند ناچیز، وظیفه خود می‌داند که در راستای آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. 

میگلی‌نژاد به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: مشاهده دغدغه خانواده‌ها در جهت تحصیل فرزندانشان، نظر مرا بسیار به خود جلب کرد و بسیار ستودنی است. این حس مسوولیت والدین تنها دغدغه و نگرانی برای فرزندانشان تلقی نمی‌شود بلکه احساس مسوولیت در قبال شهر، استان و کشور است. بدیهی است که تربیت فرزندان این مرز بوم در آینده این استان تاثیری غیر قابل انکار خواهد داشت. 
نوبت به سخنرانی مدیرکل آموزش و پرورش استان رسید. ناصر کرمی با بیان این‌که برداشت من از فعالیت خانه ریاضیات، عمومی کردن دانش ریاضی برای عموم مردم است، گفت: از همین رو عملکرد خانه ریاضیات در چارچوب محتوای کتاب‌های درسی نمی‌گنجد اما به‌قطع به فهم کتاب‌های درسی کمک می‌کند. 
وی با اشاره به این‌که مجموعه آموزش و پرورش شاهد تاثیر عملکرد خانه ریاضی در روند تحصیلی دانش‌آموزان بوده است، افزود: از همکارانمان تقاضا داریم در آینده‌ای نزدیک، جزئیات این تاثیرات را به ما گزارش کنند. 
کرمی در ادامه تاکید کرد: از همکاران زحمتکش خود در خانه ریاضیات درخواست می‌کنیم که این آموزش‌ها را به آموزگاران ما به‌ویژه در مقاطع ابتدایی منتقل کنند و علاوه بر این آموزش و پرورش آمادگی خود را برای هر گونه همکاری با خانه ریاضیات اعلام می‌کند. 
عبدالمجید مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس و کاروان، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی خانه ریاضیات بوشهر از دیگر سخنرانان این مراسم بودند. 
مشاهده شور و شوق دانش‌آموزان مقاطع مختلف هنگام رفتن روی سن و دریافت لوح تقدیر، وصف‌ناشدنی بود. دیدن موفقیت آنها و جنب و جوش و روحیه شادشان، لبخند را بر لب تمام مسوولان و حاضران در جلسه نشانده بود. 

پس از اهدای جوایز به برگزیدگان، پسری را با پدرش مشغول صحبت کردن می‌بینم. علیرضا سماچی کلاس پنجم است. در مسابقات کانگورو رتبه اول شهرستان کنگان را کسب کرده است. می‌گوید به خانه ریاضیات نمی‌رود چون خانه‌اش سیراف است و خانه ریاضیات در کنگان است. می‌گوید اگر در سیراف هم خانه ریاضیات راه‌اندازی شود، حتما ثبت نام می‌کند. می‌گوید به ریاضی خیلی علاقه دارد و وقتی می‌پرسم چرا این همه به ریاضی علاقه داری می‌گوید دلیلش را هنوز خودم کشف نکرده‌ام. علیرضا می‌گوید ما باید ریاضی بخوانیم تا موقع حساب و کتاب سرمان کلاه نگذارند. او می‌گوید در زندگی خیلی کارها را می‌شود با ریاضی حل کرد. 
آرش باقرپور پیش‌دانشگاهی است. جزء هفت تیم برتری بوده که در مسابقات الیمپیاد از مدرسه شهید مطهری برازجان به این مرحله راه پیدا کرده است. یک سال است که عضو خانه ریاضیات شده است. درباره علاقه‌اش به ریاضی می‌گوید: علاقه من به ریاضیات از علاقه من به منطق نشات گرفته است. ریاضیات زبان منطق است و تفاوتش با بقیه پدیده‌ها این است که جوابی که به ما می‌دهد، خلل‌ناپذیر است. آرش در ادامه می‌گوید: شرکت در الیمپیاد برای من یک فرصت متفاوت نسبت به بقیه آزمون‌های ریاضی بود که در آن توانایی به‌منظور استفاده از دانش ریاضی برای به وجود آوردن یک راه حل در مواجهه با مسائل روزمره به کار می‌رود.
باقرپور در ادامه ضمن تاکید بر این‌که ریاضی مادر تمام علوم است، به علاقه‌مندان به تمام علوم توصیه کرد: داشتن پایه ریاضی قوی، ضروری است و تحقق این امر فقط با تمرین و تکرار به دست می‌آید. 
در ادامه مراسم بود که مدیر خانه ریاضیات از جوانی قدردانی کرد که تلاش‌های او به روند منظم فعالیت‌های خانه ریاضیات کمک شایانی می‌کند. او امین شجاعی بود. 
فعالیت خانه ریاضیات در استان و توسعه آن، حرکت موفقی بوده که همگان در خصوص ضرورت و نتایج و رهاوردهای مثبت آن آگاهی دارند. درخشش فرزندان این مرز بوم در مسابقات و آزمون‌های ملی و بین‌المللی، خود مُهر تائیدی است بر تلاش مجموعه خانه ریاضیات که نیازی به توضیح بیشتر ندارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: