bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
نعل وارونه یاکیده؛
فصل گرما اندک‌اندک از استان رخت بر بسته و انتظار می‌رود که با این کوچ، وضعیت آب شرایط بهتری را داشته باشد و مردم از کابوس بی‌آبی، تانکر، منبع، جیره‌بندی و ... رهایی یابند اما ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
فصل گرما اندک‌اندک از استان رخت بر بسته و انتظار می‌رود که با این کوچ، وضعیت آب شرایط بهتری را داشته باشد و مردم از کابوس بی‌آبی، تانکر، منبع، جیره‌بندی و ... رهایی یابند اما روز گذشته تنی چند از اهالی روستای زیارت از وضعیت آبرسانی به این روستا گلایه‌های بسیاری داشتند. 
یکی از ساکنان روستای زیارت در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که وضعیت آبرسانی به روستا به هیچ وجه خوب نیست، تصریح کرد: ساعات آب‌دهی متغیر است. گاهی دو روز در میان، گاهی سه روز در میان آب داریم و گاهی اوقات هم ممکن است در روز آب قطع نشود اما این روند منظم نیست. 
محمدجعفر گل‌افشان در پاسخ به این سوال که در زمان قطعی آب، چگونه مصارف خود را تامین می‌کنید، افزود: با تانکر و منبع آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. هر چند این‌گونه تامین آب نیز مشکلات خاص خودش را دارد.
گل‌افشان با اشاره به این‌که در این روستا در حدود 150 گاوداری وجود دارد که آب شهری پاسخگوی نیاز آنها نیست، خاطرنشان کرد: اغلب گاوداری‌ها با تانکر آب خود را تامین می‌کنند. 

وی در ادامه به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: با بی‌آبی و کم‌آبی‌هایی که در ماه‌های اخیر به اوج خود رسید، در حال حاضر مردم به‌سمت آب‌انبار همچون 50 سال گذشته روی آورده‌اند. علاوه بر این، گاوداری‌هایی که اول روستا هستند و از شبکه زیارت استفاده نمی‌کنند، مشکلات کمتری دارند اما آن گاوداری‌هایی که در آخر روستا قرار گرفته‌اند و از شبکه زیارت استفاده می‌کنند، با مشکلات فراوانی در زمینه آب دست و پنجه نرم می‌کنند. 
برای بررسی وضعیت آبرسانی به روستای زیارت با دهیار روستا گفت‌وگو کردیم. سهراب ممنون در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که در کل نمی‌توان گفت وضعیت آب، وضعیت مطلوبی است، تصریح کرد: ما آب را برای ساکنان روستا جیره‌بندی کرده‌ایم، بدین صورت که آب را از صبح تا ظهر، ظهر تا غروب و از غروب تا صبح بین قسمت‌های مختلف روستا تقسیم کرده‌ایم. 
وی با اشاره به این‌که حال با چنین شرایطی به برخی منازل آب نمی‌رسد، افزود: به‌علت کمبود آب در لوله اصلی به برخی منازل آب نمی‌رسد و آب گاوداری‌ها نیز از طریق تانکر تامین می‌شود. 
دهیار روستای زیارت با بیان این‌که وضعیت آب در مقایسه با دو هفته پیش شرایط بهتری پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: طی رایزنی‌هایی که با اداره آب داشته‌ایم، بنا بر آن شد که تا سال آینده پیش از فصل گرما، یک پمپاژ برقی برای روستا خریداری کنیم و از این طریق مشکلات کمبود آب را برای ساکنان روستا مرتفع کنیم. 
مشکل بی‌آبی مختص به استان ما نیست و گریبانگیر کل کشور است اما در برخی استان‌ها با مدیریت صحیح و پذیرفتن کاستی‌ها، این مشکل اندکی مرتفع شده و در استان ما نیز که پاس‌کاری از جمله تخصص‌ها و استعدادهای مسوولان است، معضل بی‌آبی روز به روز بغرنج‌تر می‌شود تا بدانجا که تقریبا تمام مناطق استان از این معضل رنج می‌برند. یکی از شهروندان بوشهری ساکن باغ زهرا می‌گوید: این محله در آغاز بی‌آبی‌ها مشمول جیره‌بندی نشده بود اما حدود بیست روزی است که یک روز در میان آب داریم. وی با بیان این‌که دلیل آن جیره‌بندی نشدن را نمی‌دانم، افزود: آبرسانی به هیچ وجه مناسب حال مردم به‌ویژه خانواده‌هایی که پرجمعیت هستند، نیست. با این شرایط و وضعیت آب، حال خوابگاه‌های دخترانه‌ای را تصور کنید که آب ندارند!!! وضعیت کم‌آبی در جای‌جای استان ادامه دارد و این در حالی است که کیقباد یاکیده چند روز پیش در نشستی خبری با تاکید بر این‌که حوزه کار من آب آشامیدنی است و وارد بخش کشاورزی و غیره نمی‌شوم، بار دیگر خبرنگاران را مخاطب قرار داد و گفت: «یک بحران بر بحران آب ما افزوده شده و آن این است که روزی که ما آب نمی‌خواهیم، آب هست و زمانی که آب می‌خواهیم، آب نداریم و ما بارش‌هایمان پایدار نیست».

وی با ادعای این‌که «کمبود آب باعث به وجود آمدن معضلات اجتماعی و اقتصادی شده و مصرف ما معقول نیست و باید روی فرهنگمان کار کنیم»، گفته بود: «ما در همه جا مشکل داریم، در اقتصاد و غیره مشکل فقط در مصرف آب تنها نیست»!!
از کمالات شیخ ما این است/ شیره را خورد و گفت شیرین است... . یکی نیست به آقایان بگوید مگر سهم مصارف خانگی چقدر است که هر وقت صحبت از بی‌آبی می‌شود می‌گویید فرهنگ‌سازی! صورت بگیرد. اصلا فرهنگ‌سازی در مقوله آب را برای مردم توضیح بدهید. مردم از یک‌سو از بی‌آبی می‌نالند اما در سوی دیگر مسوولان بر طبل فرهنگ‌سازی می‌کوبند و کسی نیست بگوید مردمی که یک روز در میان آب را برایشان جیره‌بندی کرده‌اید و در روزهایی که آب را از طریق منبع می‌گیرند با هزار ترس و نگرانی قطره‌قطره آن را استفاده می‌کنند، دقیقا باید آب را چگونه مصرف کنند؟
انتظار می‌رود با پایان فصل گرما، وضعیت آبرسانی بهتر شود و علاوه بر آن، مسوولان با تدابیر ویژه‌ای که می‌اندیشند تابستان سال دیگر را به این تابستان پیوند نزنند و باز هم سال دیگر وعده‌هایشان را برای سال بعد از سر نگیرند. بامداد جنوب تا کنون گزارش‌های بسیاری را در خصوص مشکلات کم‌آبی در استان نوشته و باز هم در صورت نیاز در این خصوص کوتاهی نخواهد کرد.

برچسب ها: جامعه ، آب ، بی آبی ، روستا
نام:
ایمیل:
* نظر: